fredag 11 april 2008

Ibland snubblar man över konst(iga) saker

Många stora svenska webbplatser till exempel Vägverket och Banverket har börjat med att dokumentera sina projekt i form av ypperliga bildbanker. Detta underlättar oerhört när man snabbt behöver en hög-eller lågupplöst bild för en tryckt artikel eller en webbpublicering. Bilderna är fria att använda men självklart måste man ange fotografens namn.

På jakt
Idag var jag på jakt efter
- sprängning i samband med byggandet av Norra Länken
- målade vägbanor med nya räcken och vägportaler samt
- spårsvetning
Föga upphetsande foton kan man tycka, men det är faktiskt riktigt intressant att rota i bildarkiv, där man kan hitta hur mycket roligt som helst, inklusive konsten i Södra tunneln, som är suverän.

Vaktmästare på Banverkets hemsida
När jag letade efter en relevant bild på spårsvetning snubblade jag över "Bango" - vaktmästaren på Banverkets hemsida. Han heter Bango efter BAN som i tågBANa och GO för att han är så go! Tyckte han var så kul att han får vara med på mitt inlägg idag.
Förresten om ni har barn i åldern sex till tio år så kolla filmen "Bangos resa".

1 kommentar:

Mrs Bettan sa...

Vet du hur jag läste ditt inlägg? Jo, bananverket. Hur fånigt kan det bli.
Kramar