tisdag 12 februari 2008

10 år till - i ett inlägg

Det hände mycket efter min första utställning i Täby Centrum 1997 - Täby Konsthelg - ett återkommande arrangemang som hålls varje år den första helgen i februari. Självklart är mina datortavlor beroende av vad som finns i en dator, dvs mina tavlor följer utvecklingen i datorbranschen - fast de ligger fem till tio år efter minst.
Jag återvinner ju datorer och det är ju ingen som slänger sin "burk" efter bara några år. Å med facit i hand måste jag säga att datorerna från 1980-talet innehöll många fler roliga detaljer än de från 2000-talet. Alla vackra delar blir mindre - bortsett från kylflänserna som bara blir fulare och otympligare.
Jag är glad att jag har byggt upp ett lager av riktigt gamla godbitar. Som tur är finns det ju alltid http://www.tradera.com om man vill ha något extra. Det som har ändrats minst är faktiskt hårddiskarna. De har samma utseende och storlek sedan 1987 ungefär, då de ersatte de gamla 5,25" varianterna. Åt andra sidan finns just dessa "kvar" i Quantum Bigfoot. De är från cirka 1997 och låter som mopeder säger min man... och han har rätt.
Delen som har utvecklats mest under de senaste 10 åren är nog CD-avläsningsenheten.
Man började ju med 2-speed och nu är man uppe i minst 52-speed och inte ens de finns kvar utan nu är det ju DVD som gäller. De första enheterna eller "ögon" såg ut som ett kors, de ersattes av "ugglor" och de nya DVD-ögon ser ut som pirater. Ska försöka att illustrera med bilder så att ni förstår.
Även kretskorten har ändrat utseende. Glöm inte - jag ser allt med ett konstnärligt öga - så alla tekniker som läser det här kommer att gråta...
Under 1980-talet var de gröna, tjocka och med stora lödnavar (tror jag att de heter). Nu är de tunna, varierer i färg och är bara intressant på baksidan om ni förstår.
Nu måste jag "samla ihop" mina tankar till nästa inlägg så att det inte blir alltför tråkigt för er att läsa ... om ni nu gör det.