tisdag 28 maj 2024

Selfie om ”sömn”




1. Pyjamas, nattlinne eller naken? Naken.

2. Lämplig temperatur i sovrummet för att du ska sova gott? 16-17 grader. Sovrumsdörren står öppet året om.

3. Hur mörkt ska du ha det? Det räcker med neddragna persienner.

4. Hur många kuddar har du i din säng? En hård Tempur sovkudde.

5. Hur många timmar sover du per natt, ungefär? Har alltid mått bäst av åtta timmars sömn. Jag är en nattuggla och som pensionär kan jag nu lägga mig/stiga upp precis när jag vill. Blir det tio timmars sömn spelar det liksom ingen roll.

6. Sover du i ett sträck eller vaknar du och somnar sedan om? Just nu har jag en period där jag sover i ett sträck. Men annars har jag nästan alltid fått gå upp för att kissa mitt i natten. Har dock aldrig haft några problem att somna om.

7. Drömmer du? Drömde aldrig när jag jobbade. Det gör jag däremot nu. Mest positiva äventyrsdrömmar. Rätt roligt faktiskt, då drömmarna verkar vilja kompensera mig för mitt ”tråkiga” pensionärsliv;-)

Klimakteriehäxan är upphovskvinnan till ”Selfie”. Glöm inte att skriva en kommentar hos henne med länk till ert Selfie-bidrag härhär.

PS. Bilderna jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra. De visar bara hur underbart det är i nollåttaland sedan nästan två veckor tillbaka:-) DS. 

15 kommentarer:

LillaSyster sa...

Jag har ett exakt likadant bord=)
I eftermiddag har det varit Gran Canaria väder, kom hem nu efter en rask promenad- det var varmt att gå. Nu fixa lite käk. Njut av kvällen!! =) Kram

christian sa...

Det är tydligen många som sover nakna....verkar vara nåt kvinnligt....jag skulle känna mig bra naken... ;) :)
Jag räknade visst lite fel, det är ju 7 timmar jag brukar sova, 23.00-06.00 å det håller i sig på helgerna också.
Hahaha, du fick till ett kul svar på sista där.....ska bli spännande å se hur det blir för mig den dan jag pensionerar mig på riktigt....

nalta norrland sa...

Sömn är en bristvara för många och många sover dåligt. Sömn är livsnödvändigt och när jag sover för lite mår jag hyfsat dåligt.
Vädret kan vi absolut inte klaga på.

Hanneles bokparadis sa...

sovrumsdörren står öppeN med inte hela året, lite galet med dessa elpriser... har alltid varit morgontrött, nu lte trött även på kvällen, tycker lättare tvätta en tröja än lakan...

Gunnel sa...

Det är sällan jag drömmer något. Jag har alltid varit nattmänniska men nu på "gamla dar" vaknar jag mellan 6 och 7 på morgonen. Så onödigt! Vad ska jag göra så tidigt?

femfemman sa...

Hos oss har temperaturen oxå varit hög. Understundom.Tills det kommer en skur. Bra växtväder! Tyvärr även för ogräs

Paula sa...

Så kul att höra att du har spännande drömmar, och dessutom minns dem! Jag saknar mina drömmar, både de roliga och de läskiga, har inte kommit ihåg några drömmar på jättelänge. Visst har vi det bra vi panschisar, även fast jag älskar att trycka på snooze några gånger varje morgon. Bara för att jag kan!

Klimakteriehäxan sa...

Konstaterar glatt att vi är rätt många som sover nakna. Men när man var barn skulle man ju alltid ha pyjamas! I flanell på vintern! Vi hade förstås ingen centralvärme.
Men öppet ut har jag inte på vinternätterna, inte om det är minusgrader.

Ditte sa...

Visst har vi haft fantastiskt fina dagar de senaste veckorna och dina bilder gör god reklam för detta.
Kul att läsa dina svar och i flera känner jag igen mig Vad gäller kuddar ska jag nog också fundera på en tempurvariant. Har nu fyra olika varav två alltid är i bruk. Men dessa två varierar.
Mörkt vill jag ha detoch har en mörkläggningsgardin och även svalt. behövs det sommartid har jag en fläkt för att få svalka.
Drömmer gjorde jag sällan förr men nu väldigt mycket. Tror mina "plåster" påverkar mycket så att sömnen ibland blir orolig.
Njuter av att inte ställa någon klocka så 9-10 h sover jag nog varje natt.

Susjos sa...

Kul att läsa dina svar, ja, vi är många som sover nakna..härligt! Och jag har ju lite tur att jobba natt, då slipper jag ju ställa klockan på mornarna, och sover hur länge jag vill.
Underbart att drömma spännande drömmar, jag glömmer tyvärr bort mina drömmar snabbt...men ibland så sitter de i ett tag!
Ha det gott!
Kram!

Guldkryckan sa...

Lite kyligare vill man ju ändå ha det när man ska sova, absolut.
Inte så ofta jag sover i ett sträck men ibland händer det trots allt.
Ett pensionärsliv som ditt låter ju härligt, tycker åtminstone jag som har 15 år kvar dit, hujeda mej.

Ha nu en fortsatt fin onsdag Bp.

Annika sa...

Japp, tempen i ditt sovrum är perfekt. Jag får nöja mig med 18 grader, den käre Peter vill absolut inte ha kallare än så. Men skulle jag få bestämma valde jag din temp. Sover sååå mkt bättre i ett svalt sovrum.
Sover aldrig i ett sträck, avundas alla som gör det. jag kan vakna 3-4 gånger per natt.
Pensiolivet med din sömn låter perfekt. Min mormor brukade säga att hon aldrig blev orolig om hon inte kunde somna, hon kunde ju sova när hon ville ändå. Ibland gick hon upp och gjorde sig en kopp kaffe mitt natten, låg och läste i sängen, åt lite chips ... sen kunde hon sova så länge hon ville nästa dag. Helt rätt tänk, precis som du!!

Äventyret framtiden sa...

Jag sover naken jag också, trivs bäst så..har ju täcke på mig.
Roligt att läsa svaren på allas selfiesar.

Kul att du drömmer nu, eller minns drömmarna. Alla lär drömma sägs det men alla minns inte dem. Min Uffe kommer sällan ihåg vad han har drömt. Jag är precis tvärtemot.

Åke sa...

Sömn ja... jag hade kunnat kopiera dina svar rakt av, naken och svalt i sovrummet. Jag har haft sovrumsfönstret lite öppet länge nu (i vår) frisk luft strömmar in över mitt huvud, men är det nära nollan ute tar jag bara på mig en mössa/luva som alltid ligger i sängen, nu kan det vara psykologiskt :) Jag kan sova hur ljust som helst för är man trött sover man. Nu har jag en sjukdomsbild som vilar över mig så ibland har jag nog sovit 18 timmar om dygnet känns det som men då fördelat på flera gånger. Nu vet jag inte vad väckare är längre... men när jag sov som folk blev det uppåt 8 timmar var lagom. På något vis då jag gick beredskap då man kunde få jobba en 24 timmar i sträck hade jag förmåga att kunna sova före anser jag. Jag mins en gång för att 20 tal år sedan vart jag uppringd en söndagskväll och frågade J vad jag gjorde? Ute och tittar på stjärnorna sa jag. Bra kom hit fabriken har gått sönder... efter ett dygn var jag och J inkallad på sidan om av verkstadschefen som tittade till oss... hur länge ska ni jobba? Vi sade i kör: Tills vi är klar, sedan gick vi ut ur det stängda rummet. Eller som när vi hade haft julfest och jag kom in på småtimmarna i hemmet där det satt två stora A3 lappar: Du ska ut och jobba i morgon bitti Leif har ringt. Jag var maskinbearbetare också, en vxl låda hade kraschat och leveranstiden var 3 mån. Det var bara att skruva isär den och både svarva och fräsa och al borra det hela och bussa fixa och trixa... ja det tog ett dygn från klockan o6 tills jag kunde ringa mekanikern Mats och vi skruvade dit den :) Dom hade fått tagit ut en extra man på varje skift som med hand lägga in hylsorna manuellt var 20 minut. Klart man sover ett dygn efter sånt som de båda grejorna :) Eller som när jag seglade hem en segelbåt med en kompis från Skanstull, vi lämnade Stockholm 20:00 på måndagskvällen, lade ankaret uppåt Furusundsleden någonstans för det var mörkt. Vaknade och drog iväg... utåt havs, gick in i Öregrund där jag lade till på tidiga morgonen med att någon stor bakom mig och säger: Snygg fastläggning (det vart dubbelt halvslag både i fören och aktern) Lennart sov som en stock. Fick lite olja av Kustbevaknings killen ur deras bar och tippade i den och drog till havs igen. Torsdagskväll landade vi i hemmahamnen i Timrå. Jag sov tills Facit kom hem på fredagskvällen och då fick jag blod bröd och fläsk och somnade om tills lördags morgon :) Hade jag sovit 10 timmar på tre dygn var det bra :) Jag ska någon gång gör ett blogginlägg om den resan kanske... jag fyllde 30 år veckan efter :) Jag har lite bilder såklart ;) Kuddar ja i sängen, nu har jag många kanske 4 st, blir inte överens med någon. men så har jag sovit sedan i augusti känns det som.

Nilla Tankebubblor sa...

Ha ha, mina drömmar kompenserar nog också då! :-)
Bra svar. Svalt ska det vara.