fredag 10 maj 2024

Färgsprakande ”Fem en fredag” – vecka 19: Känna känslor




Färgsprakande
Tusen tack LillaSyster för att du hållit i hela 52 fredagar och att du har bestämt dig att fortsätta med temat i november. Ett klokt beslut, då november är världens tråkigaste månad, där det gärna får spraka dagligen om man så önskar. Har precis skapat en mapp med bara färgsprakande bilder. Den ska jag försöka fylla med passande foton under sommaren:-)

Fem en fredag
1. Vad får dig att känna dig ung?
Mitt kvarvarande barnasinne och faktum att ”unga” människor verkar vilja umgås med mig trots att jag är mellan 20-30 år äldre än dem.

2. Vad får dig att känna dig äldre?
Allt det där som jag vet att jag sett, hört och genomlevt förut. Det är många saker som upprepar sig gång på gång. Tror det kallas för livserfarenhet;-)

3. Vad får dig att känna dig optimistisk?
Vet inte, men jag har alltid tyckt att mitt glas är halvfullt och inte halvtomt.

4. Vad får dig ur ett dåligt humör?
Vetskapen om en stundande middag, en gofika och/eller en fotbollsmatch på kvällen. Det behövs inte så mycket;-)

5. Vad får dig att känna dig levande?
Se föregående fråga, samt nåt så simpelt som att "krocka med" ugnens handtag, känna smärtan i armbågen och veta att jag kommer ha ett rejält blåmärke till kvällen;-) Det hände mig i morse.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag". 

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

12 kommentarer:

Hannele sa...

En glad flygsmällare i varje rum 🌺
Tror inte åldern avgörande vilka man vill umgås med.
Låter som trevliga kvällsplaner, hoppas armbågen bättre

Guldkryckan sa...

Är väl också inställd på att glaset är halvfullt nu för tiden, underlättar ju minst sagt.
Flugsmällare var det längesedan jag hade, borde nog skaffa en, i dessa tider är det svårt att hitta en tidning i hemmet som jag kan rulla ihop för ändamålet. ;)

En gofika piggar ju alltid upp, absolut.

Ha nu en fin kväll Bp.

femfemman sa...

Tycker att glaset är rätt fullt, jag. Vet inte om det är optimism eller pessimism. Jo, jag vet vad som menas... Halvfullt, säger jag.
Känner mig ålderslös då jag befinner mig i skolans värld. Så gott, att även kollegorna verkar vara det oxå.
Känner mig rätt gammal i PRO sammanhang. Undrar vad jag gör där? Men vet att jag behövs... just för att få in nya idéer.
God kväll!

nalta norrland sa...

Åldern sägs bara vara en siffra.
Jag tror att måendet spelar stor roll hur gammal man känner sig.
Men egentligen även årstiden 😜 lättare att bli en gnällig tant vintertid.
Fy för att slå armbågen eller sparka i något med tårna.

LillaSyster sa...

Tack för att du varit med och sprakat. Jag ska också göra en mapp till november, den månaden behöver verkligen färg =)
Aj,aj stackars din armbåge, ta hand om dig! Kram

Paula sa...

Ajaj armbågen som gör extra ont att slå i! Jag är nog också en livsoptimist, men visst behöver jag fylla på glaset ibland! Jag har också en fotomapp döpt till "färg", den kommer att vara knökfull i november!Visst är det skoj när man kan umgås över generationsgränser! Min närmaste granne är 34 o hon tittar in hos mig mest varje dag, tar med sig en kopp te eller en tallrik mat och så sitter vi o snackar, kravlöst och enkelt. Men, jag kan inte påstå att jag har barnasinnet kvar, jag kan ju inte umgås med barn...
Ikväll ser jag fram emot att titta på favoritprogrammet Muren, ja de går visst nu på teve, men jag sätter mig och streamar sen när jag lämnat datorn för idag. Ha en mysig fredagskväll

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Vilka härliga flugsmällare, passande med alla glada färger som formen aven blomma - så passande! :)
Även dina vindsnurror är riktigt sprakande som man blir glad utav! ;)

Här är glaset oftast halvfullt, äldre vad är det? Det är väl ändå bara en siffra på ett papper - Vilket inte säger min riktiga ålder! haha.. Ingen är äldre/yngre än man själv gör det till, enligt mitt motto.. Men då jag fick åka ambulansen in då var jag "liten" på jorden.. då jag trodde det var något helt annat än vad det var.

Något som gör mig glad är trevligt sällskap, en blomma och även om nån kommer med min favorit glass - Sia Apelsin choklad.. Döm inte före ni smakat denna.. Den är rent gudomligt god!

Aj aj.. att slå armbågen "kärringstöten" det är illa och man får ont i många många dagar och blåmärken får man lätt..

Jag har hela tiden haft en mapp som heter Färgsprakande från dag ett då jag började vara med i utmaningen - Redigerade bilder i rätt storlek och Oredigerade bilder.

Önskar dig en härlig helg!
Kram 🌹

Ditte sa...

Så härliga bilder! Verkligen uppiggande! Jag har ju följt många bloggvänner dessa färgglada fredagar och tyckt det varit roligt. Kul att LillaSyster i november tar nya tag med färg- Behövs verkligen då.
Kul att läsa dina svar och visst känner jag igen mig i dem. Absolut.

christian sa...

Underbara foton, man blir ju så glad av färger....tänk om svensken i gemen skulle fatta det!
Fråga ett är lite likt mitt svar liksom fyran, på de andra har du både roliga å unika svar....ja, precis som du är unik!

Ha en fin Lördag!

Klimakteriehäxan sa...

Halvfulla glas är definitivt att föredra framför halvtomma!
Kul att produktutveckling kommit t o m till flygsmälle-branschen!

Kina sa...

Att ha barnasinnet kvar är en förutsättning för livet! Det är det också att ha människor i olika åldrar att umgås med. Livserfareneterna är väl det jag mest uppskattar både hos andra och mig själv. Det är tur att minnet börjar svikta! Då vet man inte om det upprepar sig eller. . . . Precis som du säger så är det viktigt att ha saker att se fram emot. Och drabbas av! Det är just det som är livet! Trevlig helg!

Har fel på min dator så jag vet inte om jag kan få iväg någonting, varken inlägg eller svar.

Carita Liljendahl sa...

Härliga färger på allt här! Även om jag inte skulle köpa sånt till mitt eget hem blir jag glad!
Och vi har svarat, eller tänkt, lika. För jag kom inte att tänka på det där att jag har vänner som är 20 år yngre och attjag inte känner nån åldersskillnad med dem.
Bra svar på fråga 3 också :)