fredag 24 maj 2024

Fem en fredag: Vecka 21 – ”Överskott”



1. Vad har du haft för mycket av i livet på sistone?
Dödsfall och ambulanser. Tre dödsfall i ”mitt” hus under de senaste 6 månaderna samt skytteltrafik av ambulanser. Det blir väl så när de flesta lägenheter i huset ägs av 80-plussare. Men roligt är det inte.

2. Vad var droppen som senast fick bägaren att rinna över?
Det kommer jag inte ens ihåg.

3. Hur hanterar du en stressad känsla?
Har aldrig haft en tendens att känna stress. Visst kan jag räkna till tio för att inte brusa upp någon gång, men som helhet har jag alltid varit extremt stresståligt.

4. Vad går på sparlåga just nu?
Allt som har men vinter att göra. Tack och lov.

5. Hur tar du hand om dig själv?
Är inte så säker på att alla skulle vara överens med mig om sättet hur jag tar hand om mig själv. Jag njuter av livet och skämmer bort mig själv så gott jag kan - under de förutsättningar jag har. Det är lätt:-) Kan berätta att "hälsokost" och träning/motion (här har jag en giltig ursäkt - en dålig rygg) inte är saker som jag utsätter mig själv för;-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilden jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra. Har fått den av en kompis. Tusen tack:-) Den visar den fantastiska utsikten från Stockholms nya takrestaurang Pelago vid Slussen i Stockholm. Den ligger "två trappor upp" från Gondolen. Det är bara att ta Katarinahissen upp;-) DS.

13 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

grannar dör här också… stresstålig var jag i min ungdom, skämma bort sig själv är friskvård.

Ditte sa...

Kul som vanligt att läsa dina svar och en en del känner jag igen mig; 1,2, oftast 3 (inte minst när det är "skarpt läge" och 4 (men en del aktiviteter har jag av hälsoskäl bromsat). Även delvis nr 5 , men jag tränar på med min rehab och rör mig så mycket jag kan. Men visst är det begränsat. vad gäller s.k. "hälskokost" så äter jag det jag tycker om och och det som gör mig glad.
Tycker även att bilden passar in på dagens tema; Överskott vad gäller läcker utsikt.

femfemman sa...

Huvudsaken är att man mår väl.Det gör man på olika sätt, beroende på vanor och förutsättningar.
Min rygg har blivit mycket bättre sedan jag började med Collagen ( pulver som finns receptfritt på apotek) efter tips från Barbro "walkaboutsweden". Tonys fru...
Stresstålig? Tja... i skolan...ja. Blir mest stressad över att vara sent ute. Vill komma tid. Dock ej i god tid.
Ha det fint!

Mrs Calloway sa...

jag tror att du gör rätt i att njuta av livet och skämma bort dig. vegetarisk kost försöker jag tillaga ibland. men det är inte kul och det blir inte gott. däremot ska det ju till en massa ingredienser. och många konstiga kryddor krävs det. min rygg är något bättre så snart blir det promenader och gym. ingen pardon!

Äventyret framtiden sa...

Jag tror i min tur att det är hälsokost det man njuter av och tycker om. Då mår man ju bra..att pina sig med något man inte vill ha är ju bara pest.

LillaSyster sa...

Bra att du tar hand om dig =)

Susjos sa...

Fotot är ljuvligt, den tak-restaurangen vill jag gärna prova!
Så härligt att du njuter av livet och skämmer bort dej så gott du kan!
Kram!

Paula sa...

Du gör helt rätt i att skämma bort dig själv, jag gör det också på mitt eget vis. Det innebär att jag bara gör saker jag gillar så långt det bara går. Även jag hade en grannfarbror som gick bort för ett tag sedan, han var riktigt skröplig och tog sig inte ut längre. Nu har jag fått en ny granne, en ung tjej som jobbar som terapeut på lasarettet.
Jag var stresstålig när jag jobbade, oavsett om jag var på banken eller i köket på värdshuset, men nu som äldre kan jag stressa över att inte hinna med bussen! Jag kan ha ett hum om vem som skickat dig fotot...

Hannas krypin sa...

Tycker det är helt rätt att du skämmer bort dig själv. Sorgligt med alla dödsfall. Nej vinter längtar jag inte till. Det kommer gå så fort ändå så passar på att njuta så mycket jag kan.

Guldkryckan sa...

Är ju alltid trist när någon i ens närhet går bort, även om det "bara" är en granne.

Hade en familj på andra våningen här där kvinnan gick bort, fullt med folk på utsidan, fördomsfull som jag är trodde jag att folket där var "gömda flyktingar" och skulle bo i huset men så var det ju inte.
Tumult uppstod när kvinnan bars ut, hennes son (tror jag det var) höll på att riva hela gatan, stackars grabb.

Vintern kan dra åt skogen, nu njuter vi av värmen Bp.

Ha en fin dag nu.

Klimakteriehäxan sa...

Hörde mig själv säga till en bekant att "den här veckan har i alla fall ingen jag känner dött". Det har varit mycket av den sortens nyheter ett tag. För mycket.

christian sa...

Ja fy så trist med döds/sjukdomsfall.....usch usch....hoppas du håller dig frisk i många år framöver å att du även får ha dina underbara grannar ett bra tag till....
Tänk att du fick med lite vinter idag igen..... hehehe

it_is/Anette sa...

Skoj att läsa dina svar på veckans Fem en fredag.
Härlig bild.
Sorgligt med så många mindre roliga saker som dödsfall och ambulanser på så kort tid.

Ha en fin söndag