tisdag 7 maj 2024

Tisdagens höjdare


Som ni vet är jag barnsligt förtjust i allt vad kranar heter. Och idag vad det dags igen med en bauta kran som lyfte upp solpaneler till taket i ”mitt” tio våningar höga hus.

Snabbt och smidigt
Det som jag tyckte var mest anmärkningsvärt var hur otroligt snabbt och smidigt det gick. Knappt att jag hann med att fota faktiskt. En positiv överraskning var också att det var en tjej som satte krokarna i pallarna med solpaneler. Sedan hoppas jag att Frans (min bil) hade roligt med att följa processen från första parkett. Enjoy!

Den bautastora kranen lyfter upp pallarna med solcellspaneler på. Till vänster i den undra bilden ser ni Frans som åskådare:-)

Den här hunden var söt. Han lyfte upp huvudet mot solen och njöt, precis som vi människor brukar så här års. Bilden är tagen hos Starfish & Coffee. Strålande fint väder, men inte varmt direkt.

Naturen har kommit långt, bara jämfört med igår.

10 kommentarer:

LillaSyster sa...

Kyliga vindar,det ser så skönt ut då man tittar ut.....men burr så kyligt. Visst händer det grejer, klippte gräset idag igen efter jobbet. Det har verkligen exploderat senaste veckan i naturen. Rejäl kran för att lyfta 10 våningsplan upp. Ha en bra kväll! Kram

femfemman sa...

Tycks som tjejer tar över det mesta numera. Kul stt se att Tjejer klarar säker minst lika bra dom killar. Oftast bättre... är oftast lugnare och mer stresståliga..

nalta norrland sa...

Fryskallt.
Såg att sommarens väderprognos är en riktigt dålig och kall sommar… förhoppningsvis har SMHI och väderspåmänniskorna fel.
Fin vovve 🤩
Solpaneler… bra intiativ av bostadsföreningen.

Guldkryckan sa...

Alltid intressant att se en kran i arbete, hissnande ju nästan ibland.
Jo, en solig dag idag, soluppgången lyste upp hela lägenheten vid uppvaknandet, rejält uppiggande.
Tack för kranbilderna. 🙏👌

Ha en fortsatt fin kväll. 🌹

Hanneles bokparadis sa...

vi ska få en ny granne, en hel del granar, en som såg ut som jätteinsekt igår

Annika sa...

Härligt att se en tjej göra en del av jobbet, YAY!!
Bra med solepaneler på huset.
Soligt men lite småkyligt alltså, men sååå blå himmel.
:)

Mias Mix sa...

Bra med solceller! Och jag tänker alltid på dig när jag ser stora kranar :) Snyggt fångat! Tror Frans uppskattade sällskapet och föreställningen. Vi har en firma i Gnesta som sätter upp solpaneler så var och vartannat hus här hos solpaneler. Men inte vår bostadsrättsförening än så länge.
Härligt med naturen nu när man ser dag för dag allt som händer!

Klimakteriehäxan sa...

De där kranförarna rattar verkligen sina jättar med finess! Klart man blir impad.
På Södermalm syns ingen sol i dag, kan jag meddela. Det regnar.

christian sa...

Fint med vårbilder speciellt kul för dej som längtar så efter värme å sol å sånt.....
Även jag är fascinerad av kranar, men skulle aldrig tänka mig att klättra upp i en sån......huvale ...
Var du inte orolig att din bil skulle bli tillplattad?

byblixtra sa...

Så klokt att installera solpaneler på taket.
Läcker första bild där panelerna svävar uppe i det blå.