lördag 25 maj 2024

Hoppa på tåget – ”Retro”






Retro är inne just nu, i princip kan allt vara retro eller vintage som det heter lite finare. Med allt menar jag kläder, accessoarer, vågar, hyvlar, bilar, cyklar, kuddar, sängkläder, smycken, bestick, porslin, med mera, med mera.

Beyond Retro
Gjorde det lätt för mig och kombinerade mitt besök hos frissan i Täby Centrum igår med att fota butiken ”Beyond Retro”, som av namnet att döma har gått bortom/längre än retro. Tycker att bilderna som inte är de bästa på grund av speglingar säger allt om vad Täbyborna anser om retro i klädväg. Jag menar 60 procent rabatt är ju en ganska saftig prisnedsättning för att bli av med retroplaggen. Skylten med den engelska texten är inte retro. Jag skulle kalla den för ett dåligt skämt. Vad är det för fel på det svenska språket?

Hos Åke hittar ni länkar till alla som hoppat på tåget. Om ni också hoppar på är det bara att lämna ett meddelande i hans kommentarsfält här:-).

Karin har uppfunnit temat.

14 kommentarer:

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Härligt med affärer som satsar stort på Retro :)

Det finns nån här omkring med.. Men det är inte ofta man besöker dem, bara om man skall ha något speciellt!

Härliga bilder har du lyckats med!

HA en fin lördag!
Kram

Hanneles bokparadis sa...

Beyond Retro har mycket roliga kläder, mer personligt än H&M

nalta norrland sa...

Jag har lärt mig på min vandring bland Hoppa på tåget passagerare att retro inte lr samma lika som vintage. Personligen drog jag de båda orden över samma kam 🫠
Secondhand är poppis och det går att göra fynd.
50talet är väl det årtionde som de födda efter 1960 är mest fascinerad av.

LillaSyster sa...

Det gjorde du bra, fixade både håret och tåget. Antar att du fick skyltar till morgondagen också =) Njut av sommarkvällen!kram

Susjos sa...

Undrar om second-hand butiken på MoS heter likadant, eller är butiken i Täby kanske inte second-hand?
Ett perfekt inslag i hoppa på tåget idag i alla fall, för snacka om retro!
Antar att du sitter klistrad vid TV:n nu när det är Champions Leage final för damerna i fotboll!
Ha en fin kväll!
Kram

Guldkryckan sa...

Intressant detta med retro och vintage, köpte en del grejer ett tag med olika teman men just nu är det stiltje på den avdelningen här.
Ja, varför skrev de inte på svenska?

Hur som helst Bp, ha en fin afton.

christian sa...

Tack för de sista orden....skönt att det finns fler språkpoliser....

Ditte sa...

Perfekta bilder till dagens tema. Butiken finns lite varstans och jag passerar ofta den på Åsögatan på Söder, en ganska liten butik. Men jag undrar varför de är så dyra. Är det månne därför de nu säljer ut i Täby. Likaså funderar jag också på varför svenska språket inte duger. Vi är trots allt i Sverige. En kompletterande skylt på engelska kan ju passera.

Paula sa...

Wow, där i den butiken skulle jag mer än gärna gå och leta, fast det är sällan jag har några retrokläder, jag köper secondhand-kläder men de är ju inte av så gammal årgång. Jag har kvar vissa plagg som jag köpte på loppisen i Fredriksberg när jag bodde där och det innebär att plaggen har haft ett långt liv och håller än! Nu ser jag nästan bara herrkläder på fotot från er butik, annars gillar jag alla skarpa färger och mönster. Bra när det finns något för alla

femfemman sa...

Har svårt för att köpa "gammalt". Men jag har en del sådant hängade i klädkammaren. Borde göra mig av med det...men affektionsvärdet är för högt...

Gunnel sa...

Instämmer helt i dte du skriver om skylten. Är vi i Sverige ska skyltarna skrivas på svenska så klart. Hur svårt kan dte vara?

Carita Liljendahl sa...

Du hittade ju jättefina skyltar till temat!

Anki sa...

Smart att kombinera frisörbesök och skyltfotande! Ser ut som en kul butik med retroprylar.

Äventyret framtiden sa...

Bravo för alla retroskyltar, där fick du till det ordentligt!