onsdag 1 maj 2024

Onsdag den första maj


Valborgsmässoafton
Visst blev majbrasan tvärsöver gatan av igår kväll. Ett lämmeltåg med grannar drog de två hundra metrarna ned till uteplatsen vid Grindtorpskyrkan där en av åtta brasor i Täby tändes. Efter mottot ”har man sett en, har man sett alla” nöjde jag mig med att andas in den avlägsna röklukten. Precis som doften av nylagd asfalt älskar jag röklukt;-)

Valborg
Nästan så man kunde tro att det var en vanlig onsdag idag. Onsdagar brukar ju vara bouledagar. Och mycket riktigt, åtta tappra boulespelande pensionärer – sju kvinnor och en man, spelade årets första ”dubbelpass” i solskenet


Stort grillpartaj
Även ett jättestort sällskap samlades på föreningens stora grillplats idag. Vet inte vad de lagade för mat, men det doftade ljuvligt. Som ni ser – inga blåsorkester och inga demonstrationer på min innergård;-)

PS. Rubrikbilden är bästisen Yvonnes första "majblomma", jag menar magnoliablomma. Och hon fick med en liten gynnare längst ned till vänster också:-) Tusen tack tjejen:-) DS.

10 kommentarer:

LillaSyster sa...

Härligt väder idag också, det blev ju varmt fram på eftermiddagen. Morgon/förmiddagsvinden var kylig. Såg heller ingen brasa igår, men det luktade brandrök runt lunch idag..... tittade mig omkring men såg inte vart det kom ifrån. Kanske någon som eldade lite fast att man inte får det numera.
Ljuvliga magnifika magnolia! Här har grannens hägg satt ordentlig fart och jag såg att min fröken persika har börjat att spricka ut i blom. Bra att boulegänget kommit igång =) kram

byblixtra sa...

Fin bild på magnolian och insekten.
Här rök mest majbrasan vilket den har gjort flera gånger tidigare och ändå är det brandmän som tuttar på...eller det kanske är det som är felet för de släcker ju bränder. ;-)

Härligt med aktiviteter på innergården i vackra vädret. Här är det också vackert väder som vi kan vara ute och njuta av.

Guldkryckan sa...

Röklukt, nylagd asfalt och för mig även bensin, älskade att tanka bilen en gång i tiden, luktade gott och var även billigare då. 😉
Struntade ju att gå ut igår men det var tydligen rekord med folk i Slottskogen med valborgselden.
Hur som helst, ha det gott Bp.

nalta norrland sa...

Jag har varken sett eller känt lukten av någon majbrasa. Inte heller några demonstranter eller första maj talare.
Möjligen bor jag på fel plats.
Fin blomster och liten insekt.

Ditte sa...

Vackert med magnolian hos dig. Länge sedan jag annars såg en vit variant. Såg den i rosa variant idag på vår innergård. Bara att bli glad att se detta.
Kul med stort grillpartaj och skönt att slippa demonstranter och blåsorkester. Har heller inte hört detta. Var på trevliga Boule& Berså och där var det mer lite vågor som stod för ackompanjemanget.Helt ok och en trevlig em. på alla sätt.

Klimakteriehäxan sa...

Ser verkligen ut som sommar på dina bilder.

femfemman sa...

Underbara magnolia. Hos oss klarar de sic inte. Vi bor i växtzon 5!

Annika sa...

Glad att värmen äntligen kommit till dig! Härligt, och PÅ tiden!
Jag är som du, älskar röklukt (om det inte blir för mkt av det goda såklart), men en härlig braslukt är bara sååå härligt.
Det ser mkt "majigt" ut på dina bilder. Maj, det var den bästa månaden då jag bodde i Sverige.
Så fina foton i inlägget nedan också!

christian sa...

Hahaha,,,har man sett en har man sett alla.....har man sett en fotbollsmatch har man sett alla..... ;) :)
Nä då, du är rolig, vi höll oss hemma vi med, men vi hade ingen lukt att roa oss med, så långt räckte tydligen inte brasorna, men så ligger de ju lite längre bort än 200 meter...

Carita Liljendahl sa...

Så härligt fångat med insekten på blomman!
Och fint väder har ni, underbart uteliv.
Majbrasan vid Grindtorpskyrkan är ett kärt minne även för mig <3