lördag 18 maj 2024

Hoppa på tåget: Nattlampa

Nattsärk och nattmössa har man ju hört talas om. Nattbordslampor likaså. Sedan sägs det att det finns personer som smygäter mitt i natten, och då träffar det troligen på åtminstone en lampa som tänds – den i kylskåpet.Och när man inte har en nattlampa vid sängen, så kanske underlättar det med en ficklampa. Ja, inte så här års då, men väl under den långa vintern.Sist men inte minst tänker jag på trygghet och nattbelysning i bostadsområden. Här i min innergård.

Hos Åke hittar ni länkar till alla som hoppat på tåget. Om ni också hoppar på är det bara att lämna ett meddelande i hans kommentarsfält här.

Karin har uppfunnit temat.

14 kommentarer:

femfemman sa...

Månen. Bästa nattlampa. Året om. Hemma går det bra att treva sig fram, både till toa och till kök. Men så här års blir det aldrig så mörkt. God kväll!

Hanneles bokparadis sa...

Nattlampa använder jag egentligen inte, orkar inte läsa i sängen...

Hannele sa...

hittar toan och annat i mörkret som Anna-Lena

LillaSyster sa...

-Vad gör du Peter?
-Ingenting.
Kommer du ihåg TV- reklamen? Vad det var reklam för minns jag inte, men jag minns han som gick till kylskåpet om natten.
Bra belysning i ditt bostadsområde =)

Idag fick jag nytta av glassen jag hade köpt hem, och det tack vare dina nya glassvanor. Det dök upp två härliga bloggare på en snabbvisit på eftermiddagskaffe.Ha en bra kväll, jag och Busan njuter av kvällssolen, började precis i en ny bok.

Guldkryckan sa...

Jag och frugan har alltid ficklampor till hands vintertid, är ju så mörkt den årstiden.
Åke hade nån anordning med lampor såg jag på hans blogg, verkar som en bra idé.
Belysning på gården måste man ju ha men eran är bättre än våran ser jag, snyggt dessutom.

Ha nu en fin afton Bp.

Äventyret framtiden sa...

Ficklampor är bra att ha-grejer. Som nattlampa jättebra. Kommer ihåg när min dotter var en liten en...ungefär två år och tog ficklampan när hon skulle gå på toa..höll ljusstrålen i taket och följde den så. Såg så lustigt ut men hon hittade alltid rätt med att titta upp.
Ha en fin fortsättning på helgen!

Ditte sa...

Testar att kommentera från mobilen och kanske fungerar det. Har idag inte lyckats kommentera från min Mac på någon Bloggerblogg. Inte ens om jag är anonym.
Bra tolkning av nattlampa och med fina bilder som lyser upp.

Gunnel sa...

Kylskåpslampan känns bekant, tyvärr.

Hannas krypin sa...

Jag använder ficklampan på mobilen om jag behöver gå upp på natten och Rickard är hemma. Om han inte är hemma så tänder jag taklampan. Utomhus vill jag ha många lampor.

Carita Liljendahl sa...

Fiffigt att ta foto av kylskåpslampan, kul!
Och ficklampa har jag också vid sängen, om elen skulle vara borta nån vinternatt.
Och OJ så vacker bild från din innergård. Fantastisk!

Klimakteriehäxan sa...

Har ingen nattlampa, men visst kan det hända att den i kylskåpet tänds nån enstaka gång ...

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Månen anser jag bästa nattlampan :) Men även så skiner min Laptop om nätterna då jag oftast ser filmer för att somna..

Härliga bilder för bredvid min säng finns även en ficklampa i miniatyr med enormt skarpt sken! :)

Kram

christian sa...

Bra jobbat, å finurligt tolkat, till å med bilderna passar perfekt å den sista är ju riktigt cool!

byblixtra sa...

Fint med ljussatt innergård.