tisdag 21 maj 2024

En ovanligt positiv tisdag


Ni som känner mig vet att jag är absolut inget fan av tisdagar. Den veckodagen har (enligt mig) inget existensberättigande, men idag gör jag ett undantag. Eller vad sägs om

- 17 grader, strålande sol och blå himmel. Jo, tack:-)

- Grönskan ter sig, nästan så att jag tror att vädergudarna hoppat över våren och direkt gått vidare till sommar. Jo tack:-)

- Grannen som jag hjälpte med korrläsning av master-avhandlingen fick minst godkänd idag och slipper därmed ägna hela sommaren åt omskrivning.

- Samma granne bjöd på en öl på Startboxen som tack för hjälpen. Jo, tack:-)

- När man ser något konstigt som man inte vet vad det föreställer så är det ju bara att fråga. När jag såg den här ”mojängen” frågade jag killarna vad det var för något. Svaret (på klockren göteborgska) var helt otippat: det är ett värmeverk som när det tas i drift producerar värme och varmvatten i ett tiovåningshus. WOW säger jag bara.

- Det här skohornet blir jag bara glad av:-)

- Det gäller att passa på och njuta i det härliga vädret, även om jag tycker att det var lite optimistiskt att sitta där med bar överkropp när det bara var 17 grader:-)

16 kommentarer:

LillaSyster sa...

Då har jag nog haft varmare än dig i em, för jag satt en stund på baksidan i bara bikinitop och shorts. Nu har jag ju inte ro att sitta så länge, gräset behövde en klippning. Solen värmer ff. Börjar strax i en ny bok och det är shorts och linneväder än. En öl var du värd efter korr läsningen. Njut nu av två dagar till med sol för om prognoser stämmer blir det regn på fredag, vilket skulle vara bra, då kanske det regnar bort lite pollen. Allt är ju belagt med en gulhinna. Kram

nalta norrland sa...

Fryskallt hos mig trots sol och blå himmel så fryser jag. Det blev kallt när temperaturen gick från +25 till +9 😓
Jag trodde det var torsdagar som Du ville bojkotta.
En öl (eller fler) var Du värd 👏

Ditte sa...

Visst var det en fin tisdag. Och hos oss kom temperaturen under dagen upp till drygt +20. Helt ok.
Kul att di korr.läsning gav ett klart godkänt. Och fint att fira med en god öl-
Är precis som du glad över all ljuvlig grönska. Bara att njuta.
Just detta att fråga om en ser något speciellt och inte et vad det är känner jag igen. Tänk att detta är ett värmeverk som i ett så stort hus ska ge värme och varmvatten. Fantastiskt.
Instämmer helt att ett skohorn i rött är något att glädjas extra av.
NU hoppas vi ju på fortsatt gott väder så att vi kan fortsätta att njuta av maj. Ser ju hoppfullt ut.

Susjos sa...

Det var lite kyligt när jag cyklade hem från jobbet i morse, men på kvällspromenaden var det lite varmare.
Härligt att grannen bjöd på en öl efter all din hjälp, snyggt där!
I natt är jag alltså "sjukskriven", känns konstigt? Men njuter istället framför TV:n ...
Kram!

femfemman sa...

Kallt i vinden. Vass sol.
Grattis till grannen. Tack vare dej!! En go känsla att kunna hjälpa till!
Och en öl tackar man ju inte nej till.
Häftig :apparat" som kan ge värme till så många! God kväll!

Guldkryckan sa...

Stort grattis till grannen, skönt att slippa omskrivning när det snart är sommar.
17 grader är 17 grader, bättre än 17 minusgrader. ;)
En öl som tack för hjälpen sitter inte fel förstår jag, precis som det ska vara.

Göteborgska är grejer det. ;)

Ha en fortsatt fin kväll.

Hannas krypin sa...

Underbart ju att sommaren är här på riktigt. Hoppas bara att vi inte får allt nu och det sedan blir kallt och dant resten av sommaren..... Så kul att det gått så bra för grannen.

Jossu sa...

Det låter ju som en fantastisk tisdag. Och den ölen var du värd.

Hanneles bokparadis sa...

Trevligt att du fick höra lite göteborgska 🙂

Mias Mix sa...

Snällt av dig att hjälpa grannen! Och roligt att du går fram och frågar. Nu fick ju vi också veta :) Min man är otroligt nyfiken och frågar alla om allt :) Och bara så du vet, 21 maj skiner alltid solen :) Nä skämt o sido, men det är min födelsedag och jag kan bara minnas en enda födelsedag i mitt nu 57åriga liv med regn. Även när jag var liten sken alltid solen då säger min mamma.

Annika sa...

Säger ju det, byt ert tema mot TRÅKtisdag istället, haha. För jag håller med dig om tisdagar, och har alltid tyckt lite illa om dem.
Men du fick en bra tisdag ju!!
Härligt väder, du fick veta att tentan klarades av din elev och fick öl dessutom (som du var VÄL värd, fler öl borde det bli av dina insats).
HIHI ett sent skohorn hänger hemma hos mig, köpt på IKEA. Me likey!!

ha nu en bra bra onsdag!!!

christian sa...

Fin grönska på första fotot där å jag kan hålla med att det känns lite som "vinter å bums sommar"....men, på morronen när jag cyklar å i skuggan känner man ändå att det är kallt rent av. Det beror nog på att vi förstört v¨rt vackra jordklot, solen bara brinner å i skuggan är det vinter.... :(
Bra jobbat med korrläsningen där helt klart värt en bira! Å att du frågar när du inte vet har jag lärt mig, "nyfiken i en strut" på ett mkt positivt sätt!
Bar överkropp har jag sett härikring med, men, nej tack inte för min del....

byblixtra sa...

Håller med dig, tisdagar kan man hoppa över. ;-)
Härligt med sol och värme. Sol här också men det blåser kalla vindar.

Carita Liljendahl sa...

Men tisdagen är väl lika bra som alla andra dagar :)

Värmen nu på uppåtgående här, eller temperaturen, +23 och klockan är 19.
Grönskan helt underbar, och då det blåser lite - så skönt!

Paula sa...

I skrivande stund tycker jag att sjutton grader låter kallt. Vi ligger här på 23 på dagarna, o varmare ska det bli nästa vecka. Då kommer jag att ta time-out förutom doppen i sjön morgon och kväll!

Anni sa...

Solen värmer, den där temperaturen var väl i skuggan? Jag jobbade i stan i måndags och då var det ingen solvärme hos mig. Hu, så jag frös utan jacka ...