torsdag 23 maj 2024

Tråktorsdag



Idag hände absolut ingenting som ens var i närheten av att vara tråkigt. Det gjorde det däremot i tisdags. Vad var det jag sa – tisdagar är tråkdagar och har inget existensberättigande;-) Men nu så är det jag inte jag som håller i Tråktorsdag;-)

Ambulans och polis
När man ser en ambulans och en polisbil utan för ens port då vet man (läs: jag) att det knappast är något roligt som har hänt. Och när polisbilen efter ett långt tag ersätts av en jourläkarbil blir jag ännu mera misstänksam.

Information via Spanien
Igår kväll ringde den gulliga spanska grannen som befinner sig på Costa Blanca(!!!) just nu och kom med en förklaring till bilarna. En granne hade stilla somnat in i sin säng och upptäcktes efter mycket om och men just i tisdags kväll. Med tanke på att grannen var närmare 90 år så dog personen en drömdöd enligt mig. Ingen utdragen, tråkig vistelse på ett vårdhem/sjukhus med "konstgjord" andning. Tänk så skönt - bara att somna in. Bara sådär.

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

PS. Det gäller att hålla sig à jour om allt som händer cirka 3 400 kilometer norröver när man har semester i Benidorm. Kan bara konstatera att djungeltelegrafen fungerar... DS.

13 kommentarer:

Ditte sa...

Ja, detta med polis, akutbil/ambulans är alltid oroväckande. Och du fick ju ett svar via djungeltelegrafen. Verkligen skönt att din granne inte behövde bli ett kolli utan kunde somna in ganska snabbt.
Nej, ingen tråkig torsdag här heller. Inte mer än att jag är trött på att ha ont. Hoppas att jag inte ska hosta...
Önskar en trevlig kväll.

LillaSyster sa...

Instämmer om att det var en drömdöd.
Men det klart att du undrade, för den där kombon av bilar är ju ingen hit. Varmt och skönt idag också, även om det blåst friska vindar. Ha en bra kväll!

Susjos sa...

Djungeltelegrafen funkar alltid, dock imponerande med så många mil emellan!
Och visst är det väl fint att få somna in i lugn och ro hemma vid den höga åldern!

Kollar du på ishockey-VM? Min man sitter klistrad vid TV:n, och nu är det ju Sverige -Finland ikväll, så jag tittar lite också.
Ha det gott!
Kram

femfemman sa...

Visst var det bästa sättet att lämna det jordiska på.Och dessutom fått leva så länge. Men alltid sorgligt ändå.

Äventyret framtiden sa...

Visst hajar man till när ambulans, polis och annat liknande dyker upp. Skönt för den som fick somna rakt av hemma hos sig själv. Drömdöden, absolut.

Paula sa...

Visst var det ett bra sätt att sluta livet på, i allafall om hen dog i sömnen. Vi, exet och jag hittade en död granne utanför huset vi bodde i för flera år sedan. Jag hade inte förstått vilken procedur det blir vid såna lägen, med både läkare och polis på plats.

KajsaLisa sa...

Låter ju inte fel och tänk att få bli 90 år. Du har bra koll på ditt område.

Guldkryckan sa...

Ett bra sätt att gå bort egentligen efter 90 år i jordelivet.
Vila i frid. ❤️

Har ju mycket poliser i mitt område periodvis, just nu är det lugnt, de flesta sitter inne.

Ha nu en fin dag Bp.

Anni sa...

Nog hinner man tänka många tankar när man ser dessa fordon. Värst tycker jag att det var under pandemin, då varje blåljus kändes som ett dödsfall. Hu.

Annika sa...

Började flabba när jag läste din mening om tisdagar. Spot on, så är det.
Håller helt med.
Så det var smart att du tog tisdagsbilder till torsdagstemat. Hehe.

Visst är et jobbigt när man ser en ambulans i kvarteret, håller med. Alla blir ju så nyfikna också ... inkl en själv.
Du har så att i att grannen dog en bra död. Just att somna in, förhoppningsvis helt utan smärta eller ångest.

OCH indeed, djungeltelegrafen funkar så bra.

BP; ha en jättefin helg!!!

christian sa...

Vet inte om det är tråkigt eller ledsamt, kanske både delarna...får alltid en mulmig känsla i magen när jag ser ambulanser, men tur att det var något "naturligt" å inget kriminellt. Bara somna in å inte vakna mer låter behagligt, hoppas at det var så, annars är det nog bra ledsamt att behöva "gå bort" i ensamhet....

Hoppas du får en fin fredag!

Anki sa...

Bra att du fick veta vad som det handlade om ... och visst är det det mest perfekta sättet att lämna jordelivet.
Trevlig helg!

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Så fint att din granne fick somna in så. Jag har en granne över 90, hon har varit sjuk sedan jag flyttade till området 2006.änfå håller hon sig kvar, senaste årer med upprepade stroke. En dag lär hon somna in med. Får hoppas det blir som förhindrar granne.