måndag 27 maj 2024

Glad måndag






Ja, jag vet att jag brukar kombinera ”Glad måndag” med ”Selfie”, men idag gör jag ett undantag. Anledningen är att ”Glad måndag” är en hel story som jag tänker berätta för er, och i kombination med ”Selfie” hade inlägget blir alltför långt. Så min Selfie kommer imorgon istället. Stay tuned! 

Klimakteriehäxans goda råd
Selfiens upphovskvinna Klimakteriehäxan är dock med på ett hörn idag också. Hon tipsade nämligen igår om att syrener håller längre om man ställer dom i kokhett vatten. Det var nåt helt nytt för mig.. Älskar syrener och deras härliga doft. Alltså åkte jag till mitt ”hemliga” syrenställe, plockade hem en bukett, sniffade doften med välbehag inne i bilen och satte igång med "operation syren" hemma.

Varning för kokande vatten
Fyllde vattenkokaren med vatten, plockade fram min favoritvas och väntade på att vattnet skulle koka. Sedan fyllde jag vasen som jag ställt på vaxduken på köksbordet med det kokheta vattnet. Hur det slutade ser ni på bild #2 ovan. Om ni vill testa tipset med kokhet vatten och syrener rekommenderar jag att inte använda en glasvas.

Vaxduken
Den fina limegröna vaxduken var inte beredd på 90 graders hett vatten heller. Får nog slänga duken då den liksom är krullig efter den "heta behandlingen". Att ”suga upp” allt vatten med en Wettex gick bra, bortsett från glassplittret som lämnade en tre centimeter lång rispa på mitt vänstra ringfinger.

Men jag hade i alla fall tur med vädret och ställde syrenerna i en annan vas:-) Se bild #1 ovan

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

17 kommentarer:

tant Hannele sa...

glas + kokande vatten --> inte bra

Guldkryckan sa...

Syrener luktar ju helt ljuvligt, helt underbart.
Synd på vasen men nu vet du det till nästa gång iallafall, har gjort liknande misstag, hustrun blev sur minns jag men hon förlät mig ganska snart som tur var.

Ha nu en fin kväll Bp.

femfemman sa...

Tänkte, när jag läst en bit, att resultatet skulle bli som du visar.
Hörde om ett bättre tips I veckan som gick: plocka syrenerna och ta bort alla blad. Ha bara blommorna kvar på kvisten. Då behöver ju inte stjälken dra vatten till alla blad, och den väldoftande blomman står sig länge.
Synd på duken. Den var fin...

Äventyret framtiden sa...

Oj, oj, oj, men sånt händer...jag har gjort liknande själv. Hällde varm saftsoppa i en gammal skål av kollodialt guld...och så var den sagan all. Tur att du inte skadade dig mera än rispan i alla fall.

LillaSyster sa...

Fy så tråkigt. Tror nog att de flesta av oss lyckats ha sönder glas med varmt vatten. Vet att jag tappade upp hett kranvatten och diskmedel i en Kosta Boda skål, när den stått i blöt ett tag skulle jag häll ur vattnet och då delade sig skålen i två delar.......det var tråkigt för jag hade fått den i 20års present.
Tur att du inte skållade dig också det räcker med rispan. Kram

Susjos sa...

Läste precis samma sak hos Klimakteriehäxan, men har valt att inte ta in syrener i alla fall, och de tär väl tur det...hade ju ställt dem i en glasvas med kokhett vatten!
Trist med glassplitter, en duk som går till spillo och en rispa på fingret!
Men hoppas att syrenerna står sig i den nya vasen, vi får väl veta hur det går?
Ha en fin kväll!
Kram!

Gunnel sa...

Ibland tänker man sig inte för. Du får trösta dig med doften i varje fall.

LillaSyster sa...

De är lila, men växten heter blått kungsljus =)

Ditte sa...

Så trist! Verkligen! Inte alls någon glad måndag.
Läste igår tipset hos Klimakteriehäxan att använda hett vatten. Och om jag gör det så blir det inte i en glasvas. Riktigt illa att du skadade dig och att även att vaxduken blev förstörd.
Såg att "Femfemman" hade ett annat tips. Kanske värt att testa.
Ser fram emot morgondagens "selfie" . Väntar så gärna-

Åke sa...

Oj oj oj vilken olycka !!! Så vackra syrener :) Hur är det man brukar säga en olycka kommer sällan ensam utan den brukar bli tre, finner inte talesättet för det nu. Men det stämmer på dig också, Krossat glas, vaduk paj och glasbit i söta fingret... hoppades du tvättade rent såret bara. Dom börjar blomma ut här på ett hörn på tomten, kommer bildbevis imorgon :)

Klimakteriehäxan sa...

Herregud, blev duken också förstörd!!! Sannerligen en glad måndag hos dig ... kan bara beklaga att det slutade så illa. Så sorry! En porslinsvas hade hållit (förlåt, efterklok är alltid lätt att vara!)

KajsaLisa sa...

Varmt vatten på syrener har jag aldrig hört talas om, men det verkar ju inte fungera. Tråkigt.

nalta norrland sa...

Himla otur med vasen. Tur Du inte skadade Dig mer.
Många tips när det gäller syren… jag har nog aldrig tagit in syren, kan ju bero på min allergi 🫠

Anki sa...

Verkligen ingen Glad måndag! Synd att både vasen och duken blev förstörda, men tur att du bara fick en mindre blessyr.

Svar: Charlie har inte bytt favoritlag … jisses, det skulle aldrig funka med en mamma som är minst lika Arsenaltokig! Orsaken till den vita tröjan är att han skulle på födelsedagskalas 🙂

Hanneles bokparadis sa...

porslinsvas + kokande vatten --> inte bra

Snitta stjälkarna i stället som man gör med rosor.

Carita Liljendahl sa...

Oj! Huvudsaken var att du inte skar dig på glaset!
Och att syrener skulle gilla riktigt hett vatten, det var nytt för mig.
Man måste bara ställa dem i ett kärl som tål hetta.
Tack för måndagsbidraget och länken!

Hannas krypin sa...

Hehe, ser framför mig hur jag skulle kunna göra en liknande grej. Älskar syrener och doften. Men kan tyvärr inte ta in dom, då får jag nysattacker.