måndag 6 maj 2024

Glad måndag med ”Selfie om jobbet”

Efter en veckas sol och gårdagens regn har naturen börjat röra på sig;-)


Glad måndag
Ordningen återställd. Solen sken hela förra veckan, men igår var det grått, det regnade och termometern visade futtiga åtta grader. Det har dock rättats till idag:-)

Selfie
1. Hur tidigt i livet visste du vad du ville bli? När jag var 15 år ville jag bli idrottslärare. Men när jag gjorde mig illa när jag landade snett efter ett hopp från en dubbelbarr tänkte jag om. Sedan fick det bli vad det blev;-)

2. Fanns det en förebild som påverkade ditt yrkesval? Nej.

3. Har du fått sparken någon gång?
Jo då. Jag angav en av mina chefer en gång när han förskingrade pengar. Men hans chefer höll honom om ryggen. Det var inte billigt att tysta mig kan jag säga. Sedan fick jag även en erinran i början på1980-talet, då jag vägrade att åka på tjänsteresa till Ryssland.

 4. Hur ofta har du bytt jobb? Åtta gånger.

5. Skulle du välja samma yrke igen om du fick chansen?
Grejen är den att jag ”halkade in” på i stort sett alla jobb jag haft. Blev mest headhunted, vet inte varför. Men visst, att hålla på med kommunikation, PR, reklam och grafisk formgivning är några ämnen jag varmt kan rekommendera – om man är extrovert vill säga.

6. Skulle du rekommendera unga att gå i dina fotspår? Absolut! Har ibland en känsla att jag ätit kakan och ändå har den kvar om ni förstår vad jag menar;-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

Klimakteriehäxan är upphovskvinnan till ”Selfie”. Glöm inte att skriva en kommentar hos henne med länk till ert Selfie-bidrag här.

16 kommentarer:

Ditte sa...

Vilken trevlig läsning! Jätteroligt att veta mer om hur du tänkt kring dina jobb. Du är ju så kreativ och jag förstår att dina jobb passat dig fint och att andra fått glädjen att ta del av mycket av det du stått bakom.
Eftersom jag inte direkt är så kreativ så gläds jag så över andra som är det.

Mias Mix sa...

Du passar som fisken i vattnet som designer/formgivare! Bra av dig att vägra Ryssland redan då!
Jag fick också sparken en gång, när jag jobbade på Yxtaholms slott som restaurangchef gick jag in i väggen och blev sjukskriven. Mina chefer lovordade mig så länge jag var frisk och drog in pengar till företaget, när jag blev sjuk fick jag sparken.
Ja skönt att slippa regnet idag, det var inte lite med regn som kom igår. Ha det gott!

femfemman sa...

Det är väl skit att man inte kan stå för vad man har gjort. Och dessutom få folk att stå på sin sida, trots att de sannolikt vet hur allt ligger till.
Härligt att ha hittat jobb som man gillat och kunnat utvecklas i.

Hanneles bokparadis sa...

Det är ganska fysiskt tungt att vara idrottslärare, om man håller på till 65. När jag tänker efter så har inte jag heller sökt alla jobb, har också sökt förgäves. Fint när man känner att man hamnat rätt.

Susjos sa...

Så spännande att läsa dina svar, och visst har dina jobb passat dej som hand i handske! Kul!
Galet att du fick sparken där när du angav din chef där!

Ha en fin kväll!
Kram

Kina sa...

Härligt med kreativa jobb som du verkar ha haft. Det var väl det jag tänkte från början också, men det blir inte alltid vad man tänkt. Men det blev bra ändå! Vilka skitstövlar till chefer! Det var väl värt en erinran när du slapp åka till Ryssland! Sköt om dig!

Åke sa...

Först blev jag ledsen då du fick sluta för att du vägrade se saker som inte stämde, tråkigt :( Och du vem vill åka till Ryssland. Jag har en kompis som fick åka dit på turistvisum en månad och jobba, gissa hur det kändes att inte bo med de andra. De hade kommit på i sista minuten att han bara måste med, och söka arbetstillstånd var väl en gåta antagligen. Det var när vi gick med i EU. Men han hade bra traktamente minns jag. Undra om det inte var det näst högsta i världen då... 1100-1200 om dagen. Han visade väldigt mycket bilder därifrån, ja han var ju turist på kvällarna :) Tala om u-land sa han. Kanske är bättre nu?

KajsaLisa sa...

Härligt med blå himmel mellan grenarna.

nalta norrland sa...

Go morgon, strax på väg till Sjukstugan och ny provtagning.
Rolig läsning 👏 alltid kul att få veta lite mer om mina bloggvänner.
Sol och blå himmel är ju livskvalitet.
Plus 1 grad hos mig just nu men is på vattenpölar när jag var ut med Frost.

LillaSyster sa...

Igår kände jag mig som ny på jobbet....det var första dagen i nya lokalen och det tar nog någon dag till innan jag fått till de nya rutinerna. Bra gjort av dig att sätta ner foten och tala om vart du inte ville åka och jobba. Jag har bytt arbetsplats så många gånger att jag tappat räkningen. Det har passerat många förskolor genom åren.
Imorse var vädret +1 och i söndags hade vi åska och rejäla skurar. Igår snudd på dags regn. Ha en bra dag!

Monica sa...

Tycker som dej att det bara är
jobbigt med alla nya ord
Det står ett löjets skimmer
över hela Sverige snart.
I dagens läge är det nog inte så roligt
att köra tåg som förr i tiden men skulle
kanske välja samma yrke.
HAHA jasså du gillar inte den snutfagre VD:n.
Döda torget lär nog förbli dött tyvärr, däremot
verkar er innergård vara full av liv.
Som egnahemsägare är inget gratis och Telia vill
jag aldrig ha att göra med mer.
Ha det bra i vårsolen.



christian sa...

Intressant läsning å äntligen en vårbild från din innergård!
Tänk att det är så vanligt numera med att "tysta" arbetstagare, vad det kostar samhället å hur det påminner om DDR... :(

Klimakteriehäxan sa...

Om man "ramlat in" men funnit sig till rätta tror jag det är ett superbra sätt att hitta jobb på! Tror att du haft roligare i ditt varierade yrkesliv än du skulle ha haft som gympalärare, faktiskt. Men jag beundrar ditt mod som fick upp dig i en barr.

Anki sa...

Kul att läsa dina svar! Härligt att du hamnat på arbetsplatser du gillat!

Pockethexan sa...

Vill bara säga att du tar så roliga och härliga bilder i dina inlägg. Har verkligen njutit av de under den senaste veckan, som jag kikade på.

Kramis!

Annika i Restonland sa...

Ser att min kommentar här är borta ...
GUD så tröttsamt.
Skrev här igår, men det är borta.
Skrev såklart att att jag tyckte det var roligt att få veta lite mer om ditt jobb.
OCH så fult med de där gubbarna som höll varandra om ryggen, ska prova att kommentera på annat sätt än genom mitt googlekonto.