tisdag 17 januari 2023

Tisdag efter Idrottsgalan




Visst hade jag sett framemot Idrottsgalan. Att ”underbarnet” Nils van der Poel skulle bli en av storvinnarna var givet på förhand, men att stavhopparen Armand Duplantis skulle gå därifrån tomhänt hade jag aldrig trott. 2022 var uppenbarligen ett uselt år att sätta tre världsrekord, vinna inomhus- och utomhus-VM samt EM i stavhopp.

Måns Zelmerlöw
Inte visste jag att Måns Zelmerlöw kallas för Mums Måns. Okej då, han är himla snygg, så… Måns är proffsig, säker och har scenvana. Det märktes. Han klarade programledarskapet galant. Hans skämtar var dock inte ett dugg roliga och duetten med Pernilla Wiberg var en ren katastrof.
 

Pernilla Wiberg
Det var premiär för den före detta skidstjärnan Pernilla Wiberg som inte var sidekick utan det var meningen att hon skulle dela programledarskapet med Måns. Det gick väl sådär skulle jag säga. Några galor till så blir det nog bra. Bara hon inte sjunger… Personligen tycker jag att svt borde fråga MagdalenaForsberg. Hon är en naturtalang – också som programledare.
 

”Pausunderhållning”
”Humour doesn’t travel” brukade min man säga. Så rätt som det är sagt. Pausunderhållningen bland annat i form av en totalt värdelös och långdragen sketch med tidigare pristagare var så töntig att jag föredragit ingen underhållning alls. Musikframträdandena var dock helt okej. Extra plus för den ukrainska barnkören Color music choir.

PS. Bilderna är dagsfärska men har ingenting med inlägget att göra. De visar bara den här vinterns jo-jo väder. Observera att fotona inte är konverterade till svartvitt. DS.

14 kommentarer:

femfemman sa...

Snö! Kommer nog här också.
Tittade på det mesta av idrottsgalan.Dock inte med full koncentration. Lyssnar inte då mycket på underhållningen. Stördes dock av en naken gravidmage! Onödigt! Barnkör var bra. Det enda jag minns. Liksom "så mycket bättre". Urdumt!
Anser att två stora blev berövade på utmärkelser; såväl "Mondo" som Henrik von Eckerman. Mondo outstanding i världen, Von Eckerman som världsetta i en av de största indviduella idrottgrenarna.

LillaSyster sa...

Jag ser att det lyser igenom lite grönt gräs - men vid snabb anblick kan man tro att det är svartvitt....... Här lade sig inte snöblasket som kom ner, återstår att se hur det ser ut när man vaknar imorgon. Såg inte idrottsgalan, så jag kan inte bedöma programledarskapet, jag är inget stort fans av Måns.....
Att Armand gick därifrån utan pris efter de höjderna han åstadkom under förra året var ju ledsamt värre.
Nu ska jag packa väskan för morgondagens jobb innan jag grottar ner mig i min bok. Ha det bäst! Kram

Stefan Karlsson sa...

Det är svårt med dessa prisutdelningar. Nu är förvisso Jerringpriset folkets pris, men hur jämför man olika sporter.

Det finns en mängd killar, tjejer och lag som gjorde bra ifrån sig 2022, men vad röstar man på?

nalta norrland sa...

Mums Måns är ju ”gammalt” 😜 hur kan Du ha missat det? Han är ju en Melodifestival/schlagerräv 🤪 inte min favorit men han duger väl 🫠
Prisutdelningen igår verkar varit lite hipp som happ 😅 såg inte något egentligen 😔 men J hade tvn på och jag satt å läste, missade dock både gravidmage och pausunderhållning.
Den där mentorn ringde aldrig 😣
Nytt försök i morgon kl 15 😵‍💫 vi får väl se… jag smsade henne för andra gången kl 17 idag och funderade på vars hon tog vägen, det hade dykt upp något… konstigt att hon inte kunde slänga i väg ett sms/en förklaring, nu svarade hon efter mitt andra sms, efter arbetstid.
🤗

Guldkryckan sa...

Har ju inte kikat på det där men att Armand inte fick något tycker jag var underligt, minst sagt.
Kan ju inte säga varken bu eller bä när jag inte såg det men jag får skylla på att jag inte hade en aning om det. ;)
(Hade ju inte sett det ändå förstås men får ju skylla på något iallafall)

Ha en fin kväll Bp.

Geddfish ♥ sa...

Såg inte galan. Men jag vet att Måns är proffsig och snygg.
Så har denna dagen lunkat på jag är klar för natten.
Har svarat dig i min blogg.

Ditte sa...

VI tittade också! Men jag var tacksam över att inte "höstarna" drog det tyngsta lasset. Trist med du Plantis. men jag minns att det var liknand eför Annika Sörenstam en gång. Många evsnskar tycker "att du sk ainte komma och tro att du är bäst". Även om båda är det och var det.
Magdalena Forsberh som programledare kunde säkert vara bra. Absolut. Men, om en undantar sången, tyckte jag Pernilla klarade det bra.
Ohc visst har Niels van det Pool gjort ett fantastiskt år. Han har ju heller inga direkta sponsorer heller. Mne som vanligt svårt att jämföra äpplen och päron.
Ja, idag var det ju inget uteväder som lockade. Men jag gick ut en runda trots det. Hälsan du vet.

Klimakteriehäxan sa...

Vi är så överens om ALLT detta så det är nästan fånigt.
Att Mondo blev utan är helt galet, tre vinster hade räckt för (den iofs underbare) skrinnaren.

Paula sa...

Jag brukar aldrig titta på idrottsgalan men gjorde det igår. Jag blev ledsen över att inte Mondo fick ett enda pris...Nils var väl inte sämre, men men...smaken är som baken. Måns har jag kallat Mums-mums länge, men tycker nu att han blivit mindre sexig som nästan medelålders, du hör, bara lammkött som gäller...haha
Jag är inget fan av Magda. Jo hennes prestationer men när hon var kommentator på skidskyttet gillade jag inte hennes snack.Pausunderhållningen missade jag helt, måste ha gått på toa..
Slutkläm: jag är ingen gala-människa, jag tycker det är rätt styltat., gäller även välgörenhetsgalor av olika slag...Jojoväder, jojo jag tackar, samma här!

Anki sa...

Såg inte galan ... röstade inte heller. Alla som var nominerade var såklart väl värda att vinna. Måns är snygg - och jag förstår inte att du missat hans smeknamn :)
Svar: min fot ska röntgas i morgon ... sen får vi se.

christian sa...

Bilderna skulle kunna vara tagna hos mig här idag, samma gråtrista väder....
Galor har jag lagt ner för länge sen bland annat just på grund av dess ofta konstiga beslut, som den här gången drabbade Duplantis.....

Eva sa...

Håller med dig om Duplantis. Jag är faktiskt inte särskilt förtjust i sådana här galor. Tycker det är svårt att kunna jämföra olika idrotter. Det är lika grått här som på dina bilder. Vi fick lite sol i förmiddags och allt blev så fint en stund.

Annika sa...

Tror Måns tom kallas för Mums-Mums. Hihi!!
Ja, han är mkt söt!

Jamen jag läste att Duplantis blev utan pris. DET är ju verkligen konstigt, och känns fel. SÅ fel. Fattar det inte.

Du har iaf lite snö på marken o det är jag avis på :-)

Anni sa...

Jag är lite trött på galor så jag tittade inte, trots Mums-Måns. Han är väldigt proffsig som programledare, det gäller jnte alla artister - eller idrottmän/-kvinnor.