onsdag 23 oktober 2019

Kändisar


Några av kändisar som är födda eller ha anknytning till Täby. Bilderna finns på Viggbyholms Stationscafé.



Dessa två skulle jag känna igen direkt - Thomas Ravelli och Glenn Strömberg. Å som ni ser har jag träffat dom irl:-)

Måste säga att jag älskar Orsakullans dagliga frågor, och idag är inget undantag. Hon vill nämligen veta om jag känner en kändis som är uppväxt på min ort eller i grannstaden. Riktigt intressant måste jag säga, då jag inte hade den blekaste vilka kända personer som bor i min hemkommun Täby. Men nu vet jag.

Kändisar och jag
Som min kändis-tokiga kollega Inger brukade säga: BP känner inte ens igen en kändis när hon ser en. Hon hade såååååå rätt. Hon fick ofta peka (oartigt, jag vet) på personen och förklara vem h*n var. Kan inte påstå att klockorna ringde varje gång, de ringde faktiskt ytterst sällan. Vad gäller artister och politiker är jag totalt nollställd. De enda kändisar jag känner igen är fotbollsspelare, men då ringer det åt andra sidan inga klockor hos de flesta andra.

Kändisar i Täby

Med andra ord så fick jag googla om det fanns några kändisar i Täby. Avstod från att leta i grannkommunerna och Stockholm, då jag hittade tillräckligt med kändisar i min hemkommun.

Några exempel
Johan Rheborg, Maria-Pia Boëthius, Sara Danius, Jessica Folcker, Jonas Gardell, Gudrun Schyman, Martin Stenmarck, Pär Nuder, Lars Leijonborg, Prinsessan Sofia, Kim Bergstrand och längdhopperskan, Erica Jarder är födda och uppvuxna i Täby. En komplett kändislista hittar ni här.

Lite skryt på slutet
Däremot kan jag skryta med att bland annat Fredrik Reinfeldt, Laila Bagge, Lill Lindfors, Nanne Grönvall, Kristian Luuk, Sven Tumba och Hans Rosenfeldt (han som står bakom tv-serien Bron) med mera bor eller ha bott i Täby. Dessutom har Kungen gått på Sjökrigsskolan i Näsby Park. Det ni!

Det är Orsakullan som håller i ”Oktober 31 dagar”.

9 kommentarer:

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Det var verkligen ett rejält med gäng som håller till där i Täby. :D
En jag studerar med nu bor i Täby. Eller Täby kyrkby brukar han nog säga. Jag har inte så stor koll på de olika ställena i Stockholm.
:)

Ditte sa...

Kul gäng här!Och kul inlägg. Likaså frågan. Och sedan har många på "äldre dar" flyttat till Söder. Jag är nog som du. Har dålig koll på s.k. kändisar. Men Mark & Jonas känner jag igen och jodå ett gäng till. Vad gäller kungen var min pappa adjutant till honom under flera år så honom både som prins och kung så honom lärde jag mig känna igen. Trots att han aldrig bott på Söder. Men jag bodde granne med Jerry Williams där när jag växte upp.

nalta norrland sa...

Den där kändisväggen har Du visat tidigare :)
Då var frågan typ vem som kände igen dessa kändisar som kom från Täby.


Jag mötte Mona Sahlin på Arlanda och hejjade glatt på henne då jag typ kände henne ;-) eller ja jag visste ju typ inte vem hon var bara att jag kände igen henne :)

Ama de casa sa...

WOW! En oväntad kändisspotting här!

Den enda kändis jag kan komma på från min uppväxtort passar jag på att "glänsa" med här, där förmodligen den enda i mitt "bloggäng" finns som eventuellt kan veta vem det är.
Orvar Bergmark var uppvuxen i Byske (eller han bodde där ett tag i alla fall?) och honom har jag varit hem till :-D

Geddfish ♥ sa...

Wow, häftigt! Ja, det där med kändisar. Jag har säkert träffat några under årens lopp men min hjärna har gått in i insomningsläge nu så den vägrar släppa ifrån sig sådan information.
Sent omsider, godnatt!
-

KajsaLisa sa...

Oj du bor ju i värsta kändiskommunen tycker jag kände igen Jan Gullio på ett foto i första bilden men han finns inte med i uppräkningen. Gillar hans vassa penna.

Anki sa...

Oj ... såå många kändisar från din hemkommun! WOW!
Mest kände fotbollsprofilen härifrån är nog kanske Georg Åby Erikson som var född i Åby utanför stan, men i kommunen i alla fall. Lasse påminde mig om Björn Nordqvist och Kaj Kindvall - gamla fotbollskändisar i IFK :) Lasse och Björn Nordqvist gjorde lumpen samtidigt på F13 ...

Emma, Sol som sol? sa...

Täby är kändistätt, helt uppenbart.

Sitter och funderar på om jag känner/kände några kändisar men jag vet inte vad definitionen egentligen ska vara.
Minns ni frågesportprogrammet Jeopardy med Magnus Härenstam? Han som man bara hörde som en röst om vad man kan vinna osv, den rösten tillhör min kusin. :D

Sedan har vi ju då Tommy Zethraeus, ni vet, han som mejade vid Stureplan, han gick i min parallellklass, varit hemma hos honom på fest. Han var lika illa som sjuåring ...

Dennis Pop, musikern, kände jag inte men han lär nog ha varit hemma hos oss när jag var barn eftersom han var kompis med min storebror, tror de gick i samma klass.

Freedomtravel sa...

Oj vad många kändisar man hittar i Täby då! Jag är också dålig på att känna igen folk (inklusive kändisar). En kändis som jag kände igen när jag såg henne i Vasaparken för många år sedan - Astrid Lindgren! Då var jag lite starstrucked :)