fredag 30 november 2018

En höjdarfredag



Efter regn kommer sol. Det kan jag dock inte påstå att det gjorde idag, då det regnade hela dagen. Men en sak är säker - efter tråktorsdag kommer höjdarfredag.

Obefintlig
Brukar inte skjuta upp saker och ting, men den senaste månaden har jag gruvat mig rejält för den stundande bilprovningen. Anledningen är att min lilla bilverkstad konstaterat att "risken" för att Tintin skulle gå igenom testet var i stort sett obefintlig.

En timme och 20 minuter senare
Jag tog risken. Ringde Carspect (med den fina limegröna logotypen) klockan 12:00 och blev erbjuden en tid en timme och 20 minuter senare. Helt otroligt! Faktum är att det var min tur redan klockan 13:10. Ytterligare en positiv överraskning.

Utan anmärkning
En kvart senare var saken biff. Tintin klarade bilprovningen utan anmärkning. Totalt otippat! Klart vi firade detta oväntade resultat med en sen lunch. Och det var vi inte ensamma om. Restaurangen var nästan fullsatt klockan 15:00. Speciellt den sydamerikanska storfamiljen på minst 20 personer (varav bara tre var män) bidrog till att stämningen i lokalen var på topp. Underbart!



En höjdarfredag som sagt:-)

PS. Bilderna är dock inga höjdare alls, tyvärr. De två trevliga killarna hos Carspect ville inte ställa upp på bild, men tyckte det var kul att jag ville ge företaget cred. Synd, för den ena var en riktig snygging;-) DS.

11 kommentarer:

nalta norrland sa...

Så skönt bilen gick igenom utan anmärkning, det gjorde inte min volvo som besiktades i tisdags. Så nu väntar lite "skruvning" och byte av nån "led" å sen ombesiktning.
Jag har ju trott jag skulle få börja köra folkvagn igen men tyvärr är den bilen helt okörbar. Som Du kanske minns (?) använde jag volvon mest för att köra skräp till återvinningen... men nu har jag ju fått köra volvo i ur å skur.

Paula Merio sa...

Grattis till Tintin! Finns inget roligare än glada överraskningar, nu får du tuffa på ett år till!
Du, har glömt att berätta om geggan på brödet som du frågade om, till nässelsoppan, det är karelska piroger gjorda på rågmjöl med risfyllning och ovanpå det äggsmör, enkelt o jättegott, hårdkokta ägg mosade med smör och salt!

Ditte sa...

Stort GRATTIS! Och skönt att Tintin är "fit for fight" ännu ett är. Klart att detta måste firas, vilket ni gjorde. Härligt! Och att dessutom träffa på en besiktningsfirma med lite känsla och service är ett extra plus. Klart detta blev en höjdarfredag! Även fast vädret hade mer att önska ...

Anki sa...

Så bra att besiktningen av Tintin gick bra! Grattis! Såklart bör man ta alla chanser som bjuds till att fira - speciellt nu när det är mörkt och kallt :)

Ama de casa sa...

Stort GRATTIS till er och Tintin! :-)

Härligt med uppsluppen stämning på restaurangen - det förhöjer matglädjen :-D

Biggeros sa...

Ja, ibland ska man bara ha tur...
Vilket flyt med tiden. Är värt att fira!
Storfamiljen i Spanien är jag van med. De går ut på söndagen och firar hela långa dagen. Då går det åt höga toner och därefter är man lomhörd....

Christian Lehmann Gisler sa...

En riktig snygging?!?! Gummsjuka ? :)

Steve sa...

Grattis Tintin! Dags att byta verkstad kanske, eller var det bara ett skrämskott.
Tänk så mycket smidigare det blivit efter avregleringen av marknaden för fordonsbesiktning.
Carspect är värda all cred. Vi har oxå bara goda erfarenheter.

Klimakteriehäxan sa...

Bara att gratulera!

Klimakteriehäxan sa...

Jag har lite traumatisk erfarenhet av bilprovningsbesök själv.
https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2009/08/ursakta-hur-kommer-man-till.html

KajsaLisa sa...

Besiktning är bland det ruggigaste man kan syssla med, nerverna kryper utanpå kroppen.