onsdag 28 november 2018

Stora novemberlistan

1. Bästa soppan
Soppan hittade jag hos norska Reiselinda. Japp, maken och jag gjorde flädlesoppan som den heter – MUMS!

Glömde fota, så jag tackar Wikipedia för lånet av bilden. Recept för soppan finns bland annat här.

2. Godaste höstmiddagen.
Olika soppor eller en het indisk gryta.

3. Lyxigaste kvällssnackset
Vi äter faktiskt inga snacks. Så tråkiga är vi;-)

4. Favoritboken
Läser ”Koka björn" av Mikael Niemi just nu. Boken är annorlunda skrivit, men jag gillar den.

5. Mest spännande TV-serien
”Shetland” och ”Ett fall för Vera”. Just nu ”Onda aningar”.

6. Höjdarfilmen
Ingen

7. Härligaste bloggen
Alla bloggar i min blogglista är härliga.

8. Roligaste spelet
Spelar inga spel, inte ens kortspel.

9. Bästa “unna sig”
Luncha ute med fika efteråt.

10. Trevligaste kulturupplevelsen
Ooooops. Är inte så kulturell av mig.

11. Mest inspirerande träningen
Har tränat klart om man säger så.

12. Smartaste hålla sig pigg-knepet
Äta/dricka extra C- och D-vitaminer. Lägger sig sent, gå upp sent;-)

Äntligen är min favo juice tillbaka lagom till jul.

13. Roligaste shoppingen
Desigual, Esprit

14. Bästa höstresan (Sverige)
Ingen

15. Bästa höstresan (Europa)
Costa Blanca och i vårt fall Benidorm

Kollade listan hos resebloggen Freedomtravel (lite mera reklam till Sveriges bästa reseblogg:-). Nu borde väl er "Domain Authority" vara på väg upp;-)

18 kommentarer:

Ditte sa...

Rolig lista och extra roligt att läsa dina svar. Många svar skulle stämma överens med mina medans några inte skulle det. Boken "Koka björn" tyckte jag var helt ok men jag blev inte direkt överförtjust.

Christian Lehmann Gisler sa...

Tänk att det där med listor alltid är lika roligt, både för den som skriver och för dem som läser...håller med om att soppa är supermat så här års, Shetland och framförallt Ett fall för Vera är som vanligt mkt välgjorda brittiska deckare, att du inte har nån höjdarfilmen förvånar lite, lunch med fika håller jag med, bästa shoppingen där passar jag :)

Emma, Sol som sol? sa...

Undrar hur den där soppan skulle mottagas här hemma ... Pannkakor ska ju vara med sylt ju! Eller lönnsirap. Crepes gillas ju i och för sig.

Du skrev att du inte är så kulturell av dig. Men alla böcker du läser? All konst du ser och reagerar på ute? Roliga tatueringar, kläder ... Det är kultur det med.

nalta norrland sa...

svar Eftersom rådet jag fick av kostrådgivaren är att till vardags undvika gluten så går ju allt färdigbakat bröt som innehåller gluten bort, då jag bor där jag nu bor så måste jag säga att brödutbudet är rätt trist, typ Pågens och andra stora brödjättar... bröd som bakades någonstans utanför vårt län.

Har icke testat varken soppan eller brödet än så jag återkommer med resultat och smak :)

Att få J & Elin att äta mer nyttigt lär icke vara det mest enkla,
idag har dock jag & Elin varit med min mor på "Åselegrillen" (korvkiosk) och ätit middag efter utvecklingssamtal, jag åt grillbiff och min mor lövbit medan Elin valde... strips :D

För övrigt gick utvecklingssamtalet förhållandevis okey även om läraren inte riktigt tyckte att Elin hade rätt då det gällde matsituationen.

Reiselinda sa...

Kul att kunna inspirera till soppan, den ser riktigt god ut på bilden! Måste se till att göra den igen snart vi också! Får lägga en beställning till kocken...

nalta norrland sa...

Alltså den där soppan ;-) Tack men Nej Tack.

Shetland & Vera är bra tv-serier.

Koka björn, nä jag tycker boken inte var så bra som jag hade tänkt den skulle vara ;-) mina förväntningar var tydligen för stora.

Shopping. Oftast nått nödvändigt ont ;-)
Men jag kan uppskatta en tur till en stad å gå runt å titta, blir ju liksom en upplevelse då vi bara har ICA & COOP :D

Klimakteriehäxan sa...

Kul lista, vi har en del gemensamt du och jag, det står alltmer klart!
Därför tycker jag att du ska se "A Star is Born". Riktigt bra film. Men jag kommer iväg på bio alldeles för sällan.

Geddfish ♥ sa...

Nog för att jag gillar konstiga saker, soppa och även pannkaka men kombinationen här, nej tack, tror inte det, men jag skulle kunna testa, men då måste jag få pannkaka över.
Idag har jag hållt mig inne, vilket betyder att jag MÅSTE ut i morgon och skaffa förnödenheter.

Susjos sa...

Hm, den där soppan med pannkakor vet jag inte om jag skulle gilla?
Men roliga frågelistor det gillar jag!
Säger som Emma, kulturell är du visst! ;-)
Håller med dej om shoppingen, gillar också dessa butiker!
Å Spanien på hösten (å vintern...) de gillar vi ju!

Anki sa...

Kul lista och kul att läsa dina svar ..Soppa gör jag ofta, men någon liknande din har jag nog aldrig testat. Får se om jag vågar :)

FREEDOMtravel sa...

Vad kul att du hängde på listan! Och framför allt, vad kul att du gav dig på pannkakssoppan! Jag såg också den hos Reiselinda och blev lite fascinerad av denna lite, annorlunda, soppa. Kul att den var god! :) Och TACK för länken, med fin ankartext och allt!!! :)

Ama de casa sa...

Åh! Brämhults clementin är helt oslagbar! Många år sen jag fick avnjuta en sån lyx... Fast att färskpressa apelsinjuice nu i juletid när apelsinerna är som allra godast är inte dumt det heller.

Kultur? Det kan väl vara vad man själv bestämmer, så jag tycker att en av dom trevligaste kulturupplevelserna är Ruta de la Tapa :-D

Rolig lista! :-)

Monica sa...

Vad man kan missta sej trodde du var superkulturell :-)
Min gamla skoltyska räckte inte till för att fatta mej
på receptet tyvärr.
Här gäller en citron om dagen och tidigt i säng och upp
i ottan går bra det med :-)
Skokartongen föll mej inte i smaken riktigt förfulande.
Hänger inte med längre snart kommer 5 G och man måste byta
telefon för att använda det, skulle inte vi spara på miljön.
Måste kännas surt att vara uppe men ingen kommer hör tyvärr
inte till ovanligheterna, har hänt flera gånger hos oss så nu struntar vi i dom och ringer en ny hantverkare vilket ju inte ni kunde göra.
Skulle dom komma någon annan dag fick dom träffa Gösta och Sture HAHA
man ruttnar ju helt på dom.
Ha det bra:-)

Carita Liljendahl sa...

Roligt med listor och att så många orkar svara på frågor.
Jag kopierar ofta frågorna och tänker att jag också en dag ska svara på dem på min blogg - men måste nog schemalägga det för att minnas :-D

Man lär liksom känna sina bloggvänner lite bättre då de svarar på allehanda frågor.

Klimakteriehäxan sa...

Tittade igen på den där soppan. Är det inte att föredra att äta soppa för sig och pannkaka för sig???????????????????

Steve sa...

För väl att jag inte hakat på alla listor som finns. Dom är oftast underhållande att läsa, men jag är tveksam till om jag skulle jag bli klar med listan nån gång. Jag som ändå har all tid i världen.

Jag sparar inte receptet till den soppan.

Paula Merio sa...

Haha, nu slog du mig med häpnad, jag som är en soppoman hittade här något som ska föreställa soppa på pannkaka!?! Mycket märklig historia, men hoppas den smakade. Jag har läst Koka björn, gillade den skarpt! Samma tv-serier intresserar, snacks hittar jag inga jag gillar men skam den som ger sig, senast köpte jag lilafärgade majschips, gjorda på.....lilafärgad majs förstås. Gillar knapret men inte smaken på de flesta snacksen. Jag älskar att spela, både kort och sällskapsspel, har bara sällan chansen numera. Fast, det är visst ett gäng som spelar kort varje vecka. De har försökt locka med mig men så länge jag har hund så vill jag inte vara med...

Eva Trillian sa...

Fastnar direkt vid "Ett Fall för Vera" - mer av den varan hade inte suttit fel i höstrusket!