lördag 15 juni 2024

Hoppa på tåget: ”Fotboll”

Att "have a ball" betyder att ha riktigt, riktigt roligt. Och det hade jag.

Euro 2024ans maskot heter Albärt. Personligen tycker jag att den är fruktansvärt ful, speciellt hans kläder.


Ja, då har Euro 2024 (äntligen) börjat. Tågföraren Åke har järnkoll måste jag säga, och jag gissar att temat faller inte bara mig i smaken utan även fotbollsdomaren Hannah. Det ska bli spännande att se vad hon kommer att bidra med.
 
Lätt val - gratulationskort
För mig blev det är väldigt lätt val. Klart jag skulle kunnat visa er till exempel det här inlägget eller det här. Men jag valde nytagna bilder. Fick ett gratulationskort av min svägerska i onsdags och det kortet säger väl det mesta – eller nästan, då det ändå kom några dagar för sent, men gjorde mig glad ändå. Och visst "I had a ball":-)
 
Lätt val - maskot
Lidl (varken man gillar kedjan eller inte) är EURO 24ans huvudsponsor. Och japp, man får helt enkelt stå ut med maskoten Albärt. Han är en blandning av tidigare maskotar under fotbollsmästerskap. Albärt är en nallebjörn som ”inkorporerar” två kaniner, ett och ett halvt lejon och en ungtupp. Albärt valdes efter en omröstning av skolelever i Europa som en del av ”UEFA Football in Schools"- programmet” (länk). Eloge till det initiativet!
 
Chip
”Fussballiebe” betyder ”fotbollskärlek” .EM-bollen 2024 innehåller inte bara kärlek, utan även ett chip. Och det gjorde bollarna redan 2022. EM-bollen förväntas hjälpa domarna med snabbare offsideavblåsningar genom att skicka data i realtid till VAR-domarna. Ja, vi får väl se…

Hos Åke hittar ni länkar till alla som hoppat på tåget. Om ni också hoppar på är det bara att lämna ett meddelande i hans kommentarsfält här.

Karin har uppfunnit temat.

19 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

kunde gissa att du hoppar på tåget ⚽️

jag satt på en pub i England 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿 första matchen VM 2014 i Oxford, flaggor överallt, och den stämningen som sjönk efter Englands miss... glömmer aldrig

Guldkryckan sa...

Höll ju på Skottland igår men jag anade att det skulle bli svårt, tyskland är ju det bättre laget.
Lidl har ju sina poänger, alla dina bilder därifrån säger väl allt ;)

Men nu tillönskar jag dig en fin lördagskväll.

Hanneles bokparadis sa...

sorry Cambridge 2010 på en pub i England 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿 letar efter nåt foto

femfemman sa...

Kanske snart AI domare? Mycket data är det, även på en fotbollsmatch. På gott och ont!

Susjos sa...

Ett perfekt tema för dej idag! Kan det bli bättre? Så fint kort du har fått, och jäklar, jag glömde din födelsedag! Stort Grattis i efterskott!

Det där med ett chip i bollen berättade min man just för mej nu när vi ser matchen Spanien-Kroatien!

T var inte med igår på vår AW nej, han var på landet med en av sina döttrar och fiskade strömming!

Ha en fin fotbollskväll!
PS. Min man undrar vilket lag du hejar på nu när inte Sverige är med?
Kram!

Hanneles bokparadis sa...

ja, hittade massa foton på rödvit-klädda glada engelsmän 2010 i Cambridge 🙂

Paula sa...

Haha, var skulle jag få se fotbollsmaskoten om inte hos dig! Har faktiskt inte sett någon reklam från Lidl, vi har ingen butik i närheten så någon reklam därifrån kommer inte i brevlådan. Han balanserar skickligt bollen på huvudet! Nu har jag också fått lära mig att det finns inbyggda chip i bollarna, tekniken går framåt Snart behövs väl inga fysiska domare längre...
Ja vem hade lättare att tolka veckans ord än du! Och bra blev det!

Ditte sa...

Vilken läcker tolkning och fin bild. Och tack för infon om Albärt. Kände inte alls till detta. Men nu så.
Har sett reklam här på Lidl, Södermalm/Folkungagatan. Ja, fungerar det tekniska är det ju bra, men med tanke på alla missöden på EM i fri idrott så är det bara att hoppas på att det fingerar bättre här.
Tittar just nu på Albanien-Italien. Och himla kul att Albanien gjorde mål efter ca. 22 sek. Säkert oväntat. Men nu kvittering. Spännande det här.

Klimakteriehäxan sa...

Nu tar jag lite ledigt från sport-tv ett tag. Satsar på OS. Fotbolls-EM utan Sverige ids jag inte engagera mig i, ursäkta!

LillaSyster sa...

Vilket fint kort du fick=)
Lite söt är allt maskoten, med betoning på Lite. Kram

Äventyret framtiden sa...

Albärt, så lärde jag mig det också.
Ja, var skulle inte detta ord för dagen falla perfekt på plats om inte hos just dig
Kortet du fick är fint. Har du haft födelsedag? Grattis säger jag vad än det var må!

Carita Liljendahl sa...

Det här var ju inget svårt tema, men jag glömmer ofta Hoppa på tåget - tyvärr.
Däremot har jag på något sätt alltid Skyltsöndag och Fem fredagsfrågor i minnet :)
Maskoten hade jag helt missat, för jag följer inte direkt fotbolls-EM nu när varken Finland eller Sverige spelar där. Hoppas det går bra för Danmark ändå.

Gunnel sa...

Grattis i efterskott! Du är rena fotbollslexikonet. Det finns tydligen chip överallt idag. Förstår att du är i sjunde himlen nu en tid framöver.

Hanneles bokparadis sa...

nu la jag ut några av mina ⚽️ fotbollsbilder:

https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/06/fotboll-och-jag.html

christian sa...

Lite oväntat innehåll i ditt bidrag, trodde faktiskt att du skulle ge en återblick på din egna karriär, som ju vad jag förstår ändock är lite att skryta med.....
Det slår mig just....du är inte släkt med gamle landslagsstjärnan Robert Prytz?
Har aldrig hört uttrycket "have a ball", men det är ju sant, har man boll har man kul!
Maskoten är väl inte den sötaste man haft men inte så hemsk tycker jag....däremot slipper jag gärna livsmedelskedjans logga :(
Ha det gött!

Hannas krypin sa...

Tack för länken BP! Det blev jag glad över. Håller med om att maskoten är riktigt ful. Kanske inte ansiktet men kläderna. Fussballliebe är ett bra ord!

nalta norrland sa...

Grattis i efterskott, missade Dig nästan med en vecka (om jag minns rätt från tidigare år).
Fotboll ⚽️ inte min grej 😶
Ha en fortsatt fin söndag 👋

Åke Blomqvist sa...

Men detta missade jag i söndags... jag vart lite offside... klart jag tajmar in så gått det går, temat.

Mias Mix sa...

staffan1953@hotmail.comilket fint kort. Grattis i efterskott!!