måndag 17 juni 2024

Glad måndag

Varsågoda! Orange buntband på anslagstavlan i entrén. Klart jag blir glad:-)




Sådana himlar gör mig som alltid extra glad:-)

Jämfört med förra måndagen kan jag lugnt säga att det var en glad och bra måndag. Som ni vet behövs det inte så mycket för att göra mig glad. Det räcker gott med 22 grader och sol. Precis så som det var idag. SMHI hade fel igen, då de förutspådde en grå måndag. Vilken tur att vädertjänsten haft fel;-)

Euro 2024
Det kan ju inte ha undgått någon att det råder fotbollsfeber i Tyskland just nu. Inga direkta överraskningsresultat hittills även om jag vädrade morgonluft när Albanien igår gjorde mål mot Italien redan efter 22 sekunder. Mästerskapets snabbaste mål någonsin. Tyvärr tråkspelade Italien och vann.

Tyskland
Kan inte låta bli att återigen tänka på Christian, vars hjärta fortfarande slår för det gamla hemlandet. Tysklands seger mot Skottland var väldigt övertygande. Trodde inte att Skottland var sååååå dåliga. Däremot tippade min fotbollstokiga husläkare att just Tyskland skulle vinna Euro 2024...

Kuriosa 1
Englands spelare Phil Foden verkar ha ambitioner att gå till Real Madrid där Carlo Ancelotti är tränare. Han brukar tugga ihjäl sig under varje match med Real och skyfflar i sig tuggummin. Ja, det gjorde Phil Foden också igår, fast han gjorde det på planen...

Kuriosa 2
Ingen av de spanska spelarna och ledarna sjöng med i nationalsången. Detta berodde inte alls på eventuella politiska motsättningar utan på att den spanska nationalsången, som bygger på melodin Marcha Real, saknar text och därför inte kan sjungas.

Kuriosa 3
I Belgiens lag sjöng alla med i nationalsången utom Kevin de Bruyne.

Kuriosa 4
Tysklands Robert Andrich är turneringens mest skräckinjagande spelare enligt mig. Och han spelar som han ser ut om man säger så.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

20 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Buntband är ju alltid bra att ha tillhands, men färgen var ju finare än de svarta, absolut.
Har inte sett så mycket av fotbollen ännu, blir väl att kolla till helgen då.
Ingen text på Spaniens nationalsång, nyhet för mig.

Tillönskar dig en fin afton Bp. :)

femfemman sa...

Haha... ja du...fotbollsfeber. Och väldigt mycket kunskap. Har inte mycket till sådan, vad det gäller europeisk fotboll...kollar inte heller...men lyssnar på radion understundom. Gillar sport på radio!

Susjos sa...

Vilken underbar start på min semester, sol och blå himmel!
Tack för all kuriosa i EM-fotbollen, jag såg faktiskt en match idag : Belgien-Slovakien. Kul att Slovakien vann, de var ju väldigt bra i första halvlek! Men ack så trist för Belgien som fick 2 mål bortdömda!

Tysklands spelare som du länkade till ser lite skräckinjagande ut ja!
Det blir mer fotboll ikväll!
Ha en fin kväll!

nalta norrland sa...

Jag har bloggat http://naltax2.blogspot.com/
Jag visste inte att det fanns orange buntband.
08a land har bättre väder än Norrland.

Hanneles bokparadis sa...

Orange är snyggt!

Äventyret framtiden sa...

Gladmåndag-buntband. Jättesnygga! Bara för färgen skulle jag kunna ha dem.
Tack för rapporteringen. Kul att läsa!

Klimakteriehäxan sa...

Min måndag blev rätt glad eftersom jag käkade lunch i drygt två timmar med en väninna jag inte sett på riktigt länge. Och ja, vi satt utomhus!

Paula sa...

Härliga molntussar hos dig, jag hade lite mer mulet hos mig. Funderade länge på ett dopp i sjön, men, orkade inte gå bort när jag inte ens svettades. Kan inte kommentera dina fina fotbollsanalyser, vet inte ens vilket lag jag ska heja på då jag inte vet vilka som är med...!

KajsaLisa sa...

Oranga buntband, häftigt.

LillaSyster sa...

Här gick åskan och 12mm regn. Hur många buntband försåg du dig med? =)
Ha en bra tisdag!

Stefan sa...

Orange buntband. Hmmm...det var en ny färg :)

I EM tycker jag att Tyskland imponerat mest hittills. Även om Belgien förlorade så spelade de bra och borde fått det sista bortdömda målet godkänt. Den största besvikelsen? Möjligen Ukraina. Långt kvar och mycket kommer att hända.

Jag håller med om att spelare och ledare ska sjunga nationalsången innan match. Att Kevin DeBruyne inte gjorde det är respektlöst. Möjligen tycker han att han är större som spelare än han är.

Jacob sa...

Alla lag verkar numer spela mer bakåt än framåt, jag trodde att man skall anfalla i fotboll. Kuriosa: Jag har spelat fotboll i samma klubb (Huvudsta IS) som Kurre Hamrin. Dock skall det sägas att det inte var samtidigt !!

Gunnel sa...

Buntband finns här med i olika färger men konstigt nog så försvinner de orange alltid först. Du är verkligen uppmärksam under matcherna förstår jag....kollar in tuggummituggande, sång och utseende. Jag bara scrollar förbi, men det går lika bra för jag blir uppdaterad här hos dig.

christian sa...

Nu snackar vi....äntligen blir det lite fotbollstugg. Tack för infon om den spanska nationalsången, brukar faktiskt också observera noggrant vilka som sjunger med å vilka inte, vad gäller den där belgaren är jag inte förvånad....tråkigt gäng!
Albanien var det synd om, de skulle hållit ledningen lite längre. Tyskland kan mycket väl vinna, inte minst efter att jag sett Österrike-Frankrike...men håller med om att skottarna var riktigt riktigt usla.
Håller även med om Andrich, han kommer ursprungligen från Union Berlin å har fått både ett å annat rött kort i sin karriär, men varningen han ådrog sig mot Skottland var onödig, det behöver de ta tag i, annars försvinner han snart med en avstängning!
Jaha, då får vi hålla på Georgien å Tjeckien idag då!

Hannas krypin sa...

Vilken rolig kuriosa. Trodde faktiskt att det var politiskt att de inte sjöng till nationalsången. Där ser man! Visst blir man glad av orange buntband.

Annika sa...

Det är BP-tider DELUXE nu med fotboll varje dag. YAY för dig!!
Haha, kul där med Belgien och att du noterade att alla sjöng med i nationalsången, utom en!
NU måste jag kolla in den där tyska spelaren också, se hur han ser ut.
Min pappa hade hållit på Tyskland, det gjorde han alltid om inte Sverige var med. Jag får väl göra detsamma, haha.
Ha en fin tisdag ... the reeeeeeeaaaaal boooorrrring dayyyyyy of the weeeeeek ;-)

byblixtra sa...

Snygga buntband och vackert väder. Här är mest regn och mulet och lite sol då och då. Nu fungerar bloggen igen. :-)

Mias Mix sa...

Underbart med blå himmel! Och vad roligt med orange buntband, det har jag aldrig sett. Såklart man blir glad av dem :)
Jag har inte kollat så mycket på fotbollen, känns inte lika roligt när inte Sverige är med.

Anni sa...

Tysklands fotbollslag gillar jag inte, har aldrig gjort. Desto gladare blev jag av Albanien, men den glädjen blev rätt kortvarig. Vilket mål de gjorde! Reagerade också på tuggummituggandet på plan av Foden, men tyckte att matchen var trist och såg en film istället. Tänk så olika matcher kan vara!

Carita Liljendahl sa...

22 grader och sol - det är precis lagom.
Vi behöver INTE +40 eller mer såsom de har längre söderut.
Tack för fint måndagsbidrag - men jag vet inte vad buntbanden ska användas till :)