måndag 1 april 2024

Glad måndag med Selfie ”blommor”




Glad måndag
Det har varit en kall och grå Påsk i år, undantag Påskafton, där det var 12 grader och sol. Då passade jag på att torka av möblerna och annat smått och gott på balkongen. Blir alltid glad över mina betongblommor som dessutom passar perfekt till dagens Selfie. 


Selfie
1. Den snittblomman köper jag: Påskliljor. Köpte två buntar i tisdags och de överlevde och slog ut här. Då de började lukta illa igår och ännu värre idag slängde jag dom dock i morse.

2. Den vilda blomman plockar jag: Jag föredrar vilda blommor före snittblommor, men plockar inga. Min man brukade ofta komma hem med en bunt vilda blommor till mig. Nu har den gulliga spanska grannen tagit över den traditionen här.

3. Den blomman satsar jag på i balkonglådan/rabatten: Betongblommor. De behöver noll omsorg, är väldigt lättskötta, är alltid fräscha och luktar inte illa;-)

4. Den blomman minns jag speciellt för attLöjtnantshjärta, min mammas favorit. Blomman ser verkligen annorlunda ut och de hjärtformade blommorna är så söta. På den här bloggen hittar ni en rolig berättelse om blomman.

5. Det ogräset gillar jag: Maskrosen. Förstår inte hur många kan kalla den fina blomman för ogräs.

6. Den blomman känner jag extra för: Lupinen, synd bara att den sägs vara giftig. Blomman är visst invasiv också. Jag skulle inte tacka nej till om den "invaderade" en blomkruka på min balkong.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

Klimakteriehäxan är upphovskvinnan till ”Selfie”. Glöm inte att skriva en kommentar hos henne med länk till ert Selfie-bidrag här.

14 kommentarer:

femfemman sa...

Bättre med betongblommor än inga blommor alls. : )
Tycker väl också att vilda blommor är vackrast där de står. Men en och annan bukett kommer in. Har ju alltid någon blomma på köksbordet....
Håller med dej både om maskrosor och lupiner. Ett fält fyllt av blommande maskrosor. Ljuvligt! Lupiner har jag också stor förkörlek för. Har försökt att så de invasiva blomorna alldeles utanför tomten, men de vill inte ta sig där. Synd, tycker jag.
Löjtnantshjärtan har vi haft av och till i rabatterna. Men de trivs inte riktigt. Betydligt enklare att få fänrikshjärtana att trivas.
God eftermiddag!

Susjos sa...

Betongblommor kanske man ska satsa på att ha på balkongen! Smart!
Plockar inga blommor nu för tiden, fast det är fint att ha lite vitsippor på bordet, underbart i alla fall att våren och blommorna är på väg!
Ha en fin kväll!
Kram

LillaSyster sa...

Gillar dina betongblommor, smart val för balkongen. Tycker också att lupiner är vackra även om de är invasiva. Maskrosor är ju och vackra bara jag slipper dem i min gräsmatta......Ha en bra måndagskväll. Kram

Hanneles bokparadis sa...

soligt +14°C i Göteborg, kan plocka lite påskliljor i egen trädgård, tulpaner på väg. Man behöver inte byta vatten på betongblommor. Löjtnantshjärta är fint, köper ibland. Lupin är inte direkt giftig men kväver andra växter, bra att klippa bort fröna.

Äventyret framtiden sa...

Betongblommor är vackert, jag gillar sådana!
Löjtnanshjärtat var min mammas favorit också..en gemensam nämnare igen BP!
Maskrosen och lupinerna är fina. Vi hade mängder av lupiner när vi bodde i Geta. Det går att hålla dem på en viss del av tomten utan att de drar iväg hur som helst. Mycket enkelt dessutom är det...Blomkrukan tror jag däremot inte att de trivs i. De ska ha särskilt jordbetingelser för att må bra..sin egen lilla värld under jorden. Svåra så men lätta annars när de trivs.
Glad måndag!

Ditte sa...

Kul med kombon med glad måndag och Klimakteriehäxans selfie.
Även här satt vi ute på påskafton och det var behagligt. Möblerna kom upp i veckan och städades av maken.
Köpte några buntar påskliljor men mina luktade inte illa ,men de torkade. Har några i kruka och de verkar bättre. Annars kör jag mycket på tulpaner. Krispiga. Fick ett fång av dotter Helen i går, i olika färger, och de är så fina. Nejlikor är för mig begravningsblommor så även om de är hållbara köper jag inga.
Förr, på landet , plockade jag gärna liljekonvaljer och gullvivor.
Gillar verkligen dina betongblommor. Så läckra.
Vad gäller löjtnantshjärtan minns jag också dem från uppväxten. Fanns i mängder på landet.

Guldkryckan sa...

Gillar också maskrosor, det är "sommar" för mig på något vis, och så kan man göra vin av dem, inte illa alls. ;)
Ja du, varmt var det ju inte denna påsk heller och nu ska dessutom snön återkomma, tack för det...televerket. :(

SV: De har simskola tillsammans men en och annan tjej kommer nog inte pga detta, antar jag i all min okunnighet.

Ha en fin kväll Bp.

nalta norrland sa...

Betongblommor har den fördelen att de inte behöver någon skötsel 😅
Tussilago och maskros tillhör mina favoritblomster liksom lupiner 🤩
Men även styvmorsviol som är ”min” blomma = Ångermanlands landskapsblomma (jag är ju född klyktattare) ☺️
Men har Du tänkt på körsbärsblomningen ❣️sagolik eller hur❓
Nu börjar det dra ihop sig till go natt och sov så gott då morgondagen bjuder på en utflykt till grannkommunen 😊

KajsaLisa sa...

Ogräs eller gräs, människans dumma indelning, visst är maskrosor fina. Själv gillar jag IKEAs tygrosor vissnar aldrig. :)

Anki sa...

Älskar dina betongblommor!
Lupinen må vara invasiv, men den är ändå inte helt lätt att få att växa där man vill, t.ex. i en kruka. Vacker, javisst ... men den kväver våra inhemska ängsblommor och orsakar svält hos insekter.

Klimakteriehäxan sa...

Det där med att lupinen är giftig - känner vi till någon som gett sig på att äta den???? Jag älskar lupiner, jag älskar maskrosor, jag är gruvligt ointresserad av betongblommor även om jag måste hålla med om att dina är rätt snygga.
Tycker du ska göra ett försök att plocka lite blommor, tänk om grannen missar??? Kolla in närmsta vitsippsbacke, de är snart i full blom, ta med dig 10-15 små blommor hem och du kan NJUTA!

Paula sa...

Betongblommor skulle funka bra h os mig också, ler! MEn minns hur glad jag blev över att hitta ängsblommor ifjol här i förorten, jag var säker på att inget annat än maskrosor växte här. Plockar gärna när jag går promenader, få se om den vanan håller i sig i år. Allt blir annorlunda när man inte längre går hundpromenader..
Löjtnantshjärtat är verkligen en vacker blomma, både stolt och lite skör.

Carita Liljendahl sa...

Betongblommorna - så fina, stilrena!
Tack för alla dina måndagsinlägg och länkarna!

byblixtra sa...

Jag har ju missat dina betongblommor. Fina!