fredag 5 april 2024

Färgsprakande ”Fem en fredag”: - Minnen



Färgsprakande
När min (snygga) husläkare opererade sin höft för några år sedan, lät jag blomsteraffären göra en bukett med Djurgårdsfärger åt honom. (Klubbmärket består av ett gult och ett blått fält som representerar Sverige samt en röd del som representerar kärleken.) Han blev superglad.

Minnen

1. Vad är något du kommer ihåg hur man gör från ditt första jobb?
Mitt första riktiga jobb var som översättare hos ett farmaceutiskt bolag. Man fick handskrivna ”lappar” av läkare och farmaceuter som fick översättas till olika språk och renskrivas på en manuell, gammal Remington.

2. Vad kommer du ihåg från din första resa utomlands?
Min första utlandsresa gick till Paris som utbytesstudent. Familjen jag bodde hos bodde mitt i Paris (tack så mycket!). Det som överraskade mig mest var att jag som 13-åring blev serverad café au lait och croissant till frukost varje morgon. Nåt jag inte var van vid hemifrån.

3. Vad kommer du ihåg från ditt första skolår?
Då jag började skolan ett år i förtid, så var jag alltid yngst och kortast i klassen. I och med att min pappa kände läraren slapp jag för det mesta bestraffningar som att stå i ett hörn och skämmas eller få rapp med en linjal över fingrarna. Grundskolan på den tiden var ingen höjdare…

4. Vad kommer du ihåg från när du flyttade hemifrån?
En väldigt lessen mamma som vinkade hejdå till mig när jag satte mig i bilen. Pappa satt vid ratten och skulle skjutsa mig till mitt första egna hem - ett ombyggt garage med handfat utan dusch/badkar.

5. Vilken kommer du ihåg var den första maträtten du kunde laga?
Pulvermos. Matlagning har aldrig varit min grej. 

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag". 

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Det var ett riktigt roligt tema Elisa:-) Tusen tack för det! DS.

22 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Snygg bukett. Spännande första jobb. Jag drack kaffe med grädde redan som 5-åring i Finland (titta på gamla svartvita filmer, det var så).
Jo, det var väl en del stå-i-hörn... jag blev utslängd för jag duade läraren (umgicks mycket med städerskan i korridoren). Mitt fösta egna hem var nära mor, spårvagn/bussresa.

Nej, någon pulvermos gjorde jag inte, stekte väl potatis och korv (som 13-åring bjöd jag High Chaparrals grundade Bengt Erlandsson på lunch hemma hos oss. Han köpte prylar i min fars antik-affär)

tant Hannele sa...

på min tid var man myndig när man var 20 år, minns du väl

LillaSyster sa...

Du är ju bara för gullig, vem skulle komma på idén att skicka blommor till sin husläkare- superfin bukett =)
Tufft och modigt att åka till Paris själv vid 13 års ålder, inget jag skulle ha vågat.
De där lapparna var säkert inte alltid så lätta att tyda. Ha en fin fredag och tack för spraket =) och härliga svar på veckans frågor. Kram

Mrs Calloway sa...

nej, matlagning är inte min grej heller. jag började också i skolan ett år för tidigt. alltid yngst. överallt. nu har det blivit tvärtom på något konstigt sätt. pulvermos kune bli ganska gott om en fixade till det lite. få kalorier också

christian sa...

Det var många roliga svar....slippa bestraffningar, jo man tackar.....kul ändå att du var lite busig :)
Matlagning har inte blivit din grej heller har jag förstått, du gillar att få det hem till bordet eller att festäta ute. Första hemmet var ju spartansk men man ska ju börja nånstans....
Nu ska jag svara på "mina fem" för första gången.
Ha en mysig fredag....trots snön...men det nalkas ju damfotboll ;)

Anki sa...

Du har hjärtat på rätt ställe som skickar en sån fin bukett till din husläkare ... och dessutom en bukett i "fel färger" för en Hammarbyfan :)
Tufft att åka till Paris så ung! Beträffande kaffet så är jag uppfödd på svart kaffe från späd ålder :) Min första egna bostad var enkel och omodern men inte riktigt så spartansk som din.

Hannas krypin sa...

Vilket intressant första jobb du hade. Då måste du vara bra på språk? Snygg bukett, den hade min brorsa gillat. Han håller nämligen på Djurgården i fotboll.

Kina sa...

Skulle också skicka en sån om jag hade en snyggning till doktor! 🤪
Det kan inte ha varit lätt att dels läsa vad läkarna skrivit och sedan översätta det rätt till olika språk! Hur många språk kan du BP?!
Det måste låta som medeltiden för vissa som läser om vår skoltid, men det har skett mycket under åren, som tur är! Vi hade tur att det fanns pulvermos, för det var lätt att ta till, precis som makaronerna. Och vi har ju överlevt, och vissa av oss (som jag) frodas t.o.m. Ha en fin helg!

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Otroligt vackert färgsprakande bukett som du skickade till din husläkare, väldigt omtänksamt utav dig! Jag gjorde en liknande till min fina Överläkare på Kvinnokliniken under min långa tid där, hon var så hjälpsam och trevlig. Skickade alltid ett kort till Jul och Sommar semestern! 😀

Otroligt att du minns allt.. Från ungdomens glada dagar! 😀

Ha en fin Fredagskväll och helg, här är snöyra och kallt med minus 3, men känns som -9.

Kram

femfemman sa...

Ja, det var roliga frågor.
Trettonåring i Paris. Tufft! Skulle aldrig vågat.

Det där med att flytta hemifrån på riktigt, ja, det var nog jobbigt för mamma. Under de tre år som har gick på lärarhögskolan åkte jag hem på helgerna, så det var inte flytt på riktigt.

Skamvrån, nej, det var jag aldrig med om. Vi hade en gammal lärare som slog linjalen över fingrarna på dem han blev arg på. Då gick jag i trean. Och slapp smäll.

Pulvermos! Visst har jag gjort sådan. Men säger "Tvi vale". God kväll!

Ditte sa...

Vilken fin gest att skicka dessa blommor i Djurgårdsfärgerna till honom. Verklig omtanke. Förstår att han blev glad. Och färgsprakande är den.
Kul som vanligt att läsa dina svar på frågorna.
Och visst är det roligt att minnas. Tänk, åren har gått och vi minns. Fint. Passade på att fundera även för egen del och många skratt blev det.

Susjos sa...

Men åh, vilken fantastisk bukett du gav till din husläkare, vilken lycka för honom! Snyggt jobbat!
Så kul att läsa dina svar i "fem en fredag" , 13 år i Paris, wow! Kan du franska ännu?
Pulvermos..haha, ja det är inte så svårt att göra!

Ha en fin kväll!
Kram!

Boklysten sa...

Många härliga minnen! Pulvermos skulle jag nog aldrig ha lagat. Det kan jag laga idag men då var det nödvändigt att alltid laga "riktig" mos.

nalta norrland sa...

För det första så Jo vi är olika. För det andra så hade jag aldrig hört talas om Riskettan före Elin skulle gå den kursen.
Dagens väder har varit tråkigt… dessutom snorhalt.
Men… intressant läsning 👏 min första lägenhet bestod av ett stort rum med minimalt kök, två plattor och kylskåp + diskbänk, men ett stort badrum med dusch, mitt i centrala Örnsköldsvik. Utsikten från fönstret var garageuppfarten till Åhléns kundparkering. Pulvermos har aldrig ingått i min mathållning.

Klimakteriehäxan sa...

Mamma var nog ledsen, vet att vi pratade i telefon varje dag och över helgerna brukade jag åka hem igen (jag var superung).
Den där buketten är superfin, man får ha överseende med att det är DIF-färgerna.

Äventyret framtiden sa...

Jag skulle inte ha något emot att vara en snygg läkare åt dig, inte ens om jag måste höftoperera mig, haha..den buketten går inte av för hackor precis. Nå, nu finns ingen risk för att jag ska bli din läkare, ingen som helst men skämta går an ...Buketten är jättefin.
Ojojoj, en gammal Remington. Café au lait och croissant, så äter de väl frukost än i Paris har jag för mig. Vilken lyx! Pulvermos, haha...
Jättekul inlägg!

Jossu sa...

Vilken vacker bukett. Jag förstår att han blev väldigt glad över den, speciellt med tanke på färgerna.
Tur att dessa bestraffningar hade försvunnit när jag började skolan. Annars hade jag nog fått tillbringa en hel del tid i skamvrån.

Janerik Sundh sa...

Jag håller med dig, det var roliga frågor den här veckan. Gillade skarpt dina svar på alla frågorna. Men jisses vilket första egna boende...
Ha en härlig helg BP!

Guldkryckan sa...

Mitt första arbete bestod av att svetsa på båtar,
det var kul men lite knaggligt att hitta en bra arbetsposition ibland.

Min första utlandsresan var till Danmark, fast här räknas ju nästan inte Danmark som utlandet, de har ju dessutom ägt vår stad en gång i tiden. ;)

Minns endast från årskurs två, tror jag, jag spelade Herodes i en julpjäs, jag hade inte ihjäl några barn i pjäsen, barntillåten med andra ord. ;)

Ha nu en fin eftermiddag Bp.

PS: Pulvermos är guds gåva till mänskligheten. ;)

byblixtra sa...

Jättefin blombukett och förstår att din husläkare blev glad.

Carita Liljendahl sa...

Det var en fin gest, med buketten i rätta färger!
Remington, den minns vi gamyler :)
Croissant och Paris, de hör ihop!
Nä men fy, inga trevliga skolminnen i svar nummer 3!
Hade också en ledsen syster som vinkade av då jag flyttade för nån månad till H:fors men jag skrev inte ut det.
Och matlagning - ja, inte vår grej! 😂

Paula sa...

Sitter och ler med hela ansiktet då jag ser framför mig en mycket ung BP som slapp skamvrån i plugget. Vi hade inte den typen av bestraffning men vår lärare tog gärna nyptag både här och där, i armen eller i benet om han kom åt. Ditt första jobb lät avancerat! Medicinska termer är ju så svåra, men en hederlig Remington var väl härlig! Jag har aldrig kommit mig till Paris, synd kan tyckas men jag prioriterade alltid bort storstäder på mina resor. jag hade definitivt fått en chock om jag fått kaffe o croissant till frukost, o förstår mig fortfarande inte på deras ensidiga frukostmat. En ombyggd garagelokal lät ju lite häftigt, åkte du hem till föräldrarna och duschade? Detta ämne var verkligen memorylane