fredag 19 april 2024

Färgsprakande ”Fem en fredag” – Vecka 16: Antingen eller



Färgsprakande
Dagens bidrag till "färgsprakande" är just det - sprakande. Bilden är dagsfärsk och visar Café Startboxens glassvagn. Bilden piggar upp i grådiset. Glassen hade dock ingen strålande åtgång. En enda plusgrad idag.

Fem en fredag

1. Vill du hellre laga mat eller ta hand om disken?
Ta hand om disken. Det går på fem minuter, medan matlagning kan ta timmar. Har förresten aldrig ägt en "riktig" diskmaskin. Levande dito funkar alldeles utmärkt. Jag älskar att diska:-)

2. Går du hellre på en aktivitet utomhus eller inomhus?
Under sommaren utomhus, vintertid inomhus.

3. Handlar du hellre online eller i affär?
Helt klart i affär. Jag vill känna på saker och gynnar gärna olika butiker så att de överlever. Vad gäller klädinköp har jag gått på fler nitar. Så nej, inget online-shopping för min del.

4. Titta på soluppgång eller solnedgång?
Helt klart solnedgång. Är en utpräglad kvällsmänniska och brukar sova när solen går upp på morgonen. Dessutom ser jag ingen skillnad mellan dom.

5. Väljer du upplevelser under en semester eller göra ingenting?
Det beror på vad man menar med upplevelser. Bungyjump och paragliding går bort, guidade sightseeingturer likaså. Däremot går jag gärna på kulinariska rundvandringar.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag". 

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

17 kommentarer:

femfemman sa...

Tror att du hinner se soluppgångar på vintern. Oftast väldigt vackra och intensiva. Sommartid sover jag ofta över både soluppgång och solnedgång.
Gillar inte matlagning. Men heltvok att diska. Diskar mycket flr hsbd, även om vi har diskmaskin. Som f.ö. är klar för urplock nu.

God kväll!

Hannas krypin sa...

Mycket lättare att fånga solnedgångar. Det kräver inte att man går upp i ottan. Däremot så tycker jag att soluppgångar är lika fantastisk vackra som solnedgångar.

Guldkryckan sa...

Innan vi fick diskmaskin och vi hade folk hemma såg jag diskningen som terapi, gott att kunna slippa undan lite. ;)

Ha en underbar inledning på helgen Bp.

LillaSyster sa...

Förstår om glassförsäljningen går dåligt just nu. Här var det så kyligt att ullunderstället åkte fram på eftermiddagens promenad. Tack för spraket=) Ha en fin kväll. kram

Klimakteriehäxan sa...

Har viss förståelse för att man undviker guidade turer, men ibland är det faktiskt kanon att ledsagas av någon som kan och vet saker om det man tittar på. Det finns förvisso både bra och dåliga guider.

Kina sa...

Den här veckan stämmer våra svar bra BP. Förutom att jag gillar att laga mat och gå guidade turer, om man har en bra guide vill säga. Kulinariska turer skulle jag också gärna delta i. Ha en fin helg!

nalta norrland sa...

Sprakande fredag.
Jag lagar gärna mat och vill helst slippa diska 😜
Ha en fortsatt fin fredag 👋

Anki sa...

Häftigt motiv på glassvagnen!
Jag har inte heller något emot att diska, men att laga mat till mig själv är såå trist!
Solens upp- och nedgång ... båda är lika fina, men sen beror det på om det är sommar eller vinter om jag orkar vara vaken :)

Ditte sa...

Visst lockar bilden! Och färgglad är den. Blir det nu bara lite varmare så blir det helt klart åtgång på glassen-
Tja, antingen - eller gäller ju ganska ofta och i olika sammanhang. På några av svaren 2,3, delvis 4 och 5. Är absolut ingen gruppmänniska på resor. Har dock lett många resor och då själv guidat. Men vill för egen del röra mig på egen hand. Men undantag finns. Både paragliding i Alperna och bungyjump har testats och kul var det. Då.
Lagar nog hellre mat än diskar. Maken brukar ta hand om att röja köket efter mig. Men han är helt ok på både att laga mat och riktigt duktig på att baka. Inte minst matbröd.
PS Idag krånglade Blogger mycket när jag skulle kommentera. Likaså Blogspot har krånglat.

Hanneles bokparadis sa...

Solnedgångar är bäst 🌈

Susjos sa...

Vi har en del liknande svar, diskar hellre än lagar mat, ser oftare solnedgångar än soluppgångar...
Vilket underbart färgsprak med glassvagnen på Café Startboxen! Det behövde vi idag!
Ha det gott!
Kram!

Mrs Calloway sa...

jag går gärna på guidade turer i främmande länder.jag vill suga åt mig så mycket som möjligt. det utesluter inte att jag kan sitta på uteserveringar och titta på folk. soluppgångar avstår jag ifrån till förmån för solnedgångar. och jag diskar gärna om någon lagar maten

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Men nu förvånar du mig BP, jag var 99,9% säkert på att du hade diskmaskin. Du som inte tycker städning är så kul. Fast kanske är så? Gillar man inte städning diskar man, gillar man städning då har man en (som jag, bänkdiskmaskin).

Åke sa...

Men glass kan man ju äta i alla väderlekar ;)

Åke sa...

Helgen är på ingång ja, otur med DVD:n Men här är alla dagar lika numer... 15 maj är jag sjukskriven till... och är sannerligen inte redo för att blicka tillbaka då heller till arbetet. Min fot är knappast läkt då. Vi sköter om oss och önskar er en trevlig helg.

christian sa...

heder åt dig som aldrig ägt en diskmaskin.....men ju större familj eller ju fler gäster så är vi tacksamma att ha haft en....
För övrigt fanns det ju en del likheter igen ;)

Monica sa...

Nej ingen fiber det är gårdagens
teknik och man ska ha över 20 000
för att dra in det i huset.
I/D eller Investigation Discovery är
en kanal som sänder brottsfall lite
otäckt tycker en del men jag förundras
bara över människans ondska.
Själv har jag aldrig handlat online bara
beställt en ny kamera som jag hämtade i affären.
HA det bra :-)