måndag 6 mars 2023

Glad måndag




Det var visst helt onödigt med snösväng #13 den här vintern igår kväll, men med tanke på vad som komma skall på onsdag var det en riktigt fin och solig dag. Åtminstone på eftermiddagen. Det blev en kort stund balkonghäng med infravärmaren påslagen och vinterkappan på. 

Årets första bok
Är lite sent ute, jag vet. Men jag är ingen ”vinterläsare” utan njuter av mina böcker på balkongen. Och där sitter man ju inte dagligen mellan november och mars. Årets första bok var ”Livräddaren” av Olséni & Hansen. En väldigt lättsmält och rolig "deckare", precis som de andra böckerna i serien ”Mord iFalsterbo”. Rekommenderas!
 

Två nya ord:

Äggsklusiv – ett riktigt fyndigt ord. Uppfinnaren är Rituals som marknadsför äggsklusiva ägg med skönhetsprodukter till Påsk. Bortsett från färgen på äggen kan jag absolut rekommendera innehållet.

Survivalism – Det engelska ordet “survival” har försvenskats eller rättare sagt stulits rakt av från engelskan och står för ”en rörelse av individer eller grupper som kallas survivalister, preppare eller preppers". Kände du till ordet Guldkryckan? För mig var det helt nytt.

Överleva en katastrof
På tal om survivalism så vill ni kanske titta in här. Man måste uppenbarligen vara superrik för att köpa en underjordisk bunker i lyxutförande för att överleva en katastrof. Personligen tycker jag att inredningen är absolut gräslig.

Det här var några ”guldkorn” som fick mig att skratta igår och idag. Så de passar perfekt till Caritas ”Glad måndag”.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

14 kommentarer:

Ditte sa...

Vad gäller snön kan den ju avhålla en från skratt. Men, lite smolk dyker upp.
Tack för tipset om böckerna. Har läst ett par men sen glömt bort dem. Men nu kan det få bli ett par till-
Ordet "äggsklusiv" skrattade jag åt. Får vid tillfälle t amig en närmare titt på produketen-
"Survivialism har jag både läst och hört talas om- Tänk om dessa kunde hitta ett svenskt ord i stället. Vad är det för fel med "överlevare".
Tror för min del jag avstår allt vad bunkrar är- Däremot kan jag tänka mig en snögrotta. Men den ligger å andra sidan ovan mark.
Tack för guldkornen och visst ler jag också

christian sa...

Ja nog var det ett övervägande glatt inlägg, bilderna inte minst, alltid kul med annorlunda vinklar på foton!
Förstår dock inte att du kan vara utan böcker under vinterhalvåret, en annan är ju beroende av att läsa jämt.....

Paula sa...

Har inte AB Plus så ser inte inredningen men rika brukar ofta ha en vräkig smak om jag får gissa. Nu måste nog handlarna vrida och vända på sig både ut och in om de ska klara sig i dessa tider. De flesta tittar i plånboken noga innan man öppnar den då allt blivit så dyrt. Att ge presenter i form av påskägg till vuxna, nä, det övergår mitt förstånd...men alltid nappar väl någon. Kul att du redan kommit igång med balkonglektyren!

nalta norrland sa...

Just nu har jag mest lust att lägga mig ner och dö… återuppstå en annan dag.
Mycket man lär sig av att läsa bloggar 👍
Kul att Du börjat kunna sitta på balkongen igen, jag förstår däremot inte att Du inte läser böcker året om.
Vädret tänker jag icke klaga på ☀️ och blå himmel är min favoritfärg 🤩
🤗

Guldkryckan sa...

Här ska komma rejält med snö imorgon, hela dagen till och med, eländes elände som morfar alltid sa.
Men visst, finns bunkrar över hela världen för rika, det billigaste var nog det underjordiska komplexet där man kunde köra in sin husbil, där skulle man kunna bo i många år sade de.

Sv: Jorå, det ska vara riktiga trän, fast de befinner sig bakom glas så man vet ju aldrig. ;)

Ha nu en fin kväll Bp. :)

femfemman sa...

Såg om bunkern. Nej, där vill jag intevleva. Är naturen död eller omöjlig att vistas i, så tackar även jag för mej.
Äggsklusiv... det var ett kul ord. Får fundera på om man kan svänga det annat än till påsk.
Sol och dnö om vartannat här. Kallt! Få se hur snön smockar till i morgon. Ha det gott!

Mias Mix sa...

Tror tyvärr du får vänta lite till innan du kan njuta ordentligt på din balkong. Imorgon ska det blåsa och komma massor av snö... Boken har jag inte läst men en annan i samma serie.
Survivalister var ett nytt ord för mig. Preppers har jag däremot hört många gånger och tillhör nog dem utan att ha en egen bunker :)
Ha det gott!

LillaSyster sa...

Böckerna om Falsterbo är som du säger lättsamma och småroliga♡

Äventyret framtiden sa...

Survivalister blev det nya ordet jag lärde mig idag. Tack för det BP, denna glada måndag! Äggsklusiv är fyndigt i äggliga tider.
Ha en fortsatt glad måndag!

KajsaLisa sa...

Den numera klassiska innergården. Det är som jag alltid sagt, rika har bara pengar, ingen smak, gäller nog även bunkrar.

Stare Ström sa...

Tyckte jag fick en glad måndag när jag hittade mina första, för i år, tussilago. Idag ser det inte lika kul ut. Tror jag stannar inomhus.

Carita Liljendahl sa...

Nej, hur rik jag än vore så inte vet jag om det där bunkerlivet i längden skulle vara så kul...
Tack för Grindtorpsbilden och länken!

Musikanta sa...

Så bra att jag fick lära mig vad en survivalist var och prepper. Tack också för boktipset, jag behöver något lättläst som omväxling. Har inte läst någonting av dem förut.
Ingrid

Anni sa...

Survivalism och äggsklusiv. Vet inte om man ska skratta eller gråta, men det var ju Glad måndag så jag skrattar :-D