fredag 31 mars 2023

Fem en fredag: Vecka 13 – ”Medelsvensson”



1. Hur är du en riktig Svensson?
Bra fråga. Vet faktiskt inte. Men jag gillar gammal, hederlig husmanskost inklusive palt, kroppkakor, raggmunk och hemlagad ärtsoppa.

2. Vad gör du direkt när du kommer hem?
Ta av mig skorna och sätta på mig tofflor/inneskor.

3. Vilken tid går du och lägger dig?
Allt mellan klockan 00:00 till 02:00. Senare under sommaren.

4. På vilket sätt är du tråkig?
Tycker inte alls att jag är tråkig. Eller det kanske jag är. Skulle gissa att min gulliga granne är väldigt besviken på mig när jag tackar nej till såväl boule, vinprovningar som pubaftnar. Har otroligt svårt att umgås med bara pensionärer.

5. Har du en Ove Sundberg i ditt liv?
Vem?

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilden jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra. Tog fotot idag på "stamstället". Som ni ser är det soligt. Första gången på drygt en vecka. DS.

15 kommentarer:

nalta norrland sa...

Ove Sundberg?
Alla är vi ju tråkiga 😅 åtminstone nån gång 😜
Jag gillar ju Dig 🤗 men Du skulle tycka att jag var tråkig om vi skulle kolla på fotboll ⚽️ ihop ☺️
🤗

nalta norrland sa...

Tyvärr kan jag ju inte inte låta bli att ta blodtrycket då jag dels ska lämna in en rapport till min läkare och dessutom ska upp på Sjukstugan på måndag och ta blodtrycket 😅

Paula sa...

Haha, en som inte tittat på serien Solsidan! Du hittar klipp inne hos mig om du vill veta vem han är. Kanske kan din granne ändå locka med dig någon gång bara för att bevisa att du kan ha fel, det kan ibland vara skoj även bland penschisar. Men inte ständigt och jämnt, jag saknar inte pensionärsföreningen alls och har inga planer på att gå med här i Falun...säger hon sturskt. Jag gillar också husmanskost, men mest min barndoms finska rätter, med en massa lådor, haha. Det ni kallar puddingar, fast vi gör dem olika.
Gardiner, visst vill jag ha dammsamlare! Jag tycker det är ombonat, men jag vill inte täcka hela fönstren, helst ska de hänga lite vid sidan av fönstren, om jag själv sätter upp gardinstänger så får de hänga långt utanför fönstren.

Susjos sa...

Nej, nån Svensson har du inte varit , i alla fall om man läser din blogg! Gillar medelsvensson husmanskost? Trodde att det var spagetti och köttfärssås som var medelsvenssons favorit...
Du och jag är verkligen nattugglor! ;-)
Jag ser fram emot att som pensionär spela både boule, gå på vinprovningar och pubaftnar! Hänger du på då BP?
Ha en fin kväll!
KRAM!

Ditte sa...

Kul läsning. Vadå "Svensson"? Medelsvensson? Vad är det? Vem är det?
Har ingen aning.
Låter som en bra dag att besöka stamstället. Riktigt soligt. Här had evi i solen idag 23.4 grader och samma temperatur just då inne.
Skönt balkonghäng men med en del snö kvar.
Hoppas nu på sol i helgen.

Geddfish ♥ sa...

Min äldsta dotter är en stolt riktig fru Svensson och hon kan allt, både gammalt och nytt 😂
Jag känner mig inte som nån Svensson, sen om jag är det?
Vinprovning går jag gärna på men ej boule eller pubaftnar.
I morrn ska jag möta solen!

Hanneles bokparadis sa...

älskar husmanskost, äter allt… som jag blir bjuden på 🙂
Tycker du ska testa umgås med pensionärer, kanske blir du överraskad.

LillaSyster sa...

Här blir det kroppkakor imorgon ♡ så gott! Trevlig helg!

femfemman sa...


Sol hos dej! Härligt!
Kan umgås med alla åldrar, men inte med för präktiga människor! Eller sådana som pratar sjukdomar och elände. Det finns " pensionärstyper" I tjugoårsåldern och ungdomliga pensionärer.

Svensson... ? Nja... Har aldrig ägt Volvo eller vovve.

Men strax sovdags! Klockan är snart 23... det ärvpå gränsen vad jag klarar. 😊🥱😴 Go natt

Äventyret framtiden sa...

Jag gick också bet på Ove Sundberg....
Det finns pensionärer och pensionärer...:)
Är ju ingen Svensson själv och därför hänger jag nog inte med i allt detta..men en Volvo har jag ägt, två hundar har jag haft.

Violen sa...

Jag har aldrig gillat att ha skor eller tofflor på mig inomhus utan har gått i strumplästen. Ända tills nu. Vår 90-årige granne halkade just för att han gick i strumplästen, bröt lårbenet och har haft det kämpigt att komma tillbaka. Det blev förstås en tankeställare så nu använder jag tofflor, dagligen.
Kan inte tänka mig att du är tråkig! Det är klart att man kan känna sig så ibland men du verkar vara på alerten för det mesta.
Gillar bonusbilden! Den ger hopp om vår. Vi har en strålande vacker lördagsmorgon att njuta av.
Ha det gott!

Carita Liljendahl sa...

Det där med Medelsvensson var inte en så lätt fråga :-)
Och nattugglor är vi båda två. Men tråkiga är vi rentav inte!

Kina sa...

Jag tycker du är rolig, och allt annat än tråkig! Dina inlägg här får mig ofta att fnissa. Att du sedan inte vill umgås med grannarna är väl en annan sak! Själv gillar jag att umgås med människor i alla åldrar, även vissa panchisar. Palten och kroppkakorna får du förstås behålla för dig själv! Tycker om det mesta i matväg, men nå´n måtta får det vara! Trevlig helg!

christian sa...

Vilken härlig vårbild, har faktiskt också sett några panschisar solandes i täckjackor....sköööönt
Vad sent du lägger dig jag lägger ner dagliga verksamheten 23.00....
Även jag skulle ha svårt att umgås med enbart panschisar :(
Vet du inte vem ove Sundberg är? Själv är jag vår gårds Ove enligt frugan....

Bokdamen sa...

Du tråkig? Nej det tror jag inte alls! :) ordet tråkig är egentligen intressant inser jag mer och mer när jag kollat in svar och funderat vidare…Ha en bra vecka!