fredag 24 mars 2023

Fem en fredag: Vecka 12 – "Random Google"



1. Vilken är den bästa konsert du varit på?
Bruce Springsteen på Stockholms Stadion i juli1988; Jean Michel Jarre 14 juli 1998 (Frankrikes nationaldag), vid Eiffeltornet i Paris efter att laget vunnit VM kvällen innan. Magiskt!

2. Bäddar du sängen på morgonen?
Nej, det gör jag inte. Slår bara upp täcket. Kvalster göre sig icke besvär i min säng.

3. Vilken årstid är din favorit?
Sommaren och till viss mån våren och hösten om vädret är okej.

4. Hur för du anteckningar?
På post-it lappar eller i en bordskalender. Har hittills inte använt Anteckningar i mobilen.

5. Vad har funnits längst på din nuvarande att göra-lista?
Hade frågan ställts i förrgår så hade jag lätt kunna säga byte av två glödlampor i köket och en infälld halogenlampa i badrummet. Men det åtgärdade min trevliga granne, så dessa surdegar är borta. Nu står ett besök hos optikern för ögonkontroll överst på min att göra-lista..

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”. 

PS. Bilden jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra. Den visar min tokiga och dagvill novemberkaktus som envisas med att blomma även i mars/april. DS.

19 kommentarer:

Hannele sa...

din Påskkaktus kan almanackan! Bruce Springsteen i Göteborg 1981,
försökt skriva i mobilen men tittar aldrig där...

Klimakteriehäxan sa...

Kalla den för påskkaktus som Hannele skriver, de dyker säkert upp under det namnet snart (fast gula)! Fin, jag har också en rosa som blommar.
Svårt med konserter numera. Jag skulle gärna uppleva Beyoncé på scen - men ståplats???? Inte min grej. Finns väl stolar också, men oj vad det kostar.

LillaSyster sa...

Du är som jag....papper och penna funkar bäst att anteckna på♡
Kaktusar bryr sig inte om vilken månad det är min blommade också för någon vecka sedan- bara att tacka och ta emot =)
Ha en bra fredagskväll och bra med hjälpsam granne.

femfemman sa...

Optikern borde besökas här oxå. Drygt tre år sedan senast.Gamla ögon förändras
Klarr man bäddar! Ordnin och reda!Och alla årstider utom vinter .God kväll!

Mrs Calloway sa...

var glad att din novemberkaktus blommar någon gång under året! alla mina kaktusarna lade sig ner och dog. antecknar också hellre på papper. på resa (i Japan) har jag använt telefonen för att skriva glosor i. Bruce Springsteen hade jag gärna lyssnat på

Paula sa...

Din kaktus har inte lärt sig kalendern, var glad åt det du, spelar väl ingen roll, du kan ju döpa om den till aprilkaktus? Jarre var min favorit, en som jag helt glömt bort, jag rös när du skrev om konserten i Paris! I skrivande stund ljuder Oxygen i bakgrunden, en här fredagslistan tar evigheter att gå igenom för alla har så spännande artister de sett och jag lyssnar på dem alla! Ha en skön fredagskväll, vilken snäll granne du har! Jag har inte sett till några grannar här i huset ännu! 18 lägenheter och det känns som jag är helt ensam...

Geddfish ♥ sa...

Snäll granne! Jag har också snälla grannar, men här ringde jag Fixarbrandis sist jag behövde byta glödlampor högt upp i taket, kostar inget, kommunal tjänst.
Jag antecknar både på papper och i mobilen, hängslen och livrem, du vet.
Sommar är bäst!

Susjos sa...

Wow, förstår att konserten med Jean Michel Jarre vid Eiffeltornet i Paris var magisk! Vilken grej!
Vi båda gillar sommaren ;-)
Min enda novemberkaktus som ja gnu ge rlit enärin gockså, har blivit så stor, och blommar just nu också, tyvärr inte rosa och fin som din, utan vit...men den blommar...!!!
Ha en fin fotbollskväll!
Kram

Hannas krypin sa...

Hehe, jag gör samma sak med täcket. Är allergisk mot husdammkvalster så måste göra allt för att de inte ska trivas i min säng....

Ditte sa...

Kul att läsa dina svar. Funderade också lite för egen räkning.
Kanske såg vi Bruce Sprongsteen samtidigt på Stadion. Var också på Ullevi och såg honom. Vad roligt at du såg Jarre i Paris när laget vunnit VM- Verkligen minnesvärt.
Jag minns också Simon & Garrfunkel i Central Park i N.Y och även där The Supremes, 1979. Och "Stenarna" på Ullevi. Även Tina Turner i Globen.
Här bäddar maken.
Vad gäller årstider är vi helt överens även vad gäller anteckningar.
Jodå, jag har litet på att-göra-listan. Är inte alltid så effektiv.
PS Tittar nu på fotbollen och Sverige gör ju inte så mycket....Lokaku är ju på hugget.

Äventyret framtiden sa...

Novemberkaktusen brukar kallas påskkaktus också fastän den är samma växt. Har jag förstått men jag kan ha förstått helt fel. Nå, bra att den blommar.
Här bäddar jag...
men jag låter alla kvalster ta sig ut i friheten först. Har inte alls bråttom med bäddandet, ibland stänger jag bara dörren till sovrummet och låter sängarna stå som de stod när vi steg upp. Det finns roligare saker att göra...

Jarre, ja tack, Springfield, ja tack, Simon och Garfunkel, ja tack...egentligen ja tack till det mesta i musikväg men på någon konsert har jag inte varit av dem. Så är det att bo på en ö, då tänker jag på Åland först och främst.

Nilla Tankebubblor sa...

Ju mer jag läser om konserter desto mer vill jag gå på fler än vad jag har gjort! Bruce hade ju varit en upplevelse! Trevlig helg.

Lottens Bokblogg sa...

Kvalster är ett av skälen att jag inte bäddar. Det andra kan ha att göra med att jag är bekväm av mig;-)
Bruce Springsteen hade jag velat se!

Violen sa...

Hurra för hjälpsamma grannar! Här hjälps vi åt så gott vi kan så vi har god grannsamverkan. Jag behöver också gå till optikern, ser dåligt med mina glasögon men drar mig för att beställa tid. Optikerbesök är inte min grej!
Trevlig helg!

christian sa...

Alltid lika kul att se din novemberkaktus :)
Kan tänka mig att konserten vid Eiffeltornet var något alldeles extra...

Trevlig helg!

Anonym sa...

Tveka inte att kolla era ögon varje år!
Synen är det dyrbaraste jag äger. Med äldern ändras
synen. Jag har macular degeneration i ena ögat, en
sak som "hittades" på min årliga exam. Obotligt men
tur nog långsam sjukdom - För att spara mitt andra öga,
får jag en injektion varje månad, och hittills har det funkat.
Så jag ber er för er egen skull - gå till ögonläkaren!
Tänka er att inte kunna se!

Ruth i Virginia

nalta norrland sa...

Huvva så sant Ruth i Virginia har, ögonen är livsviktiga.
Kul att Novemberkaktusen fortsätter blomma ända in i våren.
Lördag idag och vi har sol och blå himmel 🤩
🤗

Kina sa...

Jag stänger inte heller in kvalstren! Skönt att man har något att skylla på så inte lättjan märks så väl! Viktigt det där med synen, ja inte för att kunna se kvalstren, men det räcker med att hörseln är på upphällningen. Så hasta iväg till optikern du! Ha en fin helg!

Carita Liljendahl sa...

Tänker också ofta på kvalstren... :-)
Och vad gäller anteckningar i mobilen. Inköpslistor kan jag göra där, eller korta kom-ihåg om jag inte råkar ha papper och penna med mig där jag är. Men annars är det kalendern som gäller :-)