lördag 18 mars 2023

Bokmärke och några svar



Dagens vackra fejk-bokmärke kommer från LillaSyster. En väldigt stilren och fin etikett på räfflad papp som med glädje kan återanvändas som bokmärke tycker jag. Stort tack LillaSyster. Inte bara för det utan sju bokmärken till som du mejlade i veckan:-) 

Vad händer med alla bokmärken?
Det är fler av er som frågat vad som händer med alla bokmärken jag fått antingen via mejl eller i brevlådan. Svaret på den frågan är enkelt. De digitalt översända bokmärkena hamnar i en mapp på skrivbordet. Bokmärkena jag fått ”på riktigt” ligger i en låda och väntar på att användas.

Nu till Orsakullans frågor:

Ett svårt ord: Psoriasis. ”P:et” ska visst inte uttalas alls, varken på svenska eller engelska. Klarar inte av det. Prokrastinera är ett annat ord jag har svårt för. Tack och lov att man använder ordet så sällan, eller inte alls;-)

Svenska skidspelen, min grej eller ej? Varken eller. Vintersport är inte riktigt min grej över huvud taget, men skidspelen i Falun är ju lite av en tradition, så jag gillar absolut eventet.

Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Om ni har tur visar även Hannele, Gerd, Åsa och Emma bokmärken. 

Det är Orsakullan som håller i ”Mars 31 dagar”.

PS. Ni som är intresserade - ikväll börjar en ny säsong av den enastående brittiska krimserien "Shetland" på svt1. Äntligen! DS.

10 kommentarer:

Susjos sa...

Ett tjusigt bokmärke, verkligen, så kul att vi är många som ser till att fylla ditt förråd med bokmärken ;-)
Psoriasis är okey att uttala, värre med prokrastinera!
Synd att jag jobbar i natt och inte kan se Shetland, som jag inte sett förut, men vet att du skrivit om den serien.
Ha en fin kväll!
Kram

Geddfish ♥ sa...

Ett diskret och vackert fejkbokmärke!
Jag har lite bokmärken kvar men har inte haft den rätta lusten ännu. Jag har en del i en ask.

Jag kollar aldrig sport, undantag Villa Lidköping. Just nu pågår matchen om SM-Guld mot Västerås, som ligger i 1-2, där får Villa jobba upp sig.

Jag håller inte med dig om uttalet på psoriasis. P:t ska vara med, liksom i psalm och psykolog.

Trevlig lördag nu!

femfemman sa...

Schyssta bloggvänner! Jag är ju inte ett dugg schysst... skickar ingenting någonstans... Iaf inte till bloggvänner.. Har tänkt skicka en skriftlig hälsning någon gång, ett vykort eller så... men det blir inte av. Får ta tag i detta... Bara för att det är en kul grej.

Kollar sällan på tv före kl halv sju-sju. Så sport missar jag oftast. Men hör vad som händer via radion.

Svåra ord jo de finns. Speciellt stavning. Kamouflage är mitt värsta ord.. Var det rätt nu tro?
Jag brukar inte prokastinera så mycket... Så det ordet behöver jag inte använda. Testar...men det funkar ju!
God kväll!

Ditte sa...

Snyggt bokmärke- Och stilrent. Passar mig också.
Svåra ord att uttala - Ja, visst finns de. Kommer inte på något just nu dock.
Vad gäller vintersport tittar jag ibland med ett öga och om det är skidskytte med båda - Och nu varvar jag mellan Falun och "Kollen" .
Shetland gillar vi också och är "på"-

Hanneles bokparadis sa...

jag har också en låda där jag kan hitta passande bokmärke.

nalta norrland sa...

Japp 👏 äntligen 🥳 så kommer Shetland och förgyller min lördagskväll 😃
Positiv som faan ja då går allting bra 🤪
Fint bokmärke ⭐️
🤗

Äventyret framtiden sa...

Ett stilrent fint bokmärke! Skulle passa hos mig också.
Shetland; tack för tipset!

Klimakteriehäxan sa...

Gillar "bokmärket".
Apropå ordet prokrastinera:
https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2007/04/proffs-p-att-prokrastinera.html

christian sa...

Bra ord du hittade, å tipset om Shetland är noterat, tänkte faktiskt kolla den!

Anki sa...

Stilrent och snyggt bokmärke!
Bröllop har jag svårt för ibland ... ja, att stava alltså Konstigt, fö det är ju inte alls svårt! :)