fredag 17 mars 2023

Fem en fredag: Vecka 11 – ”Fira”

Idag firas St. Patrick's Day, Irlands nationaldag. På bilden ser ni 94:åriga Ruth i Virginia med sin livvakt:-)


1. Vad hade du för orsak att fira senast?
Måste säga att man firade helt andra saker när man var ung/yngre;-) Nuförtiden kan jag fira att min årliga (kropps-)besiktning bara resulterade i några lätt åtgärdade ettor;-)

2. När klappade du senast händerna?
I tisdags, när Erling Haaland gjorde hela fem(!!!) mål för sitt Manchester City. Laget mosade Emil Forsbergs RB Leipzig med 7-0(!!!) i åttondelsfinalen i CL (Champions League).

3. Vad för något fick senast tummen upp av dig?
Restaurangen Pongs Pad Thai.

4. Firar du när tillfälle ges?
Jo då, men är ingen festprisse.

5. Vilken dag på året firar du mest?
Nyårsafton skulle jag säga. Mest för att den per automatik ”bjuder på” den bästa maten;-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilden jag lägger upp har absolut något med inlägget att göra. Idag firas nämligen St. Patrick’s Day, Irlands nationaldag. Fick det roliga kortet av vår bästa Ruth i Virginia som förresten snart fyller 95 år. Bara en sådan sak:-) Tusen tack för bilden Ruth. DS.

19 kommentarer:

Eva sa...

Så fin hon är Ruth i Virginia. Javisst ja S:t Patricks Day. Då blir det firande på den gröna ön. Men du vilken lirare han är den där guten från Norge. Har nästan aldrig sett maken. Har min årliga kroppsbesiktning framför mig och hoppas den passerar utan några större anmärkningar.

Janerik Sundh sa...

Erling Haaland är något utöver en vanlig stjärna.
Jag tänkte på när jag tittade på Premier League för rätt många år sedan när Canal Digital sände engelsk fotboll. Manchester, det fanns ju bara United då, City fanns knappast på kartan och nu är de störst.

Susjos sa...

Grattis att din årliga kroppsbesiktning gick igenom så bra!
Å vilken fin bild på Ruth och den glade irländaren!
Å visst är det så att nyårsaftonen bjuder på väldigt god mat :-)
Ha en fin kväll!
Kram

Hanneles bokparadis sa...

missat St Patrick’s Day, i Göteborg kan man se grönklädda glada människor ☘️

Mrs Calloway sa...

visst är en årlig besiktning med bra resultat något att fira!
det är säkert fyra år sedan jag blev kallad till en sådan. nyårsafton är inget att fira.julafton brukar hela familjen vara samlad så det är roligt i sig. även om de flesta är vegetarianer. förr i tiden var midsommarafton roligt

femfemman sa...

Just det! Fyrklöverkillens dag! Grattis Irland! Har bara varit där en gång, men fann landet mycket trevligt och inbjudande.
Är icke-firare. Men barnbarnen firas förstås. Och när maken fyller 70 i maj, så ska jag försöka få till ett familjefirande!
God kväll!

Guldkryckan sa...

Fina Ruth, en krutgumma det där.

Vi firar väl inte så mycket här heller, ja, frugans födelsedag då förstås men sen är det väl inte mycket mer, om man inte räknar med julen förstås men det är inte samma sak.

Ha det jättefint Bp.

Geddfish ♥ sa...

Åh, fina Ruth!
Ja, S:t Patrick´s Day firas med treklöver, för att befästa treenigheten.
Jag och maken var en gång till Dublin på Irland. Så grönt och fint.
Grattis till årskontrollen!

Anki sa...

En härlig bild på Ruth!
Bra att du gick igenom den årliga besiktningen med bara ettor :)

Ditte sa...

Härlig bild av av Ruth. Jag fick den också och den kommer med i mitt inlägg i morgon. Verkligen en härlig bild.
Kul att läsa dina svar. Och att fira, "det där lilla extra" gör jag gärna och ofta.
Kul att d gilla de Pong´s Pad Thai Det gör jag också. Gillar mycket av deras mat.

Ditte sa...

PS Erling Haaland är ju helt fantastisk

Anonym sa...

Hej, hej! Vi ser bra ut tillsammans, Patrick och jag! :)
Det är min dotter Eva som har "dockor" som hon klär ut
för olika helger och dagar. Köper begagnade kläder och
har kul. Fotot här är taget vid min dörr.
BP - Tack för att jag blev dagens stjärna.
Trevlig veckända! , Jättekram fr Ruth i Virginia

Violen sa...

Kul att få möta Ruth i Virginia! En helt förtjusande bild!
Godkänd kroppsbesiktning är värd att fira! Att må någorlunda bra är något att glädjas åt när man inte är direkt purung.
Numera firar vi inte nyårsafton lika grundligt som "förr i världen". Men lite god mat och dryck blir det förstås.
Ha det gott!

Ps Tro det eller ej, laxpatén var egentillverkad och riktigt god.

Åke sa...

Många trevliga firanden du har, Ruth där borta är ju kul :) Nu vart jag sugen på Thai mat också...

Carita Liljendahl sa...

Tänk om man fick leva, och ha hälsan, hållas på benen och vara klar i huvet - tills man fyller 95 år. Och blogga!
Gissade nog också för din del att applåderna gäller fotbollen :-)

nalta norrland sa...

Hejja Ruth still going strong ⭐️

Jo men yes det ska väl firas allt som är bra… det finns ju så mycket mindre bra saker och vanligtvis ödslar vi (jag) mer tid på det sämre än det som faktiskt är bra.

christian sa...

Att förlora med 0-7 i champinjonligan är mest förbehållet lag från San Marino å liknande, det här var riktigt pinsamt....löneavdrag !

Klimakteriehäxan sa...

Missade helt St Patricks dag. Firas annars bäst på Femte Avenyn i New York med parad i grönt ...

Kina sa...

Som ung tog man väl alla anledningar till att fira, och man firade kanske också på ett häftigare sätt. Sedan kom en period då man kände sig tvungen att fira vissa saker/människor trots att man egentligen inte hade tid. Och nu, nu firar jag lugnt och sansat det jag verkligen vill fira! Men, jag tycker inte om att fira mig själv. I alla fall i större format. Då rymmer jag gärna!
Glömde klappa när Erling gjorde mål! Blev väl så överraskad! ;)
Jag vill vara som Ruth när jag är 95! Härlig bild! Häromdagen träffade jag mina två systrar, varav den ena fyller 93 nu i maj. Hon är också relativt pigg! Ha det nu gott! Snart är det dags för balkong/altanhäng!