fredag 27 augusti 2021

Fem en fredag: Vecka 34 – ”Skifte”


Fika med en mini Sarah Bernardt bakelse hos Balders Bröd i Täby Centrum. Där hittade jag även höstkollektionen med figurer som är såååå söta.


1. När senast gjorde du nåt drastiskt med ditt yttre?
Tror nog att jag aldrig gjort nåt drastiskt med mitt yttre. Xlash, ett ögonfransserum kvalar nog inte in här. Diskret förlängda ögonfransar är ju inte drastiska direkt;-)

2. Har du bytt till varmare garderob än?
Jo, verkligen. Sedan tre dagar tillbaka är det tre lager kläder som gäller när jag går ut. 

3. När ändras säsongen till höst?
Det är höstdagjämning den 22 september i år. Men 12-14 grader, gråväder, regn och kännbart kortare dagar gör att höstfeelingen redan har gjort entré - tyvärr. 

4. Vad ser du fram emot med en ny säsong?
Ingenting, absolut ingenting. Gillar varken höst eller vinter. 

5. Vad är något du nyligen ändrat åsikt om?
Har aldrig läst krönikor, sportkrönikör alltså. Min fotbollstokiga husläkare försökte få mig att lyssna på idrottspoddar med bland annat Erik Niva. Det gick bara inte. Klarar inte av hans sävliga röst. Men att läsa hans klockrena krönikor är en fröjd. Så där har jag ändrat åsikt.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilderna jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra. DS.

17 kommentarer:

LillaSyster sa...

Underbara små figurer! Första bilden fick jag klura på en stund såg ju först ut som en väldekorerad dounut,men sen insåg jag att det var porslin. Hoppas att Sara smakade bra. Jag hade tänkt köpa biskvier idag, men sen blev det en toscamazarin istället.
Håller med dig.....ingen rolig årstid som väntar. Hösten kan ju gå an, men vintern skippar jag gärna. Men jag vägrar långbyxor ett tag till, det är ju inte kallt ute=)

femfemman sa...

Får fundera på vad bilderna föreställer. Ätbart?
Inget drastiskt med det yttre här inte. Brukar göra slingor i det gråmelerad håret en gång i halvåret. Och snsa manen var åttonde vecka. I övrigt får förfallet ske..

Hoppas att få använda shortsen igen.Eller iallafall knälånga byxor. September kommer att bli en fin månad. Ha det gott

Hanneles bokparadis sa...

förlängda ögonfransar är drastiskt i min värld :)

Geddfish ♥ sa...

Frusen, här med, stelfrusen. Bara bylta på.
Bakelser, non stop. Brämhults? Nej, varför ändra på Godmorgonjuice? ;)
Make up? Never, det var när jag var 20. Ögonskugga, eyeliner, mascara, hela kittet. Numera, inget. Ögonfransförlängning? Mina barn: Näää, mamma. Ja, varför egentligen?
Min vän Carina har ju hela kittet och jag har sett henne utan också.
Tankar.

Mrs Calloway sa...

vågar inte experimentera i närheten av ögonen. ännu behöver en tack och lov inte så mycket ytterkläder. det är det tråkigaste som finns att behöva bylta på sig en massa som sedan ska av igen. hösten är ganska fin, men vintern är baa tröttsam

Susjos sa...

Vi hoppas verkligen att september blir en varm solig månad, det vore väl nåt?!
Ögonfransserum låter spännande, och det höll måttet, kul!
Chokladbiskvier är min mans favvo, alldeles för mycket choklad för mej, men jo en liten bit kladdkaka med grädde det gillar jag!
Söta små figurer du hittade, är de ätbara tro?
Ha en fin helg!

Ditte sa...

Gullig Sarah Bernard bakelse på ett läckert fat. Och figurerna var verkligen söta.
Kul att läsa dina svar på frågorna.
Minns att jag när vi bodde i Peking satte in "extra ögonfransar". De fanns på plats i en vecka. Men kliade så att jag gick och fick dem borttagna. Så testat har jag.
För egen del har jag kvar min sommargarderob augusti ut.
Ser fram emot nu med en ny säsong? Att resa. Men om det vet man ju inte så mycket.Men planer finns.

Robert W sa...

Men vilka söta figurer! :D

Lillian "sognafaret" sa...

Utrolig hva man kan lage til å spise opp. Noen frister mer enn andre.

Paula Merio sa...

Är figurerna ätbara? Av marsipan? I så fall säger jag Läckra!
Ja jag vet att du har det tufft nu då sommaren snart är över, men du, visst skulle det bli fint sommarväder även i Stockholm nu i helgen? På annat vis kan jag nog inte trösta dig, jag tycker alla årstider har sin charm men disiga regniga mörka november gillar jag lika lite som 30-graders värme...

Scylla sa...

Älskar Taika, men har bara muggar. Vi har svarat rätt likt på fråga 4 :)

Ama de casa sa...

Haha! Jag tittade länge på första bilden och trodde att det var en askkopp med nåt konstigt i, så tack för den förklarande texten då fick jag upp ögonen lite bättre :-D
Figurerna är ju helt underbara!

Här dröjer det innan dom tjockare kläderna åker fram, fast det har tack och lov blivit lite svalare nu. Bara 26 grader i skrivandes stund.

Klimakteriehäxan sa...

Den där kakan var väl onödigt liten????
Och tre lager kläder, det måste bli svettigt om du rör på dig?

Anki sa...

Numer är det vanligare med chokladbiskvier, men en äkta Sarah Bernhard är mums det ... minns de farfar brukade baka!
Läckra små figurer! Är de gjorda i marsipan ... eller?
Lider lite med dig som lider av att hösten gjort sitt intåg. Har du tur så kommer sommaren tillbaka lite i september!

nalta norrland sa...

Figurerna 😍
Lager på lager även här och filt på när jag ser på tv, läser i tv-rummet.
Höst absolut, typ hela augusti. Det är fryskallt. Minusgrader i natt.
Men idag sol ☀️ ☀️ ☀️

Lena sa...

Jo men visst kvalar serumet in. Har aldrig lyckats göra nåt annat med de spridda fransarna än mascara dem, fast det gör jag jämt. Var det värt pengarna undrar en som aldrig frågat förut? :)
Annars är vi nog ungefär lika opigga på det här stundande skiftet som egentligen redan är här.
Jag missade Paralympicintrot tyvärr, är svindålig på både sport och tv.
Och jag fattar precis varför du inte plockar Karljohan. Det gör ju egentligen inte jag heller och framför allt överlåter jag rensningen till svamp- och japanexperten i min närhet. Men kantarellerna har typ aldrig mask, de är och förblir min favo. Och de ska plockas i Ica-kasse, allt annat är pretto ;)

Kina sa...

Vilka sötnosar! Hoppas dom smakar gott också. För övrigt kan jag se dig traska fram i fler och fler lager av kläder, ju längre tiden lider, och med jättelånga ögonfransar som vippar bort både regndroppar och snöflingor! Ha det gott!