torsdag 22 december 2022

Torsdagsmix


En före och efter bild. Jultomten noterar barnens önskemål, sedan får han vila. Var lite överraskad att ett så stort barn fortfarande tror på jultomten...

En helt o-julig bild. Nya sittgrupper och riktigt smakfull belysning har kommit upp lite varstans i Täby centrum.

Nu har KajsaLisa pausat sin blogg till efter nyår, så då tar jag mig friheten att även göra uppehåll med bidrag till hennes tema ”Tråktorsdag”. Istället tar jag upp några av Orsakullans teman, för de har jag verkligen försummat under fotbolls-VM.

Julbord är något som… jag saknar. Älskade julborden som företagen bjöd på. Hörde att det är ”inne” i år att bjuda sina anställa på ”vegetariska julluncher” istället. Som normalätare känner jag mig diskriminerad.

Den 12 december var julstjärnans dag. Äger jag en julstjärna? Nej, efter flera år av döda julstjärnor avstod jag i år.

Årets julklapp det hemstickade plagget” kommer jag… att ignorera fullständigt;-)

Kalle Anka på julafton är för mig… något för barn, inte för vuxna.

Snö eller inte på julafton. Ogillar snö alla dagar, så även på julafton.

Vinst eller förlust. Klart jag föredrar vinster. Om jag kan undvika det så förlorar jag ogärna.

Det är Orsakullan som håller i ”December 31 dagar”.

PS. Bilderna har ingenting med inlägget att göra, men två av dom har åtminstone en anknytning till julen;-) DS.

13 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Vet man vad man får på julbordet så är det ju ok tycker jag, men en annan föredrar ju rejält med grisskinka, kalla mig bakåtsträvare, det står jag för isåfall. ;)

Kalle anka brukar vi ha på men Facebook på mobilen gör ju att det är lättare att stå ut. ;)

Ha nu en fin kväll Bp.

Äventyret framtiden sa...

Trender, trender. Förstår inte varför man ska styra in alla människor att äta vegetariskt trots att många av de inbjudna förmodligen inte är vegetarianer. Kan tänka mig att det blir lite billigare kostnader för den som bjuder om det bjuds vegetariskt förstås men varför inte ha mat som passar alla? Jag förstår din tanke om diskriminering. Ett julbord kan ju bjuda på alla varianter enligt mitt förmenande.

femfemman sa...

Kul med frågor och svar.
Julbord. Har ju varit på två. Ett blev vi bjudna på, det andra för att maken gullar julmat. Jag äter hellre en god maträtt. Gillar inte blandning.

Stickar gärna. Men i år inget i julklapp. Vill heller inte ha. Jag bestämmer själv vad jag vill ha för stickade plagg.

Julstjärnor.. Två... börjar bli fula.
Meningslös julblomma. Lite kul till advent.

Vinna eller förlora. Vad det gäller quiz vill jag vinna. I övrigt har jag inte tn chans. Inte ens mot Konrad i "Finns i sjön"

Kalle Anka. Nej tack! Då tar jag en promrnad o stället.

Gunnel sa...

Jag har inte julstjärnor längre för bara den kommer innanför dörren så slokar dem. Vi får nog en grön jul precis som det brukar var.Snö är något mycket onödigt enligt min smak. Jag vill också vinna. Det är väl därför man tävlar?

Paula sa...

Vegetariska julluncher? What? Vissa företag ska föregå med "gott exempel" men skit i pekpinnarna på jul tycker jag. Jag älskar att få hemstickade julklappar, det händer att bloggvänner skickat mig benvärmare och värmande sockor, och jag blir såå glad och använder dem gärna. Men, när jag var barn och fick gå klädd i hemstickat och virkat jämnt, då avskydde jag det! Alla andra hade köpekläder utom jag, och inte fick jag välja modeller eller färger heller..suck
Själv önskar jag mig snö på jul och tre månader därefter, varje dag, amen!

Ditte sa...

Täby C är ju verkligen kreativa när det gäller det mesta. Får nog ta mig i kragen efter nyår och göra en utflykt hit.
Vda gäller julbord så är det inget alls för mig. Men jag har förr ätit det på Ulriksdal och på Grand i Vinterträdgården men där finns så mycket annat än den mer traditionella julmaten som jag tycker är "tung" och med många blandningar.
Trist om det "bara " serveras vegetariska julbord.
Julstjärnor tycker jag är vackrast utomhus. Brukar inte få någon ordning på mina.

Susjos sa...

De brukar ha jättegoda vegetariska luncher på trädgårdscafee´t, men de kan inte lyckas alltid?
Vi blev i alla fall väldigt nöjda och proppmätta i kväll efter julbordet på Restaurang Emmer, som ju hette Ulriksdals värdshus förut. Kan varmt rekommendera det! Är fortfarande proppmätt!
Lustigt nog lever min julstjärna fortfarande! och nej nåt hemstickat blir det inte här heller !
Ha det fint!
Kram

LillaSyster sa...

Klart att man föredrar vinst♡
Det går också bra utan snö alla dagar i veckan, men jag kan bjuda alla barn på snö under jullovet - minns ju själv hur kul det var i pulkabacken som liten med varmchoklad och ostmacka =)
Ha en bra fredag ♡

Åke sa...

Tomen lever ju i din by åxå :) Här pausas ingen blogg. Så länge det finns mottagning på telefonen funkar det att blogga. Jag tar snö alla dagar, hoppas jag kan ta en snö skotertur bara. Man blir aldrig för gammal att tro på tomten. Julen kommer närmare.

Eva sa...

Här på Ekerö har vi just fått ett tunt lager med pudersnö som gör att det blir ljusare. Skönt att höra att jag inte är ensam om att inte kolla Kalle Anka på julafton. Är lika trött på honom som på alla evinnerliga engelska serier om deras kungahus.
Om vi inte hörs igen så önskar jag dig en skön jul!

Anonym sa...

Vad då...tror inte du på tomten....?!?! ;)
Ja tänk att små mer eller mindre obetydliga tendenser helt plötsligt blir norm...vegetariskt julbord, NEJ TACK!

Monica sa...

Klart man tror på tomten eller hur.
Eftersom jag har fast telefoni (funkar även vid strömavbrott) är jag inte så beroende av mobilen.
Fast på morgonen när man går i skogen är den bra att ha.
Det är ett tjatande av guds like om att spara el, får det inte att gå ihop när man vill lura på mej en elbil.
Så länge det finns bensin kommer jag att fortsätta förpesta omgivningen.
Undrar hur dessa smarta hus klarar av ett strömavbrott om dagen, dom får nog tokspel :-)
Tog också hjälp av en jurist när mor dog, klart värt vart enda öre passade även på att skriva ett testamente så det inte bli några slagsmål när man lagt näsan i vädret.
Hoppas du får en lugn fin jul
KRAM från oss alla

nalta norrland sa...

Tror inte något svenskt/europeiskt barn över 5 tror på tomten men det hindrar inte att 12, 13 åringar lämnar sin julklappsönskelista till tomten i utbyte av en godispåse 😜 här brukar det vara lång kö fram till tomten på 1a advent och som sagt ingen tror på att det är en riktig tomte 😅
Nu säger jag God Jul 🤗
Ha en så bra jul det nu blir med eller utan kalkon.
Kram