torsdag 29 december 2022

Torsdag med mat och dryck

Man blir glad redan när man ser "matlådan" från Taverna Brillo:-)

Kan inte låta bli att ”sticka emellan” med ett litet annorlunda inlägg idag. Sedan någon vecka tillbaka har företaget Wolt* tagit upp en ny ”sammanbetspartner”, ett konglomerat av fyra ”kändisrestauranger” som finns i innerstan, men uppenbarligen vill etablera sig i Täby. Sturehof, Riche, Taverna Brillo och Luzette verkar ha ett gemensamt kök, men ingen fysisk restaurang i Täby. Det måste testas såklart.

Fish ’n chips från Riche
Först ut var Riches Fish ’n chips. Den rätten fick underkänt. Soggy panering på fisken som jag fick peta bort. Dessutom visste jag inte att cole slaw kunde bestå av bland annat seg grönkål. Usch! 

Calamari frånTaverna Brillo

Fem stjärnor av fem möjliga. Enda gången jag ätit calamari tillredd på det sättet är i Benidorm. Inga tråkiga Calamari-ringar à la Findus utan alla delar av en ”squid” samt "baby octopus" fanns med. Den rätten räckte för två middagar.

Gnocci med kantareller från Taverna Brillo

Varför ändra ett vinnande ”koncept”? Stekta gnocchi med kantareller och ricottaost. En gigantisk portion som räckte för tre(!) måltider. Herreguuu så gott. 

Ditte hade lovordat Taverna Brillo förut, men då hade hon ätit  maten på restaurangen i stan. Deras mat är enastående, även levererad till dörren:-) 

Läsk
Har sett läsken Trocadero på ett antal bloggar på sistone. Alltså utgår jag ifrån att det är en ”inne” läsk. Senast jag drack en läsk var 2009 på en McDonalds i Sopot, Polen. Efter tolv kilometers ”vandring” i stekande hetta hade vår medhavda vatten tagit slut och det enda stället som fanns i närheten som serverade något drickbart var just Mc Donalds. En Coca Cola Light blev det. Är man törstig har nöden ingen lag;-)
 

Trocadero
Så ni förstår kanske min skepsis vad gäller Trocadero. Hade jag varit lika desperat som i Polen hade läsken gått ner utan problem. Nu var jag inte det – desperat alltså. Den gick inte ned – alls.

* Wolt är en så kallad ”matkurir”. De kör ut matlådor från restauranger direkt till kundernas hem. Fantastiskt bekvämt:-) Wolt är ett finskt företag.) 

14 kommentarer:

femfemman sa...

Synd på så god mat som Fish o chips!!
Coleslaw ska inte innehålla grönkål. Bara lök, vitkål och riven morot!
Kul att det var god mat på de andra restaurangerna. Och stora portioner!
Nu tror jag att du inte är en sådan storätare som jag . Men bra när det bjuds så att man blir mätt. Och bra att kunna få hem och äta nästa dag.

Guldkryckan sa...

Trocadero köper vi emellanåt men det är inte som det var förr på något vis, men frugan gillar den iallafall.
Matlådor har väl ibland den tendensen att det smakar eländigt, men man lär sig väl så småningom vad man kan köpa antar jag.

Matkurirer är ju änna grejen, ibland. ;)

Ha en fin kväll Bp

Åke sa...

Vad beträffande fisken o dylikt hatar jag grönkol. Går det inte att peta bort eller beställa utan. Vid valet av Troccan skulle du valt ZERO. Den har verkligen en bra smak.

nalta norrland sa...

Trocadero är en dryck J & Elin gärna dricker, nu under julhelgen så även trocamust alltså en blandning av trocadero och julmust 😊
Lyxigt att få maten hemlevererad 👍 det har jag typ aldrig varit med om hör i Åsele, vi får allt vackert hämta vår beställda mat från pizzerian eller korvmojjen själva.
Maten låter ju finemang och då den räcker till fler måltider är det ju både gott, bekvämt och enkelt 👍
🤗

Äventyret framtiden sa...

Haha, jag visste inte ens vad en trocadero var men nu vet jag. Dricker inte cola eller läsk alls.
Det är fint att få maten till dörren, även om jag inte får det eller beställer det. Jag tycker ju väldigt mycket om att laga mat, testa och hitta på nytt. Uffe är en ständig försökskanin. Men jag kanske ledsnar någon dag och ringer upp Glove eller vad alla matföretag nu heter här på ön.
Grönkål i coleslow, njaaa...då ska den i så fall vara väldigt krispig och väldigt fint riven. Nyttig grönsak men man måste inte vara så himla nyttig så det tar över de genuina recepten.

LillaSyster sa...

Läskeblask klarar jag också mig utan♡
Vissa maträtter ska ätas helt nygjorda och inte transporteras hem.....men helt rätt att testa!

Klimakteriehäxan sa...

Jag har hittills aldrig beställt hemkörd mat. Får lite lust att prova. Brillo borde jag förstås också gå på.

Klimakteriehäxan sa...

PS Trocadero fanns när jag var barn, hade inte en aning om att den existerar fortfarande - tänker dock inte prova ...

Ditte sa...

Vad roligt med dessa restauranger och att de nu vill etablera sig på sitt sätt i Täby. (Känner till dem en del för ett någon /några i Promenadklubben finns bakom dessa.)
Trist att Riche skulle leverera "trist" mat. Hoppas du klagar.
Taverna brillo har jag ju testat en del men då på plats och det har varit riktigt bra. Roligt att av calamari och gnocci var riktigt bra. Tack för länken!
Trocadero minns jag från barndomen. Har nog inte heller testat den sedan dess. Alltså länge sen- Förstår att den inte gick ner.
Tack för tipset om "Wolt". Kände inte alls till dem tidigare.

christian sa...

Att det var ett finsk företag var en överraskning, men kul det där med lite finare restauranger då känner man sig ju mer nyttig än att äta skräpmat....

Monica sa...

Gillar att laga mat och har aldrig fått
den hemkörd inget annat heller för den
delen, utan bank id får man handla själv
vilket jag föredrar.
Tro det eller ej livet funkar än så länge
bra utan alla nymodigheter.
Skönt att du fick hem ätbar mat på andra
försöket, Trocadero har man väl klämt i
sej en och en annan påminner om barndomens Pommac.
Mellandagsrea inget för mej, skulle få tokspel
bland allt folk.
Ha det bra Kram

Susjos sa...

Fint att Taverna Brillo levererade, underbart att få hemkörd restaurangmat, Wolt känner jag igen. Har vid ett tillfälle beställt hem mat, minns ej vilken firma som jag vände mej till, men minns att jag var hungrig och att jag fick vänta längre än vad de sa, blev besviken på maten också tyvärr, så jag är lite skeptisk!

Trocadero, en favorit bland läsken när man var barn, och som tonåring minns jag att man blandade nån vodka med trocaderon, haha! Men som vuxen har jag inte smakat den.
Ha en bra dag!
Kram

Carita Liljendahl sa...

Det var en skojig recension, ärlig också då allt inte fick 10 plus!

Stefan Karlsson sa...

Trocadero, denna dryck som hängt med genom decennier. Någon som smakat Trocaderos julmust? Själv har jag avstått...kanske något fegt.