måndag 19 december 2022

Glad måndag

Finalarenan - Lusail. Ett magnifikt stadion.

Messi & Co. firar segern. Det var senast 1986 som Argentina kunde titulera sig världsmästare.

Puss, puss. Messi tar emot VM-bucklan av Fifa-presidenten Infantino. I mitten emiren Tamim bin Hamad Al Thani.



Fr. v.: Messi, turneringens bästa spelare. Rätt val. Martínez, turneringens bästa målvakt. Rätt val. Mbappé, turneringens bästa målskytt. Rätt val.


Fyra veckor och en dag med VM-fotboll gör mig alltid glad. I år är inget undantag. Finalen lär vi nog minnas lång tid framöver. Men jag börjar med bronsmatchen i lördags.

Bronsmatch: Kroatien-Marocko 2-1
Två underdogs som mitt hjärta slog lite extra för. Kroatien drog det längsta strået och vann med 2-1. Men det var absolut ingen promenadseger. Kroatien vann välförtjänt. Trots avsaknad av internationell erfarenhet gjorde domaren Abdulrahman Al-Jassim från Qatar ett utmärkt jobb. Om FIFA hade förväntat sig att domaren skulle tacka för ”presenten” och döma i Marockos favör, så ignorerade han de underförstådda kraven. Han var bra och rättvis, även om de marockanska spelarna troligen inte håller med.

Final: Argentina-Frankrike (2-2), (3-3), 7-5 (efter straffläggning)
Frankrike gjorde sin sämsta match under detta VM. Laget spelade bedrövligt dåligt i 80 minuter. I paus ledde Argentina välförtjänt med 2-0 efter mål av veteranerna di Maria och Messi. Men i den 80:e minuten fick Frankrike en straff till skänks. Vem annars än Mbappé reducerade till 2-1. 95 sekunder(!) senare gjorde samma Mbappé 2-2.

Förlängning och straffar
108:e minuten 3-2 Messi; 118:e minuten 3-3 Mbappé. Makalöst spännande. Straffsparkstävlingen var kort och smärtsam för Frankrike. Visserligen satt Mbappé sitt fjärde mål i finalen, men lagkamraterna svek. Argentina tog hem VM-titeln. 

Förtjänat!?
Sett till hela turneringen hamnade VM-titeln i fel land. Om man bara ser till den här matchen så vann Argentina rättvist. Unnar Messi och di Maria titeln, men det svider;-) Men tänk – lilla Saudiarabien kan ”for ever” skryta med att de faktiskt slog världsmästaren Argentina med 2-1 i första gruppspelsmatchen. Bara en sådan sak;-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

PS. Det här var det nästsista inlägget från VM. Imorgon ska ni få läsa om lite allmänna observationer från tv-soffan. DS.

12 kommentarer:

LillaSyster sa...

Färgglada bilder hos dig =)
Nu får du ta igen dig - efter denna fotbollsyra!
Han en glad måndagskväll=) Kram

Guldkryckan sa...

Bara att gratulera till vinsten där, många av kidzen på skolan var i något slags lyckorus hela dagen, många fans till Messi där.
Men nu blir det väl inte mer fotboll på ett tag, jag tackar för alla rapporter Bp, din blogg är ju min enda källa till information inom olika mästerskap. :)

Ha en fin kväll.

nalta norrland sa...

Jag hade gärna sett Kroatien eller Marocko som VM vinnare men jag tycker Argentina var värd segern trots jag ogillade att Messi tog på sig den där ”rocken” 😑
Tack för bra info och jag ser framemot Din slutplädering 😃

När det gäller J i t-shirt hos min mor i lördags så har hon en kamin som ”matas” flitigt, skulle tro det var plus 25 om inte varmare där J satt i tv-rummet.

Vi har bara minus 12 just nu.

Ha en fortsatt bra måndagskväll 🤗

Klimakteriehäxan sa...

Följde finalen, höll på Argentina. Spännande blev det! Antar att du drabbas av svår abstinens nu ...

Äventyret framtiden sa...

Ja, hur ska det gå för dig nu BP? Fast du behöver kanske vila ut ordentligt efter alla matcher som du har recenserat på ditt genomtrevliga sätt? Som sagt, t.om jag har blivit lite frälst på kuppen! Det tackar jag dig för! :)

femfemman sa...

Aldrig kul att en match ska behöva avgöras med straffar. Ishockey har ju ett bättre sätt... Sudden death. Även om uttrycket låter förskräckligt!

Ditte sa...

Stort tack för en fin-fin analys . Läste högt och Bosse var mäkta imponerad och håller helt med.Tyckte det var intressant att jag läste dina tankar. Och Bosse är betydigt mer insatt än vad jag är.
Vi hänger också gärna med på summeringen i morgon
Du kan verkligen det här.

KajsaLisa sa...

Okej, första bilden var häftig och andra riktigt glad. Men det roliga är väl egentligen att allt blir som vanligt igen och vi kan sluta fjäska för det där hemska landet.

Paula sa...

Jag tänkte jättemycket på dig efter finalen igår, vilken tomhetskänsla som kommer att infinna sig...eller? Jag brukar ha såna dippar efter mästerskap men då gäller det skidVM eller friidrotts-dito, det idrotter mitt hjärta bankar för. I ärlighetens namn har de flesta idrotter svalnat i intresse numera, om det är jag som är gammal eller idrotterna som spårat ur (som längdskidåkning) vem vet.
Kontroversiellt har detta VM varit, o signerades av capen som Messi plötsligt befann sig i lagom tills han skulle fotas med bucklan. Ja araberna kan de också, vet inte vad jag ska tycka om detta, allt är ju politik!

Gunnel sa...

Inne hos dig är det färgglatt. Jag kommer givetvis att läsa "slutrapporten" i morgon. Tror aldrig jag har läst så mycket om fotboll som under detta VM och då menar jag inte tidningar. Tack för underhållande info. Många journalister och även en del av de i sportstudion borde läsa din blogg.

Anki sa...

BP ... du är bara bäst! Jag bugar och tackar för alla härliga fotbollsinlägg .. men nu känns det helt OK att det hela är över!
Ha en fin tisdag!

christian sa...

Jag hakar av årets fotbolls-vm som en parentes.....avslaget, ointressant å riggat för Messi?!?