fredag 30 december 2022

Fem en fredag: Vecka 52 – ”Gott slut 2022”


Är det fem plusgrader är det självklart att boulegänget spelar en runda.

Kommer ni ihåg när ostron var en väldigt dyr delikatess, åtminstone här i Sverige. Nuförtiden kan man köpa ostron för 10 kronor/styck, alternativt en hel kagge med 12 ostron för 159 kronor. Rätt fantastiskt med tanke på att allt annat har blivit så mycket dyrare de senaste månaderna.

1. Vad var det bästa med det här året?
En fantastisk lång, varm och solig sommar samt VM i fotboll i Qatar alldeles nyligen.

2. Vad ser du fram emot med ett nytt år?
Är tyvärr rätt förutsägbar;-) Det jag ser fram emot är återigen VM i fotboll. Den här gången gäller det damerna och VM samorganiseras av Australien och Nya Zealand mellan den 20 juli och 20 augusti.

3. Gjorde du vad du tänkt under året?
Ja och nej. Makens död påverkade ju mitt liv efter september.

4. Hur avslutar du året 2022?
Med hummer och vin. (Inte champagne, då jag inte gillar bubbel.)

5. Vad tar du med dig från 2022 in i 2023?
Ingenting. Året 2022 var på många sätt ännu mera eländigt än 2020 och 2021.

Vill gärna passa på att tacka Elisa för ytterligare ett år med ”Fem en fredag”. Älskar den utmaningen och är glad att du vill fortsätta även 2023:-) 

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilderna är dagsfärska men har ingenting med inlägget att göra. DS.

18 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

stillsamt nyår med lite god mat, kattvakter åt sonen, Gott Nytt!

nalta norrland sa...

Klart livet förändrades efter Din makes bortgång, konstigt vore det ju annars.
Musslor, hummer och sånt 😜 är inget vi äter, J vägrar till och med räkor.
Men nånting lär vi väl äta… 😵‍💫
Med tanke på mitt blogginlägg idag så kan det typ bli vad som helst 🙄
🤗

Guldkryckan sa...

Ostron är nog egentligen inte min grej fast jag är beredd att köpa in det när frugan är bortrest, hon avskyr det.
Hummer gillar vi här fast det är ju skitdyrt, men det är väl värt varenda krona egentligen.

Frugan tackar för grattishälsningen. :)

Ha en fin kväll Bp.

Hannas krypin sa...

hummer och vin låter som ett fint avslut på året. Önskar dig ett gott nytt år!

LillaSyster sa...

Förstår att sista halvan av det här året varit ett riktigt skitår för din del. Ändå har du lyckats hålla igång vardagen och bloggat - mycket starkt gjort. Ostron är gott =) ,önskar dig ett gott slut och ett riktigt bra 2023.
PS. Vädret har inte skärpt till sig ordentligt ännu, men snart kanske, det är som i blästern på stranden, men idag trotsade trollungarna och jag det och badade ändå- de reser hem imorgon.

Geddfish ♥ sa...

Du har haft ett tufft sista halva av 2022. Beundrar ditt bloggande🥰
Önskar dig ett gott nytt år 2023.
Jag får inte äta ibuprofen pga singelnjure. Inte Sarah heller.
Kram🤗

femfemman sa...

Ja, usch, din makes bortgång "chockade" oss alla. Klart att allt blir annorlunda. Tycker att du är otrolig som håller modet och humöret uppe. Iaf som vi ser det via bloggen.
Hummer....jo, jag tackar jag. På landet blir det betydligt enklare grejer

Paula sa...

Du har haft det extra tufft i år, beundrar dig som ändå orkar med och inte har grävt ner dig...
Ostron finns inte att få tag på i mina trakter, har inte sett hummer heller men den kanske simmar i frysdisken? Jag får nöja mig med frysta räkor, men jag är van...
Jag ser fram emot lite skidtävlingar framöver, men nu har dom fibblat med loppen i Touren pga snöbrist så vi får se vad det blir, förmodligen sällskapsresa runt banan och sen en spurtfight, hur trist som helst.
Gott Nytt År, tack för att du är min bloggvän!

Ditte sa...

Kul med boulegänget som håller i gång. Frisk luft och förhoppningsvis också trevlig samvaro.
Roligt och intressant att läsa dina svar på frågorna. Men jag skulle som vanligt ha svårt att svara på dem.
Och givetvis påverkade din makes död livet efter september.
Hummer och vitt vin tycker jag känns bra.

Klimakteriehäxan sa...

Hoppas verkligen att ditt 2023 blir bättre på alla sätt och vis. Att förlora sin äkta hälft är ingen enkel grej att uppleva, det är lätt att förstå.

Klimakteriehäxan sa...

PS trodde att du precis som jag skulle ägna Pelé en rad eller två ... men det gjorde du inte!!!!

Kina sa...

Men gud, jag måste ha varit helt ute och cyklat!! Var har jag befunnit mig egentligen? Har helt missat att du mist din man BP! Jag beklagar djupt! Måste bero på att jag bara är inne i bloggvärlden i samband med elisamatildas fredagsfrågor. Har läst igenom dina inlägg, och såg att du hade covid, men hittade inte anledningen till din mans frånfälle. Fattade det som att han opererade någonting, men tillstötte covid då? Hur som helst så är jag ledsen för din skull, och jag hoppas och tror att nästa år helt enkelt måste bli ett bättre år för ditt vidkommande. Du är stark som fortsätter blogga. Och jag tror det är bra att låta tankarna vara i något helt annat! Kram!

Mrs Calloway sa...

så sorgligt att mista livskamraten. en stor förändring i livet.hoppas att 2023 blir bättre än de senaste åren har varit. måtte kriget i Ukraina få ett brått slut. och alla negativa nyheter om inflation och elpriser. ser också fram emot en lång och skön vår, sommar och höst så en kan vara ute mycket

Anki sa...

Inget bra år för dig ... mitt sämsta var ju 2021.
Nu går vi mot ett nytt år och kan bara hoppas på att det blir bättre på många sätt, men främst kanske att det eländiga kriget i Ukraina tar slut.
Hummer låter gott ... önskar dig en fin nyårsafton!

Violen sa...

Här blir det också hummer och vin men ingen boule. Du har haft ett tufft år och jag hoppas det kommande visar sig ha många ljusglimtar. Men omvärlden är som den är och man kan inte ta något för givet.
Jag önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR och tackar samtidigt för alla kommentarer på min blogg!

christian sa...

Tycker inte det ett dugg konstigt att ostron inte blivit dyrare......vem i hela friden vill hälla i sånt där äckligt i munnen..... ;) :)

Önskar dig ett gott slut på 2022 å ett mycket bättre 2023. kram Christian!

Susjos sa...

Verkligen ett annorlunda år för dig, 2023 måste ju bara bli bättre!
Fint med hummer och vin på nyårsaftonen!
Varm Kram!

Bokdamen sa...

Det är sorgligt att förlora nära och kära, och att förlora en livskamrat är en stor inverkan på tillvaron. Och 2022 har det inte varit så mycket ljus runt omkring en kan jag känna med krig och annat elände. Håller tummarna för ett ljusare 2023!