tisdag 28 april 2020

Weekly photo challenge: Vecka 18 – ”Tacka”

Man tager vad man haver brukar man ju säga. Kan lugnt konstatera att inte ens det räckte för att få ihop ett inlägg till veckans ord. Långt därifrån. Utgår ifrån att ni inte förväntade er bilder på fårhonor på den här bloggen, inga hanfår heller för den delen.

Guldtackor
Guld- eller silvertackor finns inte gömda i vår lägenhet, och jag har inga tackande asiatiska människor i min närhet som skulle kunna kvala in till temat. Återstår att tacka för maten. Ja, det gör man ju muntligt och inte i form av ett foto. Förstår ni i vilket dilemma jag hamnade idag?! Så det enda jag kom på har inte ett dugg med temat att göra, förutom sista bilden som jag var så illa tvungen att plocka från någon godisfabrik på nätet.


Det här ett äkta silvermynt från Frankrike tryckt 1875. Det väger ett ton, och ni skulle ha sett det innan det blev rengjort. Det var svart. Hade inte tillgång till silverputs, så jag använde Electrolux Vitro Care som fungerar lika bra på spishällar, rostfria diskbänkar som på mynt.


Här ser ni baksidan på myntet. Det roliga där är att sidan är upp och nervänt. Troligen ett feltryck, vilket kanske gör myntet till en liten guldklimp;-)

Med den här bilden vill jag tacka er så jättemycket för att ni läst inlägget som inte har så värst mycket att göra med temat;-)


Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera tackor hittar ni här.

20 kommentarer:

Herr Nilssons Fru sa...

Tacka för ett kul inlägg! Ett mynt på ett ton, jag är lite tveksam till att de är sanning :) Jag är glad du putsade det innan jag fick se det. Ett svart mynt då ser man ju inte detaljerna. Jag har en guldtacka men den väger inte ett ton, nej den är lättare än lättast för chokladen som var i är slut.
Tack för mig för denna gång.
Kramiz

LillaSyster sa...

Det är du och Cajsa Warg idag då! Det är nog få förunnat att ha guldtackor i skåpen. Ditt silvermynt är läckert och det kanske är värt sin vikt i guld......
Mmm Mercichoklad - det gillar jag och bitarna påminner ju om guldtackor. Jag tycker du lyckats bra=) Ha en fin kväll, men du får nog ta en filt om dig om du ska sitta på balkongen och läsa till kvällen (för något fårskinn har du väl inte att sitta på)- det är ju iskallt!



Carita Liljendahl sa...

Fina tolkningar - speciellt Merci :-)
Jag tänker på det här med TACK, men också på djuret, baggens motsats som torde vara "tacka" - men få se om jag hinner med denna vecka, har redan missat två veckor om Mrs Susannes utmaningar...

Violen sa...

Så tråkigt att du inte har någon guldtacka att visa men det går lika bra med selleri, förlåt jag menar en ask Merci! Fyndigt inlägg, tummen upp!

Ama de casa sa...

Inget lätt temaord denna vecka. Har inte ens börjat fundera på det... Men du lyckades bra tycker jag :-)
Den där chokladen har jag förresten frossat i dom senaste veckorna. Har en oöppnad låda här hemma, ska nog ta en liten smakbit snart tror jag. Kan ju inte härma dig (fast jag hade inte kommit på det ändå ifall du inte lagt ut bilden :-D )

Snygg tolkning av ett svårt ord att illustrera i bilder :-)

Guldkryckan sa...

Ja, feltryckta mynt o sedlar är nog ganska värdefulla, frimärken likaså.
Hade ett frimärke i min samling en gång i tiden, fick 8000 spänn för det när jag sålde det, det var ju inte så illa med tanke på att jag hittat det i ett gammalt förråd.

Guldtackor har jag inga, livet är så orättvist ibland ;)

Ha det bäst nu Bp.

Susjos sa...

Kanske myntet är värt sin vikt i guld?!
Smart med "Merci" asken, hihi, bra jobbat på temat!

Ha det gott!
KRAM!

Ditte sa...

Visst var det denna vecka ett knepigt temaord att få till. Men jag verkligen gillar ditt sätt att lösa det hela. Bra jobbat! Kreativt och med humor. Och tack för att du visade det fina silvermyntet. Och en bit choklad skulle jag gärna tacka ja till.

Geddfish ♥ sa...

Ooops, jag letade efter min guldtacka. Nej, tacka vet jag de smycken som jag har. Jag är evigt tacksam över dessa. Kan tacka min salig man som försåg mig med allt.
Fint inlägg, tacka för det!

Emma, Sol som sol? sa...

När tandféen kom och la ett guldmynt under sonens kudde brukade hon först låna lite tandkräm för att putsa upp myntet så det blev gnistrande vackert. Funkade jättefint och sonen blev så glad!

Fem franc år 1875 måste ha varit en hel del pengar! Fint mynt.

Anki sa...

Du är ändå en mästare på att klara situationen och få till ett perfekt inlägg! Kanske får du tacka dig själv för att du sparade silvermyntet ... tänk om det är en riktig dyrgrip!
Merci choklad ... ja tack, den är god ... och jo, jag vet att du inte äter sånt :)

Äventyret framtiden sa...

Emma, Sol som sol, säger det jag tänkte säga. Tandkräm är bra putsmedel :) vilket får mig att fundera vad vi egentligen använder för medel i munnen.
Hur som helst så är myntet intressant så upp och ner baksidan är eller just därför.
Du satte ju temat perfekt med Mercichokladen. Tack-chokladen som ser ut som små guldtackor.
Jag kommer med mina tackor när det blir skyltsöndag igen. Ha det bra!

Klimakteriehäxan sa...

Väldigt god choklad ... Du påminner mig om att jag faktiskt har en guldtacka hemma, en bortglömd. Den väger ett gram och är riktigt söt, men den kom inte med i alla fall.

Gunnel sa...

Jag tycker du klarade av temat perfekt och slutbilden är väl så tacksam den kan vara. Kram

Helén sa...

Jag tyckte också att temat var lite svårt denna vecka och gick på en liknande ide fast med Toffifee istället för Mercu. Hos oss har fåren och tackorna inte kommit ut ur sina ladugårdar än för det finns inget grönt gräs att äta. Jag gillar din tolkning!

tanthuset.blogg.se sa...

Men tusen tack, det blev ett bra inlägg ju :D Inget fel på fantasin där inte :) Hoppas din onsdag blir bra, att solen skiner på dig och att nordanvinden inte har kommit dit ner! Kram!

Musikanta sa...

Jag har just sett de tre delarna av Guldfeber på TV Play så ditt mynt kanske är värt många tusen. I synnerhet om det är lite upp-och nervänt. Hade ingen aning om att mynt kunde vara så värdefulla.
Perfekt inlägg till veckans ord med Merci på slutet.
Ingrid

KajsaLisa sa...

Fler som tänkte på guldtackor än jag, chokladen såg god ut, skulle jag gärna tacka för. Det var en svår utmaning.

Vilt og vakkert sa...

Heisann, en spesiell tolkning fra deg denne uka ;:OD) Takk for den !

Mias Mix sa...

Du löste det galant utan något bräkande får! Kul med gamla mynt, hoppas det är värt massor av pengar.