lördag 25 april 2020

Bokmärken och lite konstig mat




Har kämpat med den boken i drygt fyra dagar nu och har fortfarande inte kommit till slutet. Nej, feelgood-böcker är då ingenting för mig.

Mun- och fotmålarna har ju räddat mig många gånger när jag letat efter bokmärken som egentligen inte är bokmärken. Så även den här lördagen. Det här fejkade märket är egentligen ett minikort som kan hängas i ett presentsnöre. Tycker det är riktigt fint, somrigt och glatt. Konstnären är munmålaren Karin Dahl (japp, hon ska få lite reklam hon också).

Konstig matkombination
Orsakullan undrar om jag vill delge er en ”konstig matkombination”. Grejen är den att jag har varit/är mästare på att blanda olika delar av maträtter på en lunchrestaurang Det är ofta jag ber om att få byta ut saker som jag inte gillar mot tillbehör som hör till en annan maträtt. Har tyvärr inga bilder. Men ni kan kanske föreställa er min raggmunk på bilden med löksås. Ingen fröjd för ögat direkt, men jag föredrar löksås före lingonsylt eller rårivna morötter.


Jag har hittat temat hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Med lite tur hittar ni bokmärken även hos Hannele, Gerd, Emma och Åsa.

Det är Orsakullan som håller i ”April 30 dagar”.

20 kommentarer:

LillaSyster sa...

Håller med dig, de där böckerna är för "smöriga" jag har försökt mig på några liknande. Inget händer och det mesta går att förutspå. Men ett fint bokmärke har du.

Hanneles bokparadis sa...

raggmunk med bacon är ju hur gott som helst!
Snyggt med sommarfjärilar:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2020/04/bibliotek-har-allt.html

Hannele på Hisingen sa...

göteborgare vill ha sylt även till fisk... och till köttbullar med

Geddfish ♥ sa...

Åh, löksås är himla gott! Men jag är en lingonsyltperson och kan ha det till många rätter. Lingon till stekt strömming, oh wow, säger jag bara. Lingon går till allt.

Du blev räddad av mun- och fotmålarna, vilket inte jag blir längre, de skickar inget till mig, det var bara till maken då.
När jag såg boken, tänkte jag direkt, är detta BP? Nej, det var det ju inte ;)

Susjos sa...

Tänk att jag också har så svårt för feelgood-böcker, jag vill så gärna tycka om dem, men nej, det är svårt!
Just nu läser jag "min " valda bok som vi ska läsa i vår bokklubb : "Tatueraren i Auschwitz", lång ifrån en feelgood-bok, och en sann historia!

Ha en bra lördagkväll!

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Mat är till för att mixtras med och hitta egna goda kombinationer av :D.

Mun- och fotmålarna blev lite nostalgisk vill minnas att min mamma hade någon sådan kalender när jag var liten :). Jag förstod liksom aldrig hur de lyckades rita med fötterna och munnen som barn, provade men det blev ju aldrig lika fint ;D.

Ditte sa...

Så länge man kan ha "märket! i en bok är det ju ett bokmärke. Ja, om man bortser från sådana man hade som liten och bytte. Men de kunde man ju också i och för sig också markera en sida i en bok med.
Brukar få paket från "Mun och fotmålare" och stödjer dem gärna.
Tycker fjärilarna är fina och somriga.
Boken du läser hade jag inte sett eller hört talas om. Men du har ju kämpat på bra för att ta dig igenom. Och det är ju inte direkt så givande.
Gillar tanken på att byta ut något man inet gillar i en maträtt mot det man gillar bättre. Kan känna igen mig lite här. Men just raggmunk med löksås har jag inte testat. Kanske för att jag gillar lingon. Finns dock annat jag gärna bytt ut.

nalta norrland sa...

De där populära feelgood-böckerna är inget för mig...

Blanda mat... ja jag vet inte, är rätt kräsen ;-)
Jag brukar bli lätt illamående ibland när J rör ihop allt för mycket på tallriken :)

Bokmärken, ja nu börjar det ta slut... jag måste nog ta en tur till biblioteket.

Emma, Sol som sol? sa...

Jomen ibland kan det vara skönt att stänga av med en feelgood. Fast lite kvalité måsre det ändå vara på skrivandet.

Tycker det lilla kortet var sött, perfekt som bokmärke även om det har "använts", dvs har en hälsning. Kanske t o m ännu bättre då.

Mmmm raggmunkar! Sonen älskar det, kanske borde ta och göra det snart.

Klimakteriehäxan sa...

Konstaterar att jag behöver ett nytt bokmärke: ett som markerar var jag är i min ljudbok när det blir avbrott i lyssningen. I dag mötte jag inte mindre än tre bekanta på min promenad och det betydde att jag lyssnade en andra gång på en lång bit jag redan hört, för det är så svårt att hitta tillbaka till rätt ställe. Och ja, ifall du undrar: vi höll distansen och vinkade som hej då. Jag kan rent av tycka att det är skönt att slippa krama folk hela tiden, glasögonen blir kladdiga också!

Klimakteriehäxan sa...

PS raggmunken ser jättegod ut, det svåra är att få dem tillräckligt tunna och frasiga!

Gunnel sa...

Löksås passar till allt. Jag föredrar deckare. Det måste hända något spännande om jag ska fastna för boken.

Ama de casa sa...

Haha! Jag är precis likadan - byter ut tillbehör på menyerna till annat som jag tycker mer om :-)
Fast när det gäller feelgood är vi inte lika alls, såna gillar jag :-)

Anki sa...

Söta bokmärken ! Jag läser inte heller rena "Feelgood- böcker", men gillar ju inte deckare heller :) Jag vill ha historiska romaner - om det sen är lite stuk av deckare eller kärleksromaner går bra, men det ska finnas en riktig handling.
Nog för att jag verkligen gillar löksås, men till raggmunk vill jag ha lingon. liksom till stekt strömming!

tanthuset.blogg.se sa...

Smart med bokmärket ju!! Dessutom är det riktigt fint <3 Löksås till raggmunk med fläsk, varför inte?? Potatis som potatis liksom :) Hoppas du får en toppensöndag, BP!! <3

Jacob sa...

Raggmunk med stekt fläsk och lingon på Östra stations restaurang är en höjdare. Har Du provat det någon gång?

Monica sa...

Läcker färg på penlancetterna själv har jag
en svart pennliknande sak.
Nä löksås till raggmunk där går nog gränsen här :-)
Har nog aldrig varit kulturintresserad finns ju så
mycket annat kul att syssla med.
Du har väl inte facebook det var ju våga vägra eller.
Vilken söt liten humla dom är söta men förra året blev
jag stucken av en det var inte roligt brände till bra.
Folk börjar nog tröttna på den sociala distanseringen, hur politikerna ska krångla sej ur denna cirkus ska bli kul
att se.
Bara att be till gud att det inte kommer ett nytt virus
nästa vinter får då är hela mänskligheten rökt.
Ha det skönt i vårsolen.

Herr Nilssons Fru sa...

Jag är ingen älskare raggmunk, gubben är galen i det. Jag
gillar löksås o ja, jag skulle nog kunna tänka mig det till. Men också lingon. Jag har lingon till nästan allt, i liten skara :) har hittat med ej tillsatt socker.

Bokmärke, jag du kan nog finna mycket med lite fantasi, ett hårspänne på sidan där man är ju praktiskt men kanske inte så kul, ja de ska ju vara kul o fiffigt även om ingen annan ser det. Jag läser ju i stort sätt aldrig böcker men om jag skulle de så..........

Kramiz

Paula sa...

God måndagsmorgon(middag) eller nåt! raggmunk med löksås var en nyhet, men ack inte otänkbar i min värld. Jag äter plättar med keso och aromatkrydda. Fick många konstiga blickar i personalmatsalen på banken när det begav sig... Och glad är jag att ha hittat någon mer än jag som får utslag av feel-good-historier! Jag kan nog feela good av att läsa feel-bad, fast du väljer deckare o jag väcker fattigdom och armod...Haha, visst var jag extra rolig nu?

Anni sa...

Har fått ett antal böcker av Åsa Hellberg av en väninna, men inte läst någon. Din sågning får mig att fundera, men å andra sidan läser jag inte deckare. Mesig feelgood gillar jag inte!

Jag hade helt klart tagit lingon till raggmunken, men å andra sidan älskar jag att göra varma mackor med banan och kalles kaviar.