söndag 26 april 2020

Skyltsöndag #259

Den här veckan har jag mot förväntan lyckats med en röd eller rättare sagt gul triss. Fyndigt eller hur!? Jag menar trisslotter är ju gula dom också;-) Det jag tänkte visa er hur ett shopping center – Täby Centrum alltså – lyckas följa myndigheternas rekommendationer i dessa coronatider, samtidigt som man gör det på sitt eget sätt. Alla reklamskyltar i centrum är ju gula med svart text, så man har anpassat coronaskyltarna och gjort dom i samma stuk. Inte dumt alls enligt mig.


Täby Centrum har många entréer med roterande glasdörrar. Där möts besökarna av dessa skyltar i ögonhöjd.


Ungefär 20 steg senare finns det rulltrappor upp till plan 1 eller ner till parkeringsgaraget. Avstånd är det som gäller även här, även om jag då aldrig står så som personerna på dekalen;-)


Täby Centrum har två (för vanligt folk) respektive fyra (för VIPar) timmars gratis parkering. Utöver det är det
betalning som gäller. Har i och för sig aldrig sett en kö framför automaterna, men om det skulle hända ska
man stå så här långt ifrån varandra.


Veckans höjdare 1: Karolins undertak på en container. Här försökte någon att vara lite rolig, men h*n var uppenbarligen inte riktigt säker på hur Karolinska stavas;-) (Karolinska är alltså Stockholms största universitetssjukhus och finns i Solna och Huddinge.


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.




21 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det var påhittigt att ha likadana färger i skyltarna som Coronaskyltarna har. Då ser man dem verkligen och går inte bara förbi. Smart!
Gillar dem!
Man ska veta hur man ska skriva också med tanke på sista skylten. Roligt blir det ibland, mera än förväntat.
Ha det gott BP.

nalta norrland sa...

Inte lätt alla gånger att stava... det blir kanske så när man typ inte skriver ut ord då man sms:ar och datorn har stavningshjälp ;-)
ibland när Elin sms:ar mig vet jag inte riktigt vilket ord hon har förkortat till max tre bokstäver. Ofta står det Aa :)

Bra skyltat ja inte bara hos Dig utan Täby centrum.


svar Jag valde inte kejsarsnitt utan fick det beviljat pga min sjukdom, mitt hälsotillstånd, det är inte valbart om jag säger som så ;-) vilket jag oxå kan tycka det borde vara.
Att amma eller inte, samma lika där... jag var inte vid medvetandet de tre första dygnen, jag vet dock eftersom J berättade att sköterskorna ansåg att Elin skulle amma så de lade henne vid mitt bröst å även kopplade mig till nån sorts mjölkmaskin ;-) men jag hade ingen mjölk att erbjuda.
Jag tycker det gick bra att ge flaska.

LillaSyster sa...

En triss kanske man skulle satsa på till veckan som kommer =) Tack för inspirationen!

byblixtra sa...

Härligt gula skyltar och så en blå container, det blev ju svenska flaggans färger. :-)

Blir ju nyfiken på vilka som har VIP-parkering i parkeringshuset?

Ditte sa...

Kul med de gul-svarta skyltarna.Och bra fångat! Kanske inspirerade av AIK:s färger. Skyltarna lyser upp och påminnelser att hålla avstånd verkar vara nödvändiga. Verkar som om den del har svårt med att minnas detta. Och att repetera brukar ju ju ha viss effekt.
Sista skylten är en höjdare i dubbel bemärkelse. Humor här!

Herr Nilssons Fru sa...

Gult är snyggt en av mina favoritfärger. Många läckra skyltar.
Ni ser mer sånt här än vi. Ser exempelvis aldrig några rulltrappor :) men markeringarna för avstånd i köer finns i affärerna och lite avstånd här och där. Ni är så mycket folk där uppe, här har vi alltid lite avstånd till varandra..eller nått :) vi till och med bor långt från varandra. Jösses de var ju inge rulltrappa vad fick jag de ifrån, ser jag i syne.
Hur som bra skyltat :)

Kramiz

Susjos sa...

Inte lätt att stava till Karolinska, haha! Bra att Täby visar tydligt hur vi ska agera ute på stan! Jag har faktiskt inte varit nere på MoS efter att coronaepidemin bröt ut, men vet att flera butiker är stängda, och maken som behöver klippa sig är inte glad att hans frisörsalong också har stängt där.

Apropå munskydd, så fick vi gårdagens munskydd av vår sons kinesiska flickvän, hon har beställt dem från Kina och satt mycket bättre än våra enkla munskydd på jobbet! Tror jag ska ta med detta munskydd på jobbet nästa gång!

Ha det gott!
Kram

Geddfish ♥ sa...

Det var faktiskt bra färger, gult och svart. För mig betyder det farlig last, dynamit & co. Jag tror att folk ser detta. Noterar och sen struntar de i detta, en del tycker inte det angår just dem. Ser ju nu, 5 krogar fick stänga, trots varningar, som ett exempel.

Å så en blå skylt i slutet. En poängare, där, haha!

Åke sa...

Ja dessa skyltar går inte att undvika i dagen samhälle.... men jag kan inte sammanknippa karolin undertak...

Emma, Sol som sol? sa...

Haha, lite kul där med den sista. De verkar inte överens om det ska vara Karolina eller Karolinska.

KajsaLisa sa...

Med alla vansinnigheter kring bygget av nya KS skulle jag inte bli förvånad :)
Bra skyltar, vad jag sett hittils är dom flesta bra på att följa dom.
Länkar upp nu.

Klimakteriehäxan sa...

Jag längtar verkligen efter att alla de där skyltarna ska tas bort. För att de inte längre behövs.

tanthuset.blogg.se sa...

Smart med skyltarna, klart och tydligt budskap dessutom :) lite mer tveksamt med undertaket...är det Karolinas eller Karolinska men personen bestämde sig tydligen för det sista, det var ju bra för det är inte kul utan undertak.....
Tack BP för att du fixar med våra skyltningar <3

Gunnel sa...

Gult är en färg som verkligen drar blickarna till sig, så det är ju perfekt för varnings och informationsskyltar.

Anki sa...

Aktuella och informativa skyltar os dig den här veckan! Gult syns bra och är ju en varningsfärg :)

Ama de casa sa...

Fyndigt med en gul triss :-D Vad krävs för att bli VIP i parkeringsgaraget månntro? Att man handlar som en galning eller? :-)

Undrar om det kanske var nån som först tyckte att det var Karolinas (med ett hjärta efter) tak, sen kom nån annan och gjorde om det till Karolinska. Karolina, kanske? :-D

Paula sa...

Jag ler alltid när jag ser dessa avstånds-skyltar! Varför? jo för att vi finnar aldrig frivilligt står närmare än så ens i vanliga fall! Stå o hänga över varandra i en kö? Nä fy tusan! Hoppas Täby centrum precis som alla andra köpmeckan överlever denna långsamma handelsdöd. Tack för omtänksam skyltning!

Christian sa...

Tydlig skyltning i Täby faktiskt, föredömligt skulle jag vilja påstå.
Ja du, den sista är kul, man blir glad när man hittar sådana....

Mias Mix sa...

Fyndigt med gula tråden! Ja vi behöver påminnas hela tiden om avstånd, för vissa verkar ha svårt att fatta.

Anni sa...

Säger som Ama - någon skrev Karolinas <3 och sedan kom någon annan och ändrade till Karolinska.
Väldigt tydliga skyltar, de gula. Snyggt att man håller sig till sitt färgtema.

Carita Liljendahl sa...

Mycket viktiga budskap. Vi har redan en längre tid haft dessa skyltningar i Finland. Tycker det skrivs och sägs rätt lite om finländska modellen i Sveriges media - mest noterar man Norge, Danmark och sydeuropeiska länder... men kanske vanligt att inte ta notis om östra grannen?