fredag 24 april 2020

Fem en fredag: Vecka 17 – ”Kultur”


En dagsfärsk bild som passar perfekt till temat.


Entrén till kulturskolan pryds av denna föga upphetsande dam, som jag troligen visat förut.


Som ni kan se har hon utrustats med en kondom, just ifall att;-)

Är rädd för att det här inlägget blir en ganska tråkig historia, då jag inte är speciellt kulturellt lagd. Undantag idrott/fotboll, men jag kan inte förmå mig att kalla idrott för kultur;-)

1. Vad för slags museum föredrar du att besöka?
Är ingen museumsmänniska. Förutom alla ”turistiska måsten” typ Vasamuseet och Nationalmuseum som man får visa upp för besökare i Stockholm gillar jag museer där det visas annorlunda filmer som till exempel på det lite undangömda Nordiska museet. Konstgallerior är mer i min smak.

2. Vilken typ av film ser du helst på bio?
Ser helst filmer/serier på tv.

3. När var du senast och såg på teater?
Det var när jag var 15 år på en studieresa till Wien. Vi tvingades titta på Wagners Parsifal i tre och en halv timme. Såg visserligen bara en kvart, men var utsövd när föreställningen äntligen var över. Den erfarenheten sitter i än idag.

4. När besökte du senast ett bibliotek?
För några veckor sedan, då jag var tvungen att ta en massa kopior. Köpte ett kort till kopiatorn och satte igång.

5. Var spenderar du helst en kulturell förmiddag?
Kan gärna spendera en förmiddag med lång brunch på ett ställe, men jag tror inte jag skulle anmäla mig till ett kulturellt event i samband med det.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

19 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

har inte varit i Wien men varit på teater:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2020/04/kultur-fem-pa-fredag.html

nalta norrland sa...

Kultur är ju så mycket mer än bara opera och teater,
film är bäst på bio sägs det men jag ser väldigt sällan film på bio... händer inte ens en gång per år.

Jag såg Fantomen på Operan för typ 100 år sedan vid besök i Stockholm, vi var på nån teater mitt i stan vill jag minnas... inte riktigt min grej.

kram

Ditte sa...

Instämmer nog att damen inte var så upphetsande i sig. Så kondomen kanske var "överkurs".
Intressant att läsa dina svar. Funderade som vanligt på mina. Jag vet ju att du läser mycket och det är ju absolut kultur. Och du skapar/har skapat en hel del själv och det är ju också kultur. Ordet är ju i sig väldigt "brett". Skulle kunna tänkt mig att du gillat Fotografiska.
Vad gäller att se Wagners "Parsifal" under tvång kan ju ta bort mycket.

Carita Liljendahl sa...

Inser ju att vi är rätt lika i mångt och mycket du och jag :-D
Brunsch - ja! Men kultur på förmiddagen... tja...
Och den där kondomen var kul!

Paula sa...

Men kära nån, jag förstår om du blev miljöskadad för alltid efter en lång dejt med Wagner. Hans musik får mig att rysa av obehag...
Kulturskolans dam, undrar vilket sagorike hon härstammar ifrån. Känner inte igen klädseln alls, rysk-orientalisk, haha, hon har inte sneda ögon iaf.
Vi har en kul-tur-vecka här i Säfsen, den går ut på att gå på tur eller cykla! Trevlig helg

Geddfish ♥ sa...

Kul du nämner Nordiska Muséet. Jag var meddelare där i många år, så mina uppsatser finns sparade där. Jag fick frågeformulär fyra ggr/år och frivilliga svar, såklart. Men jo, jag förevigade också millenniumskiftet med foto där, vi var i Köpenhamn och firade.

Wagner, lät inte alls kul. Mer som en sovtupplur. Kultur ska ju vara kul.

Susjos sa...

Oj, upplevelsen i Wien verkade inte vara lovande för vidare teaterupplevelser!
Jag älskar bra teater, helst musikaler numera,då jag ju hör lite dåligt.
Men minns inte vad jag såg senast? Var det Folkoperan i november tro, Tolvskillingsoperan, den var sådär!
Ha en trevlig helg!
PS. Damen med kondomen känner jag igen, hehe! DS.

tanthuset.blogg.se sa...

Hahaha, jag älskar att läsa om ditt teaterbesök, helt underbart :D :D
En kulturell förmiddag som din, skulle passa mig också...Nä, man är väl inte nån kultursnobb direkt :)
Förresten, det där med böckerna som jag ska ge bort, har pratat med byns affär och jag får lämna där, perfekt, så tack för tipset! Ha det nu så gott :)

Mrs Calloway sa...

Nordiska muséet är fint. jag ser också gärna TV - serier vilket inte hindrar att går på bio någon gång emellanåt om det är någon film jag är riktigt intresserad av.

Paula sa...

Haha, vet du, jag kollade en extra gång på vad Fotografiska hette, för jag kände som du, det är väl inte ett museum. Men si, det heter faktiskt Fotografiska museet! tji fick du...
Har en väninna som har klippkort eller årskort där och jag är såå avis både på alla utställningar hon får se och all den goda maten i den fina miljön!

Anki sa...

Oj ... mötet med Wagner verkade inte så kul, men sitter kvar i ditt minne i alla fall. Jag gillar att gå på museum, både med konst och mer historiska, som Naturhistoriska, där jag faktiskt varit flera gånger, senast 1992 - så det är kanske dags igen :)
Fotografiska står på önskelistan, undrar om det någonsin blir av ...
Ha en bra dag!

Ama de casa sa...

Tänkte först att jag inte är särskilt kulturell av mig, men vad är kultur? Vi brukar ramla in på en hel del roliga, märkliga och annorlunda ställen när vi är ute och reser. Som Seward Johnsson, Andy Warhol, Noaks Ark, mfl.
Sen när jag hittar ställen kan det bli som det mycket knasiga Mattress factory...

Sen har jag besökt saltmuseet i Torrevieja också :-)

Så jag är nog rätt kulturell trots allt :-D

Guldkryckan sa...

Nä, kultur är väl kultur och idrott är idrott...kultur är inte min grej alls men jag ser ju hur människor håller på med det...jag har nog missat något ;)
Kulturell förmiddag är nog lika trist på en eftermiddag eller kväll också..haha.

Ha det fint Bp.

Klimakteriehäxan sa...

Haha, hur kunde man ta 15-åringar på Wagner??? Min aversion mot opera är också grundmurad. Försökte dock inte färga av mig på mina barn utan tog dem till "familjeföreställning" på Folkoperan. "Kärleken till de tre apelsinerna" av Prokofjev. Ungarna bad bevekande om att få gå hem i mellanakten, men jag stod på mig: "det blir nog roligare nu ska ni se!". Det blev det inte. Det var föskräckligt från början till slut. Och jag lovade där och då att jag aldrig skulle försöka få dem att gå på opera igen. Men teater, ja! Synd att du inte gett det en chans!

LillaSyster sa...

Fråga tre bra älskar det svaret! Behöver man bli utvilad...boka en teaterbiljett =)

Musikanta sa...

Jag var också och såg Parsifal på operan i Stockholm när jag var 17 år. Det gjorde att jag aldrig någonsin har gått på en Wagneropera senare trots att jag är mycket förtjust i opera för övrigt. Men jag somnade i alla fall inte vad jag kommer ihåg. jag tycker att idrott och även fotboll bör räknas som kulturyttringar.
Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på helgen

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Det känns skönt att vi är lika här BP, jag kände mig nämligen ganska udda när jag läst många andras svar som visar på kulturella människor vilket gör att jag får skämmas. Jag är ju ändå lärare ;).

Boklysten sa...

Nordiska muséet besökte vi för ett tag sedan, det var ett intressant ställe.

Anni sa...

Wagner och teater är ju inte riktigt samma sak :-)
Du kan prova att se på National Theatres föreställningar som släpps en i veckan på deras youtubekanal nu. Jag såg om Jane Eyre som jag tidigare sett på Live på bio. Den var lika fantastisk på min dator.