tisdag 21 april 2020

Weekly photo challenge: Vecka 17 - "Sticka"

Inga arkivbilder idag inte utan dagsfärska foton:-) Solen bidrog också till lite lek. Inte i sandlådan eller på gräsmattan utan till ett lek med skuggor, som blev riktigt rolig tycker jag själv. Enjoy!


Doftstickor är alltid bra att ha, speciellt under vintern, då man inte gärna öppnar dörrar och fönster på vid gavel.


Pinnar, chopsticks är ett måste till asiatisk mat. Det går i och för sig lika bra att äta maten med kniv och gaffel, men det är ju ingen sport;-)


Här ser ni två teststickor som maken använder för att mäta blodsockret. Dom är riktigt läckra med sina skuggor.


Fick tidningen FOTO i brevlådan idag. Redaktören måste ha vetat att veckans tema är "sticka". För h*n ger tips om hur man får insekter att sticka ut mer. Det hade varit kanoooon om tidningen hade kommit igår, för då försökte jag förtvivlat att fota en riktigt fet humla. Inte helt oväntat lyckades jag inte att få humlan att sticka ut.


Sanna är uppfinnaren av detta roliga tema.

Fler stickor hittar ni här.

21 kommentarer:

Ditte sa...

Vilket kreativt och jättebra bidrag till veckans "sticka" tema. Väldigt fina bilder med skuggorna. De gör bilderna riktigt spännande.
Kul att du också nämner humla. Jag har haft tre humlor, men kanske var det bara en, inne idag. De var häckade först i balkongens blommor och tog sig vidare in. Men jag lyckades inte heller få till en klar bild. Kanske får jag slå runt på tidningen "Foto" för att lära mig hur man ska göra. Fastnade mest för ätpinnarna. Men det kan ju bero på att jag också hade med dem i mitt bidrag och att jag ofta lagar och äter asiatisk mat. Med pinnar förstås.

LillaSyster sa...

Så stor variation du lyckats med. Doftstickor är inget jag är bekant med. Blodsockerstickorna har jag heller ingen större erfarenhet av, vill minnas att svärmors ser lite annorlunda ut. Idag har du nog haft det varmt på balkongen, för ute har det varit helt ljuvligt.

Geddfish ♥ sa...

Så snygga och roliga bilder, riktigt läckert, den med sprutstickorna!
Doftstickorna du visar, de har jag likadana. Rituals? Jag har haft längre också, men dessa små är smidiga.
Jag är svag för doftspray och doftljus också.

Det ser så spännande ut att äta med pinnar, men det är nåt jag aldrig fixat, har väl inte velat tillräckligt.

Det är en konst att fotografera insekter, men riktigt kul om man lyckas.

nalta norrland sa...

Aldrig har jag sett en blodsockermätarsticka... och hos oss finns inga doftstickor.
Såg en fjäril idag, årets första.
Har faktiskt fotat till söndagens Skyltsöndag idag...

KajsaLisa sa...

Kul tolkning, äter sån mat med kniv och gaffel, men jag är väldigt osportslig.
Doftstickor måste jag testa.
Oroa dig inte och läs artikeln noga, det kommer fler humlor i år.

Emma, Sol som sol? sa...

Det var många bra tolknibgar!
Rituals!-stickorna ställde jag på toaletten, mannen min gnällde hela tiden på doften. Tråkbert. Nu har den doftat slut men jag har behållaren kvar. Finns ju annat att köpa i affären att smyga ned. 😜

Klimakteriehäxan sa...

Gillar fotot på ätpinnarna speciellt! Gillar att äta med pinnar, det tvingar mig att äta lite långsamt. Har den dåliga vanan att slänga i mig maten, som trodde jag att någon skulle komma och sno den från min tallrik ...

Klimakteriehäxan sa...

PS jag har lyckats ta några fina insektsbilder - här är länken till den jag tror är allra finast, en allmän bastardsvärmare!
https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2011/07/tisdagstema-farggrann.html

LillaSyster sa...

Lugn bara lugn allt har inte kommit upp än. Delar av den är nyetablerad- växterna behöver plats. I en annan del ska ca 80 dahlior ner - det kommer bli trångt =)

Äventyret framtiden sa...

Här stack du verkligen ut BP.
Fina stickor, användbara stickor.
Jag ska sticka till på söndagen tillsammans med skyltsöndagen.
Det blir kanske min melodi, det verkar så, åtminstone ett tag framöver.
Ha en fin onsdag!

Ama de casa sa...

Snygg tolkning igen :-)
Kom osökt att tänka på en gång när vi var i Kina och såg en uppvisning där det var killar som utövade "kast med ätpinnar" genom pappskivor. Det är en sport vi skulle kunna utöva i garaget :-D På samma uppvisning var det en kille som stoppade in fingrarna i en snurrande fläkt och stoppade den. Även fast vi har många olika varianter av fläktar i garaget så är det ingen sport jag tänker testa på där nere ;-)

PS: Du är inte bara observant, du är synsk också som kunde se att vi hade kastat runt med Pelle Pelota i garaget :-D

Violen sa...

Kul grepp att leka med skuggor! Tur att det var en solig dag! Det blev riktigt bra bilder! Gillar ätpinnarna, de påminner mig om Yakinikun jag år i söndags kväll.
Ha det gott!

Anki sa...

Kreativa bilder till temat ... bra jobbat!

tanthuset.blogg.se sa...

Haha, jag kunde nog nå min idealvikt om jag skulle äta med pinnar, kan ju vara värt ett försök förstås :) Om du inte fick humlan att sticka ut så kanske den stack?? Ok, den var dålig... Ha det fint BP <3

Susjos sa...

Perfekt tolkat, inte minst att tidningen "Foto" kom och så tjusigt skriver om "sticka" på första sidan!
Såklart ska man äta asiatiskt med pinnar, i alla fall sushi!
Doftpinnar är inga dumma grejer, Rituals brukar ha fina dofter !
Ha det gott!

Guldkryckan sa...

Så klart att man måste kunna äta med pinnar, lite trixigt om man inte är van men efter ett tag så går det ju riktigt bra ;)
Stickor där har jag ju en hög här, har aldrig förstått varför man ska ha en ny sådan varje dag men jag kanske missförstått något.
Byter en gång i veckan, det räcker....tror jag i min enfald alltså ;)

Doftstickor???
Aldrig hört talas om, har sådana som ryker jag bara...får googla på detta.

Ha det fint nu Bp

Stare Ström sa...

Det var stickande vassa bilder!

svar: Det går alldeles utmärkt att åka fram och tillbaka mellan Helsingborg och Helsingör. Eftersom man inte går iland är det enkelbiljett som gäller, 40 kr om man är panschis. Det är väl ett bra pris för en utlandsresa? Och du kan bunkra ombord också!

Hanneles bokparadis sa...

mina teststickor ser annorlunda ut, sonen har stickat halsduk som julklapp till flickvännen.

byblixtra sa...

Det blev läckra foton på stickorna med hjälp av solen. Å, kul med tidningen Foto som hade samma tema. :-)
Lite avis blir jag på att du prenumererar på tidningen Foto för det är roligt att läsa fototidningar men jag hinner sällan med dem så jag har slutat att prenumerera. Köper någon tidning då och då.

Tomtan sa...

Många olika stickor

Vilt og vakkert sa...

Heisann, litt av hver av stikkende gjenstander du byr på! Noen veldig nyttige og noen bare til glede!