lördag 4 april 2020

Bokmärken och lördagsmix 3




Skuggspel på marken. Bilden är förrädisk. Det är nämligen bara ett träd som står där framför vår balkong.


Den här helgen var det tänkt att Fotbollsallsvenskan skulle haft premiär. Så blev det ju inte. Men den här bilden inger ändå lite hopp:-)

Bokmärke
Här kommer det sista bokmärket som jag fick av Anki för några veckor sedan. Hon misstänker att det var en av sönerna som gjort det någon gång i slöjden. Bra med en förklaring där, för annars hade jag ju fått undra om Anki själv var skaparen. Och det hade nog varit aningen otippat;-) Tusen tack tjejen:-)

Torrt i marken
I Dalarna är det torrt i marken just nu. Orsakullan undrar om så är fallet även i Stockholm. Googlade och hittade ingenting om varken torr mark eller eldningsförbud.

Odling
Hon vill även veta om jag tänker odla något i år. Det var enkelt - nej. Den lokala ICA får stå för produkterna som teoretiskt kunde ha odlats i stora krukor här på balkongen.

Jag har hittat temat hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Hannele, Gerd, Emma och Agge visar också bokmärken ibland. Även Åsa har nappat på temat med bokmärken:-)

Det är Orsakullan som håller i ”April 30 dagar”.

PS. Bild 1 visar uppenbarligen ett bokmärke. Foto 2 och tre har ingenting med inlägget att göra. DS.

16 kommentarer:

Ditte sa...

Fint att Anki bidragit med detta. Eller någon av sönerna ursprungligen. Jag jobbar på att hitta något till dig och hoppas det ska gå vägen. Envishet vet du! Även i knepigare tider.
Nej, någon fotboll blir det ju inte. Och det är ju även knepigt för många att träna. Max har svårt att få till både träning och matcher eftersom det är brist på utomhusplaner. Men de tränar spontant hemma på gården och i skolan. All gympa är utomhus.
Log åt svaret vad gäller odling. Men vi har sått tomatfrön, satt potatis i en kruka på balkongen och jag har köpt lite blomfrön. Ovanligt. Även lite dill, persila och gräslök ska sås i krukor. De du! Men annars är det lokala ICA här som levererar.


Emma, Sol som sol? sa...

Skuggspelet var verkligen spännande!

Hanneles bokparadis sa...

riktigt stiligt bokmärke, mitt lite läskigt:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2020/04/henrik-viii-och-hans-sex-fruar.html

Geddfish ♥ sa...

Åh, så fint bokmärke! Och det ville Anki ge bort, flott!
Kul bilder. Den med skuggträdet var läcker. Spöklik.
Ja, jag blev av med nätet några timmar, vet inte vad Telia hade för sig men det blev riktigt konstigt.

Klimakteriehäxan sa...

En sommar hade vi tomater på balkongen - Dottern jobbade på dagis och fick med sig plantor hem när de stängde för sommaren. Tomaterna älskade att bo hos oss och tog över hela balkongen, vi tog oss knappt ut ... men en sak är säker: tomater som mognar i solen är ljuvliga att äta. Ändå gör jag som du: köper mina på Ica.
Bokmärket ser välanvänt ut, det är ju jättebra!

Paula sa...

Jag är helt överens med dig, här odlas ingenting, finns så många andra som har kli i dom gröna fingrarna, det har inte jag! Vi hade en skogsbrand i förrgår, släcktes snabbt och effektivt av deltidsbrandkåren i Fredriksberg.
Väldigt gulligt bokmärke du visar, det skulle jag gärna känna på mellan fingrarna medan jag läser...
Natti från pörtet

Anki sa...

Nu fick jag nästan dåligt samvete att jag inte skickade bokmärket till dig - du fick ju bara en bild. :)
Härliga skuggbilder! Killen med bollen är riktigt snygg! Bra jobbat där!
Här har inte odlats så mycket under senare år - husbil och odlingar är ingen bra kombination :) I år kanske jag ska sätta lite lök och köpa ett par tomatplantor ... kanske peta ner några potatisar också. Det är tanken, men det är inte säkert det blir av ...

LillaSyster sa...

Det är mycket sport som ställs in eller skjuts upp på obestämd framtid. Men kul att bollen ändå rullar där på asfalten.
Häftig bild på skuggträdet=) Ha en fin söndag - idag känns det som vår i luften och luften är full av vitaminer idag......någon har gödslat en åker.
Ps vet att du inte gillar katter - men krukorna hon sitter på kommer från mina svärföräldrars går - gillar dem också och nu har jag säkert haft dem i 10 år så de har fått lite patina!

Ama de casa sa...

Fick fundera mycket över dom där skuggorna och att det bara är ett träd. Jag är inte helt säker på att jag blev mycket klokare... Du får nog lägga ut en bild på hela trädet för att jag ska fatta ;-)

Ha en fin söndag!

Gunnel sa...

Tjusigt bokmärke! Jag blev verkligen lurad av skuggorna. Här odlas tomater enbart p.g.a. att min man tar hand om dem. I annat fall blev det inga tomater.

tanthuset.blogg.se sa...

Det där bokmärket ser lite bekant ut, jag tror det var nån sorts bokmärkeshysteri i syslöjden ett tag....
Jag förstår till fullo din saknad över att fotbollen är inställd, jag hade samma känsla när skidsäsongen tog slut så abrupt. Men som du skriver, det finns ändå hopp!
Så hoppas jag att du får en fin, solig söndag <3

Monica sa...

Tegelsten har jag en, en häftad upplaga av
Härifrån till evigheten en riktigt bra
bok.
Ja skuggbilden lurar både öga och hjärna.
För en gångs skull tycker jag våra politiker
handlat rätt och inte gripits av fullständig
panik.
Själv resonerar jag som så att jag har nog haft
Corona redan, så sjuk som jag var i mina lungor
i januari har jag aldrig varit förut.
Rtgbilderna visade rena katastrofen när man väl
kom till skott och röntgade dom som läkare 5 av 6
gjorde.
Men då hade man inte blåst upp lunginflammationer
som dödliga var nog därför jag överlevde:-)
Så nu kör jag chickenrace och handlar all min mat
mm själv.
Tycker detta visar hur lätt man kan döda en hel
civilisation.
Vi har genomlevt två katastrofer på kort tid Greta
och Corona undrar vad den tredje blir.
Nej normaltid vill vi morgonpigga ha, kommer ihåg
när man jobbade och tog personalbussen till hallen
och det blev kolsvart igen på morgonen då var det
svårt att gå ur sängen.
Ha en bra vecka:)

Guldkryckan sa...

Pratade med frugan om att sätta potatis på balkongen...men...näääää.
Mat.se blir bra, de har bra odlingar på sitt lager ;)

Mycket som skjuts upp nu inom idrotten, inget som stör mig personligen men lite knepigt är det ju trots allt.
Idrott är en fin tradition som är bra för ungar att anamma, förhindrar ju en del annan skit.

Ha det fint Bp.

Carita Liljendahl sa...

Mycket som inte blir av nu och saker som inte alls blir såsom vi förväntat oss och tänkt. Sorgligt, trist... men bara att acceptera att det kommer att ta tid innan läget normaliseras.

nalta norrland sa...

Igår eftermiddag/kväll strulade Telia och nätet låg nere... jag klarade mig ;-) trots jag inte kunde läsa bloggar, men jag kunde ju se på tv :D
Jag såg på Tyst vittne, en tvserie som är riktigt bra.
J gick ut i verkstan å grejjade å Elin var frustrerad... ingenting roligt att göra då internet inte funkar.

Bokmärken ja... nu börjar det bli lite svårare.

Idag söndag och sol, kanhända jag går en eller två promenader.

Susjos sa...

Som sagt, andra får odla, jag gör som du, handlar via butiken. Någon gång har jag köpt en tomatplanta, men det blir ju inte så många tomater om det bara är en liten planta. Har dock vattnat hos kompisar då de varit bortresta på sommaren, stora tomatplantor som krävt mycket vatten, tror alla plantor överlevde!

Svar: Libabröd fick jag reda på via forumet på viktväktar-appen som jag har, så jag har börjat köpa det, det är supergott tycker jag, trots att det bara är ett vanligt tunnbröd. Så gott till soppor, eller så kan man göra en tunnbrödrulle av den med diverse innehåll. Har sett att man kan göra pizza på den också, nu har vi provat och det är så superenkelt och går så snabbt, blir färdig i ett huj i ugnen! Min man älskar brödet, som finns på ICA , och kanske på fler butiker?