måndag 21 januari 2019

Glad måndag


Det första jag såg på disken hos Kardemumma var de här öronmuffarna. Med tanke på att det var 9,1 minusgrader ute tycker jag nog att personen som tappat/glömt dom borde ha känt av att det blev aningen kallt om öronen. Alltså jag hade omedelbart vänt på klacken, gått tillbaka till caféet och letat.


Dagens broccoli- och spenatsoppa med hembakat bröd, tårtbit, kaffe och frukt. Inte fel alls i kylan.


Fick mig ett gott skratt här. Killen var engelsman. Å den här åsynen kallas för "builders crack" på engelska. Ett roligt sammanträffande:-)

Nu vet jag att Åsa som bor i Åsele hade 31 minusgrader i morse, så jag har absolut ingen rätt att beklaga mig över de 9,1 graderna som termometern visade idag. Alltså låter jag bli att gnälla utan listar fyra ”gladpunkter” istället.

1. Superblodmånen lyste med sin frånvaro igår kväll, eller rättare sagt det som saknades var den röda färgen. Men annars lyste den så fint så.

2. Soppbuffén hos Kardemumma var precis vad maken och jag behövde för att tina upp. Konstigt nog är soppor inte fotogeniska hur goda dom än är.

3. Idrottsgalan klockan 20:00 ikväll.

4. Äntligen, äntligen! Imorgon klockan 11:00 ska jag till Ryggkirurgisk Centrum för att förhoppningsvis få hjälp med mitt ryggelände. Ni får hemskt gärna hålla tummarna.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

15 kommentarer:

Christian Lehmann Gisler sa...

Tur du berättade vad det var på första bilden, hann gissa på vanskapt kyckling......
Åh så gott med soppa & bröd, perfekt mat så här års å soppa är alltid gott, lite tyskt faktiskt där äter man mkt soppa också...
Det där arslet...alltså jag äcklas av sånt där....
Att fota soppor blir inte så bra, håller med, men kanske jag lägger upp nån soppbild idag som är skaplig i alla fall. :)
Lycka till med ryggeländet!

Susanne sa...

Fyttirackan för den rumpan ;)
1, När jag åkte till arbetet i morse hade jag turen att se blodmånen från Årstabron.
2, Den enda soppan som är instagramvänlig är Vietnamesisk nudelsoppa.
3, Tack för påminnelsen
4, Håller tummarna värdsamycket.

Ditte sa...

Ja, dessa "builders crack" kan man ju klara sig utan. INte direkt aptitretande. Och oftast är det hos herrar de förekommer. Gör det ju liksom inte bättre. Här på Söder var det varmare -6 till största delen. Men en sopplunch hade smakat bra. Nöjde mig med en macka på NK. God den också. TUr du berättade att det var just öronmuffar för det hade jag aldrig kunnat gissa.
Superblodmånen såg jag lite av men hade inte i god tid riggat med systemkamera och stativ så bilderna blev suddiga. Men jag var ute på balkongen klockan 6 i morse och det gav maken ett gott skratt.
Glad var jag över min räkmacka på NK. Den hade nog gjort sig på bild.
Idrottsgalan ska jag se.
Givetvis är jag glad för din skull och besöket på Ryggkururgiskt centrum. Håller tummarna. Hårt.

KajsaLisa sa...

Öronmuffarna var lite svåra att lista ut. Sen kan killarna titta ned vi våra urringningar så varför inte. Du är suverän på diskreta bilder.

Geddfish ♥ sa...

Första bilden var knepig, innan du berättade. Men visst, man kan glömma mössa och handskar också.
Jag har mest sprungit mellan husen, men det var -3 och inget att låtsas om.
Håller just på att titta på idrottsgalan!
Och det där arslet, fyttefaan.
Glad måndag på dig!

nalta norrland sa...

Tack för länken <3
Självklart håller jag tummen å hoppas Du får ett bra bemötande och får hjälp med Din rygg.

Just nu har vi "bara" minus 26 så det finns hopp... vad jag förstått ska det kunna bli mildare och snö närmare helgen.

Eva Trillian sa...

Hade du 9,1 plus? Det var värst :) Låter ju i och för sig väldigt mycket skönare än -31 ;)
Lycka till hos rygg-doktorn! Hoppas du verkligen får hjälp!

Steve sa...

Håller så klart tummarna för att du får hjälp med ryggeländet.

Ama de casa sa...

Åh! Den gladaste punkten hade du sparat till sist - SJÄLVKLART håller jag tummarna. Hårt!

Hoppas det går superbra nu då.
Kram

Anki sa...

Inte särskilt aptitretande med den synen när man ska äta :)
Kul bild i alla fall!
Håller tummarna jättehårt för dig idag och hoppas verkligen du får hjälp för din onda rygg!

Anki sa...

Hm ... jag igen. inte stor mening med att du länkar till Åsa i Åsele ... hennes blogg är bara för inbjudna ...

nalta norrland sa...

Hur har det gått, fick Du bra bemötande och adekvat hjälp?
Eller blev Du hemskickad med en ny burk medicin?

Kan hålla med Anki här ovan att även om Du länkar till mig - vilket jag tycker är trevligt - så kommer ingen objuden in i min blogg.
Trist att det blivit så... men det var ju faktiskt allt utom skoj det som hände medan jag hade bloggen öppen.

Reiselinda sa...

Builders crack kallas rørlegger sprekk på norska. Inte så spännande vy på stan kan jag tänka mig.

Anni sa...

Soppbuffén blev onekligen mycket mer spännande när jag såg tårtorna ...

Klimakteriehäxan sa...

Skön att inte du heller såg att månen var röd, jag har känt mig lite ensam! Din ryggrad ser inte så kul ut, dock. Hoppas du får nån hjälp. Och det där andra ryggslutet - HU!!!! En dag ska jag lägga i en krona i en sån där springa. Bara för att.