måndag 20 november 2017

Glad måndag

Igår kväll visste jag precis vad jag skulle skriva till ”Glad måndag”, men den idén sprack rejält. Hade nämligen tänkt att ”skryta med” att Täby hade klarat sig från snö, medan Södermalm och Stockholms söderförorter fick sin beskärda del redan mitt på dagen igår. Som sagt, framförhållning är inte alltid bra;-) Som tur är fick vi bara pyttelitet av den vita varan, och om väderprognosen för torsdag med sina åtta plusgrader håller, så är snön borta på fredag:-)

Bilderna jag lägger upp till ”Glad måndag” är tagna igår och idag. Enjoy!


Lekplatsen på Döda Torget vid Täby Centrum igår. Kolla vilket härligt mönster lekplatsen har "utrustats" med! En strålkastare högt upp på en av centrumbyggnaderna skapar den läckra dekoren. Sådant blir jag verkligen glad över:-)


De kom ifjol - tomtarna som inte vill se utan drar mössan över öronen. Nu har de återigen grävts fram. Skrattade gott när jag såg att de i år döpts till Ove. Tänkte direkt på Fredrik Backmans bok "En man som heter Ove"...


Den här bilden tog jag efter klockan 15:00 idag. Då är det nästan mörkt ute. Därav den dåliga kvalitén. Bilden bevisar att det har snöat och att personerna som äger bilarna fortfarande är på sina jobb.


Roterade bilden 90 grader motsols och upptäckte att
platserna där bilarna stått ser ut som - just det -
(aningen förvrängda) bilar. Mysko;-)


Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

PS. Fotbollsgalan på tv4 klockan 20:00 ikväll! Ytterligare en anledning att vara glad denna måndag:-) DS.

18 kommentarer:

Steve sa...

Även här torde snön vara borta i slutet av veckan.
Hoppas att Fotbollsgalan har nåt kul och överraskande att bjuda på.
Ska vi tro att Guldbollen går till "Granen"?

Ama de casa sa...

Snö? Det hoppas jag vi slipper här, men faktiskt såg jag snö (eller mer tjock frost) (inte tjock Frost ;-) ) i vägrenen när vi åkte hemåt från Manzanares. Hann inte fota :-)

Hoppas du får en härlig kväll framför TV-n :-)

Eva sa...

Inte roligt med snön!. Kul med belysningen på lekplatsen. Glad måndag och måndagskväll med fotbollsgalan.

Annette sa...

Ganska fint när det lyser upp med snön, men usch vad jag har frusit i dag. Nu är det nog dags att ta fram min vinteroverall, sedan bor jag mer eller mindre i den fram tills det blir vår :)

Det blir ingen teve för mig i kväll, jag hoppas hinna skriva om en av de augustnominerade böckerna, Brandvakten, och sedan läsa vidare i en ungdomsbok av Viveca och Camilla Sten som förlaget skickat.

Carita Liljendahl sa...

Ja, tomtarna - dom vill helt klarat inte se snön dom heller :-)
Kul att du är med i Glad måndag! Alla dessa olika tolkningar på olika bloggar gör mig också glad!

Ditte sa...

Glada och pigg måndag var det och jag tycker du bidrar väldans bra.
För egen del behöver jag inte direkt fundera på vädret. Fortfarande molnfritt och +20 under dagen...
Så häftig belysning över lekplatsen! Men kankse är det inga barn ute så sent...Men fint och glatt är det.

"Tomtedjävlarna! gillar jag verkligen. Skulle helt klart kunna tänka mig att ha en sådan. Och namnet Ove passar perfekt.

Snö är kanske inte så glatt, men du fick till glada bilder och roliga vinklar. Och för de som ska skrapa rutor och bilar så ger det ju lite gratismotion. Glatt för dem!

Skickar genast lite sol och värme. PÅ förekommen anledning.

Ditte sa...

PS Fotbollsgalan pågår. Och det är ju kul att se. Bidrar till "glad måndag".

Geddfish ♥ sa...

Det var alldeles perfekta gladbilder. Den första gladde mig speciellt, tjusigt mönster!
Jag är glad över att vi har noll snö här, bara lite frostig halka. Men jag vet, det kommer. Och kylan är här. 8 minus nu och detta har jag cyklat uti, urraburra.

Olga T sa...

Förresten, vilka var de tre felen på skylten igår?

Susjos sa...

Färgglatt i Täby, och lite pudervitt på marken, det försvinner snart! Aha, fotbollsgalan ikväll, hm, jag hinner inte se!
Ha en bra kväll!

Husbilen-Ellen sa...

Tomtarna känns tidigt, men de snöfria rutorna gav ett kul mönster!

KajsaLisa sa...

Centrumbilden är jättebra, förvrängningen på bilarna beror nog på vinden, det har snöat på snedden.
Skall förklara gårdagens toabild.
Inom både Blues och Godspell är uttrycket Brother för man och Sister för kvinna rätt vanligt, finns ofta i texterna. Troligtvis för att skapa en gemenskap inom den afroamerikanska kulturen.
Eftersom det var en bluespub stod det så på toaskyltarna.

nalta norrland sa...

Var glad och nöjd för vet Du va en 💩 gör ju ingen glad 😜
Mm jag vet 😁 men jag å Elin sjunger just så... lite peppning 😜
Bilbilder med och utan 🚙 är ju snarlika, mystiskt 🤔😶
Här väntas mer snö under eftermiddag, kväll.

Jo just det jag gillar oxå dekoren på lekplatsen 👍

Anki sa...

Häftigt upplyst lekplats!
De något trötta tomtarna gillar jag bättre än de vanliga - tror faktiskt jag ska köpa mig en egen liten Ove :)
Snön är inte mycket att glädja sig över och galor i all ära, men urtrist att titta på ... ja om du frågar mig alltså ... :)
Nu är det tisdag - hoppas det blir en bra dag!

Stare Ström sa...

Det är mycket man vara glad åt en novemberdag. Din kommentar hos mig, till exempel! :-)

Eva Trillian sa...

Även ute på västkusten snöar det idag! Men. Eftersom det är västkusten, precis vid havet, så lär det inte ligga så länge ... tyvärr ...

Anni sa...

Jag var också skadeglad i måndags när andra fick snö men inte jag ... Det gick över.

Klimakteriehäxan sa...

Gillar Ove-tomtarna. Kunde inte låta bli att köpa en, i minsta storleken ...