lördag 29 april 2017

Vocación España – Del 11: Aprilfest


Det var betydligt trevligare idag att titta neråt respektive rakt fram för att undgå de tunga molnen på himlen. Är dock otroligt glad för att arrangörerna av Aprilfesten i lilla Cala de Finestrat åtminstone slapp regn och kunde njuta av 17 grader, tre mera än igår alltså.


En riktigt gullig utsmyckning med girlander och pappersbollar hade satts upp på torget. Den gråa himlen är ingen dum bakgrund alls för att framhäva de turkosa bollarna;-)


Nyfriterade boquerones och sardiner - mums! Föredrar dock boquerones i vinäger med vitlök.

6 restauranger

De 6 restaurangerna i byn hade gått samman och anordnat ett ”tapasrace” på det lilla torget. Man behövde alltså inte förflytta sig mera än 10 meter - totalt 50 meter alltså - om man ville avnjuta tapas av de mest varierade slag. I bakgrunden ser ni lite "natur - ett berg, som maken och jag besteg ifjol. Japp, det gjorde vi:-)

Uppvisningar

Innan maken och jag nådde ”festplatsen” hade flamencodansarna och några hästar haft uppvisning. Hästarna såg vi inte skymten av, men två par som var med i flamencodansen fastnade på kort. De vackert klädda tjejerna till höger, de snygga killarna till vänster;-)

Det finns inget dåligt väder

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Den här spanska tjejen med ett hår som jag skulle kunna dö för hade rätt klädsel, struntade i tapasätandet och njöt av havsavsikten.

Det här inlägget är mitt 60:e bidrag till Blogg 100. 60 down, 40 to go.

18 kommentarer:

Ditte sa...

Trevligt med lite fest och tur med vädret hade ni också. Viss poäng är det att ha tapasutbudet nära, men ni missar motionen som sägs vara nyttig. Riktigt för vad vet jag inte, men det står så i alla tidningar...
Å andra sidan ska man inte tro allt man läser eller googlar.
Visst gjorde sig de turkosa bollarna mot himlen och de hade ju inte alls synts lika mycket i strålande sol.
Berget ser ut att vilja bli bestiget och kanske tar ni ett varv även i år. Bra gjort!
Att njuta av havsutsikten är trevligt och havet kan ha mycket att berätta.
En njutbar dag fick ni och i morgon ska i alla fall vi få sol. Idag +18 och med en ljust grå himmel.

Ama de casa sa...

Men imorgon vänder det! Ja, vädret, alltså :-)

Härligt att även ni har ett tapasrejs - fast ni gick väl en sväng upp på berget mellan varje? Det skulle jag ha gjort - om vi haft nåt berg här, vill säga... ;-)

Visst har dom vackra kläder? Ja, och dom ÄR vackra också, såklart. Både kvinnorna och männen.

Ha det fortsatt superbra!

Ama de casa sa...

Sen måste jag ge dig en eloge för din stavning av girlander. Jag har blivit "mobbad" för att jag skriver så. Jirlanger (skriv som du talar) eller girlanger (som åtminstone inte får rödkrull under sig nu när jag skriver) är vanligare.

Jag trodde jag var ensam om att stava girlander på det viset - och dessutom övertygad om att jag hade rätt :-D

Se så - ge er ut och nattsudda nu igen ;-)

Mias Mix sa...

Vad härligt med lite feststämning och god mat. Vädret kan man ju tyvärr inte rå på så det är ju bara att göra det bästa av situationen och det verkar ni göra! Trevlig Valborg!

Anki sa...

Tapasrace verkar vara en både trevlig och populär aktivitet :) Otur att sommaren inte vill sig, men tur att ni slapp regnet :)

Steve sa...

Fest kryddad med ett tapasrace gör att jag inte alls tänker på de grå molnen som något hotande. De blev bara en vacker bakgrund.
Så härligt att kunna se tillbaka på bestigna bergstoppar.
Just nu badar Getingstorp i sol. I morgon har nog temperaturen stigit till växthusmåltidsmässig.

Stare Ström sa...

Här har vädret just skärpt till sig så man kanske kan fira Valborg utan långkallingar och regnställ. Fast det var frost i natt. Så du behöver inte längta hem. Glad helg!

Ama de casa sa...

NUUU är solen tillbaka - NJUUUUT!!! :-D

Och ha en fin valborg :-)

Geddfish ♥ sa...

Jag fick sol både igår och idag! Men betydligt lägre gradtal.....
Vilken upplevelse med tapasrace och flamencodasare.
Och det där håret, jösses, skulle jag också kunna tänka mig både en och två gånger.
Skrattade gott åt din kommentar hos mig, som jag såg i morse, underbar.
Njut nu av sol och värme!

Comsi comsa sa...


Snacka om att vara positiv - Du ser till och med de blå bollarna stället för bara molnen.
Tjejen med håret måste vara ditsatt bara för att lura folk att tro att vädret är helt okej.

Stor kram ♥

Cassandra sa...

Synd det inte är bättre väder!

nalta norrland sa...

Om vi jämför med Midsommarafton i Sverige så har Ni ju det varmt :)

Här har vi nån minusgrad och till å från så yr snön.

Igår kväll tjuvstartade vi Valborgsmässofirandet och fick besök av brandkåren :) Helt otippat, vi blev överraskade.

Biggeros sa...

Älskar frissa på den sista bilden. Såklart finns det inget dåligt väder men här fattas heller inga dåliga kläder.
Så även Benidorm har ett tapasrace. Synd att inte Jerez har det... Det är något att rekommendera och lägga fram till vår borgmästare som bor på vårt område.
De blå bollarna som hängde i luften tog bort den dystra färgen på himlen// Trevlig Valborg

Maria sa...

Du är verkligen positiv som ser den gråa himlen som en förstärkare istället för en försämrare! Kunde inte gjort det bättre själv ;-)
Hoppas ni får en härlig Valborg trots att det kanske inte firas i Spanien.
Tjejen med de sjukt snygga lockarna såg ut att kunna fira lite av varje ;-)
Kram ♥

Eva Trillian sa...

Folkfest med mat :) låter ju trevligt :) så trevligt att man kan glömma de mörka molnen!

Carita Liljendahl sa...

Gillar också girlanderna!
Och tapas är aldrig fel, kan man äta dem utomhus så ges extra plus!

FREEDOMtravel sa...

Lite halvdystert väder kanske, men ni verkar ju ha det bra ändå! Boquerones lagade vi i husbilen när vi var i Spanien. Gott! Här har vi faktiskt haft riktigt fint väder idag. Sol, blå himmel och massor av småbåtar som pinnat in och ut ur marinan hela dan :)

Anni sa...

Tapasrace låter väldigt bekvämt när racingbanan är så liten :-) Anar hur gott det var! Synd att ni inte hade bättre väder men tur att det inte regnade.
Läckert med rödrosa lockar - jag kanske ska färga lite blått som en annan amerikansk panschis?