torsdag 6 april 2017

Den blomstertid nu kommer






Kan inte låta bli att visa er en ytterst blygsam samling av riktiga blommor idag. Jag menar jag klarade ju Sannas fototema ”Blomma” på ett ganska så typiskt BP-sätt, medan andra deltagare la upp fantastiska bildkavalkader på vårblommor. Till min stora glädje upptäckte jag idag fyra och en halv olika sorters blommor, varav åtminstone en ser ut som en krokus. Vad resterande blommor heter har jag nog fått veta imorgon ungefär vid den här tidpunkten;-)

Badringar

Då jag alltså är ganska tidigt ute med min blomstertid tänker jag bjuda på fyra badringar också. Då kan ni låtsas att det är Midsommar och att semestern har börjat;-)

Det här inlägget är mitt 37:e bidrag till Blogg 100. 37 down, 63 to go.

18 kommentarer:

Days by Johanna sa...

Krokus är det på bild 2 så helt rätt, den blåa blomman skulle kunna vara scilla, men inte helt säker haha...

jag är helt fel person för det.

FREEDOMtravel sa...

Det var värst vad vårigt och somrigt det var idag då! :) Vad blommorna heter vet jag inte... Här på Malta vet jagat det finns mångablommor i fina färger :)

nalta norrland sa...

Min första tanke var... Är det riktiga blommor?
Vad blommorna heter vet jag icke men de blå är söta.
Badringar... vad är dem till, torrsim?

Idag har jag levt efter är huvudet dumt så får kroppen lida å yes just nu lider stora delar av min kropp. Men huvudet är rätt nöjd ;-)

Olga T sa...

Oj vilka blommor! Jag som löste gems tema på ett annat sätt... Kanske har varit ute lite för litet ;) Mycket fina och faktiskt lite oväntade foton hos dej!

Geddfish ♥ sa...

"Uti vår hage, där växa blå bär, kom hjärtans fröjd..."
Det varvad jag tänkte på när jag såg dina blomster, något oväntat.
Så vackert!

Ditte sa...

Vintergäck kanske är den gula, sedan krokus och scilla och funderar på om den vita kan vara en skogsstjärna.
Att de röda var badringar kan ju vara men jag trodde mer det var något att plantera blommor i. Fina foton och uppiggande. Det finns hopp om en riktig vår hemma.Betryggande!

Comsi comsa sa...


Blev lite orolig när det inte kom någon rosa blomma men det tog du igen med de rosa badringarna... :D))

Kram ♥

KaJsaLisa sa...

Oj, du har ju hittat flera stycken redan, fina bilder.

Ama de casa sa...

Rosa badringar? Nej, nej. Comsi Comsa har fel - dom är RÖDA! Matchar SL-bussen himla bra. Nu borde bara Stockholm göra om trafikskyltarna och lyktstolparna så att dom också matchar :-D

PS: Fina lavendlar! :-D

Emma, Sol som sol? sa...

1, gul krokus
2, lila samt vit krokus
3, blå vårstjärna (scilla)
4, vit vårstjärna (scilla den med) med knoppar av den blå på nr 3
5, soffor?

Du ville ju ha svar. Fast du hade nog fått det även om du inte kommenterat det. :-) Och du räknade med att jag inte skulle kunna hålla mig!

Vackert!

Susjos sa...

Mycket blommor på din blogg, underbart!!!
Å tack för att du berättade att det var freedomtravel jag såg på planet! Jag undrade så varför den blonda killen och brunetten var så bekanta när de kom inrusande sist på planet i morse, nu vet jag vilka de var!!!
Världen är liten ;-D
Kram från Malta!

Anki sa...

Härlig blomstertid hos dig - vackert! Du har ju redan fått svaret ser jag, men jag tror den vita heter vit blåstjärna - men det spelar mindre roll för en scilla är den i alla fall :)
Badringarna - kanske för att göra människorna glada - eller så kommer det att planteras blommor i dem vartefter...

cat sa...

Ser där jag, du kan allt vara en naturfotograf också :-)
Ser att du har fått svar på vad det är för blommor.
Jag tycker nog mer att det är bitringar och inte badringar.

Marina sa...

Oavsett vad blommorna heter, så är det så härligt när de första vårtecknen börjar sticka upp ur jorden.

Susanne sa...

Kan hjälpa till med de blå blommorna, Scilla heter det (tror jag iaf)

Anita Malta sa...

Din rubrik får mig att minnas min barndom, när vi skulle sjunga i skolan vid skolavslutningen. Det var då det..
Vilka härliga vårtecken du delar med dig av och eftersom jag tror mig veta att du sällan letar dig till skog och mark gissar jag att dessa finns i Täby :)

Är precis lika duktig som dig när det gäller namn på växter.

Lustigt att både Susjo och paret Helena och Peter är på Malta samtidigt, plus precis en vecka innan jag åker hem. Eller lustigt vet jag inte men gissa om jag fick lite hemlängtan när jag såg bilderna hos Freedomtravel !
Lustiga är däremot dina badringar, liksom din fantasi ;-)

Steve sa...

Det är många vårsnyggingar du lyckats fånga på bild.

Anders W sa...

Snygga badringar, men flyter dom ;-)