måndag 17 april 2017

Helgbilden och Glad måndag

Då jag är väldigt mån om er mina fina läsare och alltid vill att ni ska vara glada och har ett leende på läpparna så avstår jag ifrån att visa er gårdagens snöstorm. I stället bjuder jag på Påskaftonens aprilväder som jag inte såg att vi faktiskt utsattes för förrän jag öppnade bilderna i datorn.

Polishelikopter
När jag hörde en helikopter som flög runt här i området, satte jag på mig vinterkappan och hämtade min lilla kamera. Sedan ställde jag mig på balkongen och lyckades ta tre bilder på polishelikoptern som blev förvånansvärt lyckade med tanke på hur jag skakade i kylan. Enjoy!


En höjdarbild i dubbel bemärkelse. Helikoptern tajmade sin flygning väl (för min fotografering alltså) och hittade ett stycke blå himmel. Observera att bilden inte är beskuren utan jag prickade faktiskt in koptern i mitten av fotot:-)


Följde kopterns färd. Här har den hamnat framför den gråa delen av himlen. Har lättat upp bilden en aning för att inte visa de alltför deprimerande mörka molnen.


Här skrattade jag gott när jag såg bilden i datorn. Lyckades med att fota helikopterns bakdel och det ser ut som om den landar på byggnaden. I verkligheten var molntäcket nästan svart vid det här laget, men även här har jag piffat upp fotot en aning för att ni inte ska deppa ihop;-)


Marit är uppfinnaren av Helgbilden som är pausad just nu.

Carita har skapat ”Glad måndag”

Det här inlägget är mitt 48:e bidrag till Blogg 100. 48 down, 52 to go.

19 kommentarer:

Comsi comsa sa...



Nämen gud så bra fångat, väldigt bra. Själv när jag försöker fånga en plan på bild så är jag antingen för långsam eller planen för snabba så jag hinner aldrig. På sista bilden så ser det verkligen ut som helikoptern skall landa på taket. :)

Kram ♥

Olga T sa...

Oj vilka bilder! Och vilka himlar! Sista bilden är dramatisk.

Unknown sa...

Har ju fler möjligheter att fotografera
Just den fågeln.
Den är ju uppe nästan varje dag här så man har ju fått lite träning i fotograferandets konster ;)

Bra jobbat där Bp.

Emma, Sol som sol? sa...

Nästan så du fick med hela solnedgången på dina tre bilder. Möjligen skulle 2:an och 3:an bytt plats ljusmässigt.

1:an är verkligen en 1:a! Riktigt snyggt!

nalta norrland sa...

Jättebra, så duktig Du är *tummen upp* verkligen högklassiga bilder.

Geddfish ♥ sa...

Kanoners! Eller Helikopters! Wow, vilka magiska bilder!
Jag är väldigt svag för flygfän i luften, med motor i. Åh, för den delen, även de som seglar i luften.
Snyggo 💛

Days by Johanna sa...

Härliga bilder och tack för vi slapp deppa ihop :)

Jag gillar inte helle ris april, oväntat att vi är lika där, men kände direkt fotomoment så jag tog några, blev inte nöjd när jag var där ute, så gick in lite sur. Tittade igen i bättre ljus och vips hade det blivit bra... :)

Haha nej det mörka håret försvann med skorven han fick, sen när det växte ut igen så blev det mellanblond som pappan :)

nej ingen orangetröja till hugp, tyvärr. Men borde införskaffe en nu till honom

Steve sa...

Snyggt fångat. Med dessa bilder så lyckades du ge höjdarstämpel även till denna ruskiga Påsk.

Ditte sa...

Rena pressfotografen! Helt perfekta bilder av helikoptern! Och att du piffat bakgrunden gör ju inget.
Och att jag sedan är svag för flygande fordon gör inte det hela sämre.
Men i brist på det vackra vädret gör jag ännu ett försök att skicka sol och värme. Nu klockan 23.30 har vi +20 och sitter ute och njuter.

KaJsaLisa sa...

Kul att du nämner helgbilden så vi inte glömmer den. Sista bilden gillar jag, blev annorlunda.

Ama de casa sa...

Tack för att du är så omtänksam mot oss :-D

Snyggt fångad helikopter!

Hoppas att vädret är bättre hos er idag, nu när påsken är över för denna gång :-)

cat sa...

Tack för att du inte visar deppiga bilder idag! Det var deppigt nog att uppleva snöskiten i verkligheten.
Mycket lyckad helikopterfotning!

Anita Malta sa...

Tack för att du inte visar snöstorm, de här bildern är ju sååå mycket bättre :-) Skickligt fångat då helikoptern ju rör på sig och väldigt intressant med de varierande färgerna på himlen. Må vädrets makter göra så att snön och kylan försvinner, bara tanken får mig att frysa, det är ju faktiskt vår.

Marina sa...

Ja, den blå himlen är betydligt mysigare jämfört med de bilder våra stockholmsbaserade döttrar har förärat oss med de senaste dagarna.

Anni sa...

Nästan som en actionrulle! Visst vill man veta vad som hände? Kom det snö? Blev det sol? Vart skulle helikoptern?

Carita Liljendahl sa...

Tusen tack för länken och att du är med i Glad måndag!
Jag ska skärpa mig med länkarna - försöka få med så många av er som jag hittar till nästa måndag!

Eva Trillian sa...

Förstår att man inte vill dokumentera snöovädret som var. Helikopter är mycket bättre! :)

Anki sa...

Snyggt fångat!

Husbilen-Ellen sa...

Nyanser av blått bakom helikoptern!!