onsdag 12 april 2017

Enstöring

Idag kommer jag presentera en riktig enstöring för er. Men innan jag gör det vill jag meddela att det är Mia som vann utlottningen av en liten present i samband med firandet av ”100 Skyltsöndagar”. Det är maken som drog vinsten. Stort GRATTIS. Skickade presenten idag.


En mycket speciell herre
Den här herren är verkligen en riktig enstöring. Han besöker vårt favocafé Coffe Corner i Täby Centrum varje dag vid exakt samma tidpunkt klockan 15:00. Det verkar vi förresten också göra;-) Han äter alltid en Västerbottenpaj och en ostfralla. Maten sköljer han ned med en ekologisk apelsin-Festis. Sedan tar kan kaffe och påtår.

Renlighetsmani


Killen är mycket välvårdad och verkar ha en renlighetsmani. När han har ätit klart rengör han besticken med en servett. Sedan plockar han upp smulorna från tallriken med pekfingret och stoppar dom i munnen. Efter det är det dags för en ny servett som han ”diskar” tallriken med. Efter första koppen kaffe torkar han ut koppen och polerar den minutiöst innan han tar en påtår.

Ingen Mr. Lagom
Nej, herren är absolut ingen Mr. Lagom, men jag kan inte låta bli att ändå beundra enstöringens udda beteende på ett välbesökt café. Varför inte, alla är vi olika. Å om jag ska vara ärlig så föredrar jag hans sätt att inta en måltid framför det här:



Det här inlägget är mitt 43:e bidrag till Blogg 100. 43 down, 57 to go.

18 kommentarer:

Annette sa...

Det är spännande att i smyg se hur olika människor gör och vilka vanor de har. Själv gör jag allt i nästan exakt samma ordning varje morgon, inte ett dugg spännande ;) Du måste väl nästan ha material till att skriva en egen bok, så många spännande karaktärer som du skulle kunna ha med utifrån vad du lagt märke till. Jag skulle absolut läsa den :)

Days by Johanna sa...

Älskar bara dina smygfotografierna. Och dina texter till!

Ja äntligen kom cykelbilden till nytta, tack för lånet och klart du skulle ha en länk! :)

Ja det ser många gånger farligt ut och håller med ofta är det kvinnor, därför var det lite kul att det var en man just denna gången

Ditte sa...

Visst är det spännande och intressant att studera människor och hur de går till väga i olika situationer. Vi är ju alla olika. Men jag håller med dig hellre mannens renlighetsbestyr än kvinnanns. Men hennes val är nog få.
Är oftast helt förundrad av hur människor gör när de komme rpå ett flygplan innan de har slagit sig ner på sin plats. Och alla kan inte vara förstagångsresenärer eller flygrädda. Mycket pysssel där och ibland så kaptenen missar sin "slottid". Ska nog ha kameran redo vid nästa resa.



Eva Trillian sa...

Hurra för Mia :) En värdig vinnare!
Nog finns det original i världen - ca 7,3 miljarder :) sisådär ;)
Lätt att känna mer gemenskap med några av dem än andra. Helt klart!

Mias Mix sa...

Tusen tack till dig och din make! Blir spännande att gå till brevlådan imorgon ☺.
Vilken härlig studie av mannen. När jag jobbade på mina föräldrars café kunde man varenda stammis utan och innan. Kul inlägg. Tack igen!

Geddfish ♥ sa...

Grattis till Mia och vinsten! 💛

Jag beundrar dig för din våghalsighet att ta närbilder och lägga ut! Wow!
Ja, vi har väl alla våra idéer och manér när vi äter och dricker ;)

Kvinnan hade väl inte så många val.

nalta norrland sa...

Människor är och ska förbli olika för annars blir livet så enahanda, jag föredrar ju renlighet framför att äta direkt från marken (även om maten nu var i låda)

För x antal år sedan åkte jag tåg å där var en karl som hade vita bomullsvantar på sig och som med rengöringsservett (?) rengjorde allt han kom i kontakt med som handtag och liknande.

Jag inbillar mig att för vissa människor är det väldigt viktigt att ha kontroll och att göra saker vid samma tid, att rubba de cirklarna kan få personen att må dåligt.

Min far har blivit lite så sedan han blev sjuk... maten ska ätas en viss tid liksom kaffet på eftermiddagen ska drickas ett visst klockslag.

Comsi comsa sa...


Skarp iakttagelse hur var och en njuter av maten.


Kram ❤

Husbilen-Ellen sa...

Vilken tur att vi är olika!!

Marina sa...

Alla sätt är bra utom de dåliga...

Steve sa...

Det finns olika sätt att "sitta till bords" och inta sin måltid. Kanske inte alltid självvalt dock. Bra ändå att det finns plats även för den udda människan.

Anki sa...

Grattis till Mia som hade turen på sin sida!
Fina bilder och man får sig en tankeställare - olika falla ödets lotter.

nalta norrland sa...

Glömde igår - GRATTIS till Mia som vann!!

Svar Yes Du "känner" mig, aldrig skulle jag rensa å tillaga den fick Elin möjligtvis får upp idag, förra årets var ju typ 5 cm lång ;-)

Religion tillhör allmänbildning, likväl som historia och samhällskunskap. Utan "grund" står man ostadigt och utan rätt kunskap vet man ju inte vad som hänt... tänker på Jude-förföljelsen, Kristallnatten och Katolska Kyrkans olika övergrepp.

Enligt vad jag förstått ska Socialdemokraterna ta bort all religion från skolan. Helt fel enligt mig.

Ju mer vi lär oss ju mer förstår vi.

Ama de casa sa...

Stort GRATTIS till Mia! :-)

Visst är det intressant att studera människor. Vissa har verkligen likartade vanor från dag till dag, det är nästan så man studsar till när man ser dom på "fel" ställe :-)

Ha nu en riktigt Glad Påsk! Vi kanske ses på Blåkulla? ;-)

cat sa...

Wow så bra du lyckats smygfota honom! Du har paparazzitalang. Jag kan inte låta bli att förfasas över hur mycket deg och ost han förtär.

Ama de casa sa...

Kom bara på en sak... Det här måste väl vara din absoluta favoritdag på året? Jag menar bara... SKÄRtorsdag? :-D

KaJsaLisa sa...

Det låter som en riktig vanemänniska, kul med smygfotograferingen

Anders W sa...

Bra spanat! Vore kul med lite bakgrund till beteendena. Men det är inte så enkelt!