tisdag 6 oktober 2009


Varje kvartal får jag flytta under en veckas tid från "hemma bäst" (mitt tjänsterum) till "borta (inte) bra" (redaktionens kontorslandskap på mitt jobb. Idag gick flyttlasset.

Pinsamt 1
Jag samlade ihop PC, skärm med mera och försökte förtvivlat att få loss nätverkskabeln ur "hålet". Misslyckades och fick krypa till kors = sökte hjälp av IT-Rolf. Ja dessa nätverkstekniker är ju vana... och det är inte jag.

(Ännu mera) Pinsamt 2
Väl på min nya temporära arbetsplats fungerade allt. Här var det inget problem alls att dra ur nätverkskabeln och stoppa dit mitt eget.

Några sekunder senare hörde jag en röst bakom min rygg:

- Vad f....n händer nu då?!!!

Ytterligare en stund senare registrerade jag IT-Rolfs stämma framför mig:

- Ja Ulf, du har ju ingen kontakt med nätverket alls, det oroar mig.

Jag märkte att en febril felsökning pågick några meter framför mig. En lång stund senare hörde jag Rolfs tunga steg närma sig. En närmare inspektion av väggen visade att jag hade ersatt huvudnätverksanslutningen (routern) med min egen.
Kabeln jag drog ur var sprillans ny. Den var gul.

Dagens inspiration
Som ni förstår var jag i extremt stort behov av inspiration efter dessa pinsamma "men lilla gumman"-fadäser. Kollegan från Örebro - Anders - verkar vara telepatisk: Han mejlade bilden ovan som jag tycker är helt underbar. Tack Anders för denna inspirationsdos.

PS. Anders lovade att han skulle lägga upp några rykande färska bilder som han tog imorse. Kolla här lite senare under kvällen om han har hållit sitt löfte. DS

11 kommentarer:

anne sa...

Tsss....Sladd som sladd...Man får inte vara så kinkig, jag tror du gjorde helt rätt! I alla fall som jag hade gjort...;)

Varför flyttar du runt så här? Fönsterputsning? :)

Petra sa...

Hoppla Kerstin! En olycka händer så lätt sa du väl och la huvudet på sne!?

Jättefin bild.

Jess sa...

Haha, kan se det framför mig!!! Tack för gott skratt!
Har gjort bort mig med datorer jag också, får skriva om det senare!

Olga T sa...

Oops! Varför flyttar du för en vecka bara?
Porslinsblomman är i sitt slutskede av blomningen nu. Tycker nog den är brun/rosaaktig och lite kantig i formen innan den först blir vit och sedan slår ut så här. Tyvärr luktar den ganska starkt och i mitt tycke inte så gott.

S o F sa...

Hi hi, som alltid roliga berättelser från verkligheten här hos dig.
Tack och lov att man inte är ensam, säger jag bara.

Och den där Anders, han var bra på att fota han.

Ha det gott däruppe!

Per-Anders sa...

Hm... det framgår inte varför du gör en temorär flytt en gång om året. Målar man om ditt rum eller..?

Anonym sa...

Nu ler jag igen, småskrattar mer för det kom några små läten från mig.

Det är inte alltid lätt med sladdar hit och dit, du skulle se hemma hos oss på kontoret, då kanske du skulle inse att du har det ganska sladdlöst. Trots att jag lägger dem prydligt och utan trassel så är det trassel jämt. De måste garanterat leva sitt eget liv, jag tror att på natten när vi sover så sker det i smyg.

En vecka per år, är det storstädning som gäller eller ska du vara en i gänget på ett mer intimt sätt?

Jag håller med dig om att bilden är helt underbar, fantastisk. Jag ska gå upp och kolla på Anders foton, om han lagt upp några.

Det där med awarden, superkul både rörd och glad blir jag men jag hade inte fattat att det skulle vara något sådant. Utan ditt grattis hade jag varit helt ovetande ännu.

/Avsändare Margareta

Daniel sa...

å jag fnittrar å känner igen sej. Bara att säga ups å hymla med ögonen!

Anonym sa...

Kan inte förstå varför man inte har trådlösa nätverk. Inga sladdar att förvxäla. Hm...?
/Olle

Malin B sa...

Tjolahopp!
Så himla skönt när det finns "rätt" folk att tillgå på momangen.

Lissen sa...

Tack för att du finns och att jag inte behöver känna mej ensam!
Känner mej som en teknisk *nörd* många gånger!

Det är bättre att vara på *sin* kammare så att alla inte märker!!!
Ha en skön dag, utan missöden!