söndag 25 oktober 2009

Kontrast

Inspiration och Kreativitets veckouppdrag är "Kontrast". Japp, kontrast alltså. Min bästa vän Wikipedia beskriver ordet som så:

Inom visuella perceptioner (uppfattningar) om livet, tryckta papper, datorskärmar, etc. Kontrast mellan olika delar på en bild, speciellt mellan objekt (även tecken) och bakgrunden anger förmågan att se objekten, läsa text, etc.

Är jag klokare nu?! Har jag lärt mig något? Det får ni avgöra.
Bilden jag lägger upp är en målning på en ytterfasad vid ett av klinikerna på Danderyds Sjukhus. "Bonusbilden" till vänster visar ungefär min "riktiga" kännedom (?!) om kontrast ;-)

13 kommentarer:

christina sa...

Det är ju strålande!! Bra tolkning och snygg bild!!

Tony sa...

Modesty Blaise är aldrig fel :-)
Bilden är perfekt den också.

Jess sa...

Vad kul att de har den bilden på sjukhusets vägg!

S o F sa...

Snäääääääälla B!

Får jag låna Modesty-bilden från dig?

Du vet, jag "jobbar" ju mycket med här och nu-tänket och medveten närvaro a´la Eckhart Tolle.

Modesty Blaise var min favorithjältinna i serietidningsvärlden förr i tiden (fanns det någon annan kvinna förresten?).
Tecknarstilen på den serien fångade mig direkt när jag fick upp ögonen för den.

Du kan väl höra av dig hos mig och säga om det är ok.

Ha en bra vecka!

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

=) Din bonusbild känner jag igen.

Den första kontrastbilden kanske var till kontraströntgen, nej det var dumt men det bara kom ur mig. Den är i alla fall full av kontraster oavsett innebörden.

/Avsändare Margareta

Olga T sa...

Den texten får jag lite panik av att läsa. Hu så mycket jag går miste om. Gillar bäst den lilla nere till vänster. Det konkreta är enklare. Kanske konkret skulle passa som tema nästa vecka?

Lissen sa...

En "gammal" idol, du visar. Läckert att hon får vara kontrastbild på shukhusväggen.
Lever i nuet..........

Wikipeda förklaringen, låter förvirrande för mej. förstår också den nedre bättre. Mer verkligt.

Pruddan sa...

Kloka ord i den övre bilden!

anne sa...

Kontrast är inte lätt, inte fotografiskt, så därför använder jag bara den lilla rosa, så kan ingen stäla sådana krav. Inbillar jag mig.

Sv. Jojomen, badmössan är underbar, men jag fick den aldrig till Visby. Väntade och väntade och tillslut fick jag svar på min efterfrågan att de var slut i lagret. Så slutligen fick de in den och då beställde jag fyra stycken.

Veronica sa...

Ha, hur klockrent som helst!!!
=)

chant sa...

Mycket kreativt inslag!

Mona sa...

Mycket kreativt inslag!

Det blev lite fel i min förra kommentar. Jag råkade skriva ordverifieringen på raden för mitt namn...

Artlover sa...

Ja, teckningar av det här slaget är kontrastrika. Ett bra val som illustration till temat. Kontrast har betydelsen olik, motsats, tydlighet osv. Som att skriva svart på vitt serru:-)