torsdag 11 december 2008

Levande vs. döda julstjärnor 0-4

Jag gillar julstjärnor - småttingarna, normalväxta, feta, långa, extra stora. Har egentligen bara två krav:

1. en julstjärna ska vara röd
2. livslängden ska sträcka sig till annandag jul (vid köp första advent).

Inte alltför mycket begärd tycker jag själv. För stora krav tycker blommorna.

Tre ifjol
I fjol köpte jag tre normalväxta exemplar av denna "Euphorbia pulcherrima" (latin för julstjärna men namnet låter som euforisk pula-rim) i olika prisklasser. Inget av dessa var så euforiskt lagd att det skulle leva längre en åtta dagar.

En i år - hittills
I år höll julstjärnan i hela 12 dagar, alltså en förbättring med ofattbara fyra dagar. Delar av kvarlevorna ser ni på bilden. Resten skickades på en luftfärd genom sopnedkastet och samsas just nu med matrester i soprummet... antar jag.

Tre i år
Knappast. Är trött på att bli lurad. Hade nämligen en "riktig" julstjärna, som jag köpte för tre år sedan. Den höll ända tills för några veckor sedan. Den var åt andra sidan lite galen då den blomstrade i juni.
Så egentligen är resultatet: levande vs döda julstjärnor 0-5. Suck!

PS. "On the bright sight of life": underbar rökkonst från Totte. Han är ingen "Euphorbia pulcherrima" som vissnar utan en arbetskompis som befinner sig i ett konstant lyckorus som smittar av sig. Dessutom har jag bara 13 sidor kvar att göra i min egen bok.DS.

1 kommentar:

Mrs Bettan sa...

Lite tips när man köper julstjärna:
- Köp aldrig en julstjärna som står ute, typ av en torgförsäljare
- Köp aldrig en julstjärna när det är kallt ute för den är jättekänslig för kyla och måste då ha massor av tidningspapper om för att klara sej
- Vattna inte förrän bladen liksom börjar hänga
Om du har följt dessa råd skulle din julstjärna ha klarat sej, jag lovar.
Jag har fortfarande inte köpt mina julstjärnor, men tar det en varm dag när det är över 5 plusgrader.
Och klart att de ska vara röda.
Kram MrsBettan