tisdag 24 oktober 2023

Mångfald





Det här inlägget gäller färg. Färg på träden i skogen tvärsöver gatan, den färgglada innergården, kulören på min novemberkaktus och inte minst färgen på kvinnliga fotbollsspelare. Ett färgglatt inlägg med andra ord;-)
 

Skog
Jag må vara asfaltbonde, men skogen ligger faktiskt på andra sidan gatan, bara så ni vet;-) Sedan har min novemberkaktus börjat sin uppladdning inför blomstermånaden. Blommorna har alltid varit rosa/röda. För första gången någonsin har kaktusen i år visat vita knoppar. Spännande!

Arsenal
Arsenal är inte bara en ledande fotbollsklubb i Premier League utan även i Women´s Superleague, damernas motsvarighet till Premier League. Nu klagas det över att hela den kvinnliga truppen endast består av vita spelare. Qué????????
 

Bäst
Alltså jag har då aldrig hört sådana synpunkter om exempelvis Paris Saint Germains damlag, där alla utom en spelare ifjol var mörkhyade. Och det har då aldrig klagats över Nigerias damlandslag heller. Även där är alla spelare (av förklarliga skäl) mörkhyade. I Sveriges damlandslag speglas ”mångfalden” av en spelare Madelen Janogi.
 

Allergisk
Jag är totalt allergisk mot att man kvoterar kvinnor i arbetslivet (speciellt i styrelser) och framtvingar mångfald vad gäller hudfärg inom idrotten. För mig är det en självklarhet att den som är bäst lämpad för uppgiften "får jobbet” oavsett om personen är vit, gul eller svart? Eller vad tycker ni?

12 kommentarer:

nalta norrland sa...

Rätt person på rätt plats är väl det bästa oavsett kön, religion, hudfärg etcetera eller självklart har könet viss betydelse ibland och ålder kan oxå vara en sån sak som jag han tycka är viktigt… åldern på USAs president och presidentkandidaterna är ju en sån grej då ålder faktiskt kan ha betydelse.
Mångfald kan betyda mer än färg 😜
Har Du fått en IKEA katalog? Jag trodde inte att de delades ut längre 🤔
🤗

femfemman sa...

Här är vi överens. Har alltid reagerat på kön och färg-rättvisa. Bästa man eller kvinna ska alltid tillsättas.Blir ju så dumt annars.
Fina höstfärger. Hos oss är hösten, som så ofta, guldgul. Lite sagolandskap. God kväll! Och du... Sven Ingvars är inget dansband. Sådana är jag nämligen allergisk emot!

LillaSyster sa...

Wow vilket sprakande redan på en tisdag =) Nra jobbat. Helt rätt, rätt person på rätt plats-då blir det bäst!

Geddfish ♥ sa...

Fina färgbilder wow wow! Jag måste ta ett kort på min novemberkaktus som satte fart igår.

Jag säger också rätt man/kvinna på rätt plats oavsett. Jag sitter med i en styrelse där vi just nu är tre kvinnor och fem män, väldigt OK tycker jag, vi pusslar bra.

Susjos sa...

Nu måste jag genast kolla in min novemberkaktus om den börjar få knoppar, den växer så det knakar ju!

Håller med dig till fullo, såklart ska den som är bäst ämnad för jobbet ha det!

Nu är det verkligen höst även i Täby ser jag!
Ha det gott!
Kram

Ditte sa...

Visst är färg läckert! Absolut!Har idag sett mängder av vackra färger och det ute i naturen. Enastående. Var till Hellasgården i Nacka reservatet och så fint. Bara 15 minuter från Slussen. Jodå , har annan natur fem minuter hemifrån, men inte på samma sätt.
Anser mig också som en rätt ok. asfaltsbonde sedan många år tillbaka.
Ja, detta med hudfärg vad gäller både fotboll och annan sport förstår jag inte. Vad gäller sprinter så är ju 95% minst, mörka i hyn. Finns ju en anledning till att det är så.
Detta att kvotera in kvinnor har jag aldrig förstått. Varför? Kompetens måste ju råda. Och det oavsett kön och ev, färg på hyn.-
Helt överens.

Äventyret framtiden sa...

Nu är hösten gyllene och vacker hos dig. En stund och snart så faller löven ner och snön täcker marken. Nä, nu blev du inte glad alls på mig så glöm det sista.
Jag håller med dig om att bäst person för plats ska gälla, inte på annat sätt...jag kan förstå detta med kvotering, ja men det blir inte det bästa för det.

christian sa...

Jag tycker precis som du....minst!
Å tack för dina fantastiska höstbilder, mäktig vy åt alla håll!

Annika sa...

YESS! Håller med om din sista punkt till 100. You bet!
Bäst lämpade person ska också få det, absolut. Oavsett.
En sak jag gillar med att bo i USA är att åldern, och den hetsen, aldrig har ngn större betydelse. Och jag ser vad ng skrivit ovan om presidenten och den som blir hans motståndare. OCH ja, jag KAN tycka att det behövs en högre åldersgräns där faktiskt. Ingen av dem är lämpade för fyra år till. så är det.
Men annars gillar jag hur lite åldersfixering det finns här om jag jämför mot Sverige.

Jajamen, höst i Täbyland liksom i Restonland.

Anki sa...

Jag håller med dig ... den som är bäst lämpad ska vara den som är med ... allt annat är bara löjligt!
Fina höstfärger hos dig och kul med din kaktus! Min har blommat två gånger i år, så jag undrar om den orkar en gång till ...

Guldkryckan sa...

Kompetensen måste ju ändå vara det som avgör vem som får jobbet, så måste det ju vara tycker jag men så är det inte alltid.

Nu ska jag läsa dagens inlägg hos dig här, vi ses. ;)

Paula sa...

Kvotering gillas inte, men, ibland behövs det. Minns under mina alla år i bankvärlden, vi tjejer fick ju inga titlar eller plats i bankens styrelse. Man kvoterade så småningom just styrelsen, där man helt enkelt sonika satte en eller ett par duktiga tjejer, och det främjade verkligen jämställdheten. För bankvärlden om någon var mossig och gubbig och behövde friska fläktar.När jag hade blivit utlovad en utnämning till kamrer och det inte hände något så bokade jag ett möte med Nordeas personalchef och talade om att jag hade fått veta att alla hade chanser att avancera men att det tydligen bara var vackra ord på ett papper o sa att jag därmed sa upp mig. Ja, jag har skinn på näsan när jag har ordentliga argument, o tänk, jag behövde inte säga upp mig..I idrottsvärlden gäller ju andra förutsättningar. Men det är bedrövligt att hudfärg eller andra oväsentligheter ska ha något med saken att göra.