lördag 7 oktober 2023

Bokmärke och ”Fem en fredag”: Vecka 40 – Planer



Bokmärke
Det här magnetiska bokmärket är det tredje i serien som jag fick av Anki. Love it! För det är sååååå jag. Känslan av ”bara ett kapitel till” känner jag så väl igen från sommarens balkonghäng på kvällarna. Brukar bläddra lite snabbt för att kolla hur många sidor nästa kapitlet är. Och så läser jag det oavsett längd. Tusen tack Anki för din ”bokmärkestrio”:-)

Fem en fredag: Planer
Kul att Elisa hann med att lägga upp ”Fem en fredag” igår kväll. Jag tar itu med temat idag istället;-)
 

1. När planerade du senast något av typ fest eller event?
Det är så länge sedan att jag inte ens minns.

2. Är du den som gärna organiserar aktiviteter?
Nej, absolut inte.

3. När har du nyligen upplevt plötsligt ändrade planer?
Även det minns jag inte.

4. När planerade du något som sen fick dig att känna ”aldrig igen”?
Det var också länge sedan. En bussresa med guide på en solsemester i Bulgarien. En hemsk upplevelse i en antik buss utan A/C när det var över 30 grader varmt.

5. Vad har du för planer i oktober?
Äta några krabbor. Det är ju krabbsäsong september-oktober. Men i år har jag helt missat det. Men det är ju inte för sent än. 

Har aldrig varit en planerare. Jag tar gärna spontana beslut. Lärde mig ganska tidigt i livet att planer ofta inte håller, och då blir man bara besviken. Därav mina tråkiga svar.

Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Om ni har tur visar även Hannele, Gerd och Åsa bokmärken. 

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

15 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

flyttade mitt bokmärke till nästa vecka, blev lite trångt... något fiskakigt lär det bli för oss göteborgare, i Normandie förra veckan åt jag mitt livs 2:a ostron (helt färskt), det 1:a åt jag i Skottland

Mrs Calloway sa...

jag planerar gärna, men kan utan större besvär kasta in något oväntat

nalta norrland sa...

Go kväll, nyss ätit middag och väntar mupp kaffe efter J har rökt 🚬
Funderar på varför hamas angriper Israel och vad kommer hända med palestinierna.
Nåväl Du lär inte ha några svar.
Fryskallt hos mig och snön ligger kvar.

Gillar bokmärket och texten/uppmaningen.
🤗

Jossu sa...

Den bussresan lät verkligen jobbig. Hoppas att slutmålet gjorde att resan var värd besväret.

Ditte sa...

Visst är bokmärket så mycket du! Och "bara ett kapitel till". Känns igen. Så fint! Verkligen omtanke från Anki.
Ja. detta med planer. Kul att läsa dina svar. Har många planer och en del blir av och andra inte. Mycket beroende på en kripp som trilskas. Men planerna att åka till London på tisdag står kvar. Likaså teater på tisdag och träff med en av våra genensamma bloggvänner (S) för lunch på onsdag.
Jag är också mycket för det spontana. Men undantag kan finnas.
Tycker inte alls att dina svar är tråkiga. Känner ju igen mig.

Geddfish ♥ sa...

Vilket häftigt bokmärke som precis är DU! Bara ett kapitel till... Förr kunde jag också kika i slutet av boken, lite nyfiken sådär. Men det kan jag inte längre, då jag lyssnar, jag får liksom hia mig 😂
Så snällt av alla de donatorer av bokmärken som förgyller dina bokmärkesdagar med omtanke.

Dina svar på frågor: jo där kan jag väl lite hänga på. Blir liksom svårare med åren.
Ha en fin kväll nu!

åsa sa...

Lördagar är Hoppa på tåget och Hoppa på tåget är en anledning till att jag bloggar här: http://naltax2.blogspot.com/
För att vara med i en sån grej/aktivitet måste jag ha en öppen blogg - offentlig.
Min stängda privata blogg kommer ju ingen in på… ingen oinbjuden.
Så tack för länken 🤗

femfemman sa...

Man är ju olika.
Här har du den eviga fixare och planeraren. För mig är planeringen en del av målet. Och blir det då inte som man tror, är det klart att man blir besviken. Men en tvådagars resa till Sthlm, den kan man leva på ett tag.//Anna-Lena

Marita sa...

Svarar på dina funderingar ang Konstrundan Täby Vallentuna. Ja du har rätt Österåker kör vidare med Konst i Roslagen. T och V har bildat en ny förening. I Ö är deras konstförening drivande i T och V är det konstnärerna som är drivande och dessutom tycker Ö att T och V inte tillhör Roslagen. Därav ny logga/folder/affischer etc. Jag är med i den nya styrelsen och har varit en del av dem som tagit fram logga, folder, typsnitt, karta etc..
Rätt kul men lite jobbigt också förstås. Nytt för oss att de som önskar har Beachflaggor, lite kaxigt alltså. Dag ett idag sålde jag iaf tre akvareller. Men det är färre besökare för varje år som går. Hoppas på fler besökare i morgon.

Guldkryckan sa...

Kan inte påminna mig om när jag planerade/organiserade något sist, jag gör det oftast lätt för mig...orka liksom.
Krabba är jag också sugen på, åt vi ofta när jag var liten och släkten slängde in en hög sådana till oss på sin väg hem med fångsten.

MEN, frugan gillar inte sådant, ska nog smyga i mig en eller två när hon reser bort nästa gång. ;)
Fint bokmärke, toppen.

Ha en fin söndag.

Carita Liljendahl sa...

Visst känns det igen det där, bara ett kapitel till!
Jag läser lite mer nu åter då det är höst. Men fler böcker skulle jag gärna sluka och jag ser fram emot bokmässan i Helsingfors där jag kanske hittar någon bok av Tove Jansson som jag inte läst.

Kina sa...

Precis som du gör när du läser gör jag också. Fnissade igenkännande!
Nää, sitta på en buss utan AC när det är varmt är väl inte precis det man vill.
Det är skönt att komma till den punkten då man överlåter åt andra att organisera saker! Är det latheten som tagit över tro? 😉

Klimakteriehäxan sa...

Det där är ett av de bästa bokmärkena jag sett.

Susjos sa...

Haha, känner igen mej vad gäller bokmärket, gör som du kolla rhu rlångt nästa kapitel är, och läser det sen i alla fall oavsett längd! Låg och läste Persbrands bok till halv tre en natt, älskar allt skvaller å vad han har varit med om!

Förr om åren så var jag gärna med i festgrupper och planerade, men inte nu längre!
Färsk krabba har jag och maken provat en gång för länge sedan och blev jättebesvikna ( vi köpte den i Hötorgshallen), kanske var den dålig eller så gillade vi den inte helt enkelt, min man vill absolut inte äta det igen, men jag kan tänka mej att prova, gillar ju skaldjur!

Svar: visst hade jag ett par shorts ovanpå mina tights igår när jag var ute, ville inte frysa om rumpan, haha!
Ha en fin kväll!
Kram!

Åke sa...

Jo de räcker med mörker efter klockan 18. Vi går in i en annorlunda fas, därav gäller det att ljusa upp tillvaron som här med tex Skyltsöndag :) Men jag ställer mig till skaran att svart är snyggt och sedan syns det inte hur skitig man blir ;) Men tusen nyheter klingar ju till reklamens mästares kamera :) Tur att inte jag hade detta ang kiwi på matnotan... jag hade blivit klyven direkt... men står det kiwi så är det kanske en ny sort :) Riktigt smart med en elmotor som drar rullatorn. Fick du någon bra intervju kanske... jag försökte tyda en QR kod på sidan... men icke fick jag in den.