fredag 13 oktober 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 41 – Finanser



1. Vad anser du är ditt senaste stora köp?
Stort och stort. I förrgår köpte jag en hel kartong med tjugo rör Nespresso Arpeggio à 10 kapslar. Kalaset gick på 943 kronor. Så en kopp kaffe går på 4,72 kronor. Helt okej ändå;-)

2. Vad hoppas du spendera pengar på inom närmaste tiden?
Ingen aning.

3. När avstod du senast från att köpa något?
Häromveckan när jag såg de lysande böckerna hos Klimaktieriehäxan. Anledningen att jag avstod berodde på att jag inte hade rätt plats att sätta/ställa böckerna på.

4. När ångrade du senast ett köp?
Första och sista gången jag köpte kläder på nätet. Både storlek och material var helt fel.

5. Vad sparar du till?
Ingenting.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag". 

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

17 kommentarer:

Susjos sa...

Nu har du kaffe så du klarar dej ett tag!
Verkligen dina färger på fotot som är väldigt färgsprakande! SNYGGT!
Ja , det var en snygg lysande boklampa Klimakteriehäxan hade på sin blogg, har inte heller nånstans att ställa en sån.
Ha en fin fredagkväll!
Kram

femfemman sa...

Prisvärd kaffekopp! Kostar ett antal tior på lokal.
Har väl oftast lyckats köpa helt ok grejer via nätet. Om jag handlar kläder, så blir det oftast från firmor som jag känner igen. Men alltid bäst att prova i affär.
God kväll!

nalta norrland sa...

Handlar ju kläder typ alltid på nätet och från diverse olika online butiker och har typ sällan blivit missnöjd varken med storlek eller material - kanske för att jag vanligtvis shoppar från sport/fritidsbutik?
Jag kanske haft tur 🤪
Nåväl här kör vi med kokkaffe ☕️
🤗

LillaSyster sa...

Tack för spraket =) & länken.
Läckra lysande böcker.
Vi kör med ristretto och jag beställer mina på nätet och de kommer ända hem till dörren- helt gratis. Trevlig helg!

Geddfish ♥ sa...

Dina färger i det färgsprakande, kan jag se.
Jag har några kaffekaplslar hemma ifall jag skulle bli sugen på sånt kaffe. Har även nescafe. Men jag kör helst min Moccamaster brygg, bästa kaffet enligt mig. Även som ensam.

Hoppas du har en fin kväll.

Hanneles bokparadis sa...

dyrt kaffe enligt min mening

Mrs Calloway sa...

jag köpte ganska misslyckade julklappar på nätet förra året. det kommer jag inte att göra i år eller något annat år heller.

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Hoppsan då har du massa kaffe och lär klara dig länge på det! :)
Härliga färger har du med denna gången med!! :D

Måste säga det är många roliga frågor på "Fem en fredag" får väl se om jag kanske hoppar med tids nog?

Önskar dig en härlig helg!

Kram

Guldkryckan sa...

Utan kaffe stannar ju världen, eller hur?
Det står ju i bergspredikan minsann, tror jag. ;)

Har väl också ångrat ett och annat köp men det är ju bara att bita ihop och glömma antar jag.

Ha det bäst nu Bp.

Åke sa...

Snyggt färg öga du hade plockat fram här :) Det här med att köpa kläder sådär har jag slutat med för länge sedan men några i min omgivning har blivit glad. Är inte kläderna för liten är dom för stor.

Kina sa...

Ja det var verkligen överkomligt för en kopp kaffe. Ute kostar en kopp mellan 40-60:- beroende på vad man vill ha!
Håller helt med dig när det gäller klädköp på nätet. Första gången beställde jag den storlek jag har i verkliga livet. I paketet som kom låg det kläder för en mini-person. Vis av skadan så beställde jag några storlekar större än vad jag har, vid andra (och sista) köptillfället. Då hade mänskligheten vuxit, så tröjorna jag köpt var till en jätte! Jag förstår att det tär på miljön med alla dessa paket som skickas fram och tillbaka över hela världen. Och som någon sa, företagen är bra på att dölja varifrån dom kommer. Man tror att man köper från Sverige, vilket det visar sig inte alls göra! Och man går ju på allt också!

Klimakteriehäxan sa...

Det blev ingen boklampa hos mig heller, av samma anledning: ingen bra plats att ha den på!
Jag har inte hamnat i Nespresso-gänget. Kör brygg.

Paula sa...

Visst kan det tyckas vara lite av en chansning att handla kläder på nätet. Alla år då jag bodde i skogen hade jag ju knappast alternativ. Men så lärde jag mig också mycket, både vad gäller nätbutiker och storlekar och vem som sålde kläder jag trivdes i. Nu har jag Faluns alla affärer tillgängliga och jag hittar ingenting. Enda affärerna jag handlat kläder i är Indiska som jag gillar och en liten klädaffär som just gick i konkurs...Undrar just vad en kopp vanligt bryggkaffe kostar, jag har ingen aning om hur många koppar jag får ut på ett paket. Kanske ska jag räkna? Är det en stor kaffemugg eller en liten kaffekopp som en kapsel räcker till?

Anonym sa...

Hej! Har läst! Men knepigt med att få genom kommentarer.

Ditte sa...

Anonym var jag och jag sparar inte heller till något. Gör det jag vill och att resa vill jag alltid kunna och leva ett ”bra” liv.

Janerik Sundh sa...

Tack för tipset om de lysande böckerna, jag hittade genast en perfekt plats för den.

christian sa...

Åååh den där lampan med böckerna...VILL HA!!!